Autolle vakuutus jopa satoja euroja halvemmalla – lakiuudistus kirittää kilpailua liikennevakuutuksissa

Lakiuudistuksen jälkeen useat vakuutusyhtiöt ovat luopuneet kiinteistä bonustaulukoista. Liikennevakuutusmaksu määräytyy nyt henkilökohtaisen ajohistorian mukaan.

liikennevakuutus
Kolari Kiteellä vuonna 2013.
Poliisi

Liikennevakuutuksia koskeva laki uudistui vuoden vaihteessa, jonka jälkeen monet vakuutusyhtiöistä ovat tuoneet uusia liikennevakuutustuotteita markkinoille. Yhtiöiden mukaan vähillä vahingoilla selvinneet kuljettajat voivat säästää jopa satoja euroja vakuutusmaksuissaan.

– Olen kuullut, että parhaimmillaan asiakkaan vakuutusmaksu on voinut pudota jopa viidellä sadalla eurolla, LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri kertoo.

– Omakohtaisena esimerkkinä, että meilläkin on kakkosauto ja vakuutusmaksu putosi 250 eurolla.

Useimmin kolisee  Mersulla ja Fiatilla – naisilla miehiä harvemmin

Useat yhtiöistä ovat lakiuudistuksen jälkeen luopuneet kiinteistä bonustaulukoista. Liikennevakuutusmaksu määräytyy henkilökohtaisen ajohistorian mukaan. Vuoden vaihteen jälkeen yhtiöissä on riittänyt vilinää ruuhkaksi asti.

– Kyllä sitä melkein ruuhkaksi voi kutsua eli noin kymmenkertainen määrä on ollut yhteydenottoja verrattuna tavanomaiseen tilanteeseen vuoden ensimmäisinä päivinä, vakuutusyhtiö Turvan viestintäjohtaja Janne Mäkinen sanoo.

"Kakkosautokysymys merkittävä juttu"

Ennen lakiuudistusta auton pakollisen liikennevakuutuksen maksu on määräytynyt ajoneuvokohtaisesti. Nyt monissa yhtiöistä vakuutusmaksu lasketaan henkilökohtaisen ajohistorian perusteella eikä bonuksia enää autokohtaisesti siirrellä.

– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos vakuutetulla on nimissään kaksi autoa hän voi saada molempiin samat bonukset ajohistoriansa perusteella. LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri sanoo.

– Tämä kakkosautokysymys tuntuu olevan monille ihan merkittävin juttu.

Huolellisille kuljettajille tapahtuu iästä riippumatta vähemmän vahinkoja liikenteessä. Erityisen suuri ero vahinkoalttiudessa on nuorilla kuljettajilla. Siinä missä osalle nuorista sattuu selvästi keskimääräistä enemmän vahinkoja, osa nuorista ajaa huolellisemmin kuin kokeneemmat kuljettajat.

Ifin tilastot kertovat: Nuoret mainettaan parempia kuljettajia

– Huolelliset nuoret ovat ansainneet tunnustusta. Nuorilla kuskeilla on huono maine liikenteessä, mutta tilastojen mukaan suuri osa kuskeista on itse asiassa mainettaan parempia. Vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen kertoo.

Huolellisuuden lisäksi myös esimerkiksi nuoren autoilijan asuinpaikka ja ajoneuvo ennustavat vahinkoalttiutta. Ifin tilastojen mukaan pitkään ilman kolareita ajaneita nuoria kuskeja asuu suhteessa eniten Joensuussa, Mikkelissä, Seinäjoella ja Vaasassa. Sen sijaan Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa on suhteessa vähiten niitä, jotka ovat ajaneet useita vuosia ilman vahinkoja.

Mopokortillakin voi höylätä bonuksia

Nuoret kuskit ajelevat kolareitta useimmin Audilla, Kialla ja Škodalla. Suhteessa vähiten kolarittomia kuskeja löytyy puolestaan Mersulla ja Fiatilla ajavien joukosta. Naisten joukossa on miehiä enemmän niitä, joille ei ole sattunut pitkään aikaan vahinkoja liikenteessä. Vanhoilla autoilla kolareita sattuu suhteessa enemmän kuin uusilla.

Myös kuljettajan mahdollinen mopokortti voidaan huomioida. Esimerkiksi Lähi-Tapiolassa tämä tarkoittaa sitä, että jos lähtöbonus on 20 prosenttia, mopolla hankittu ajokokemus voi kartuttaa bonusta vielä kymmenellä prosentilla eli liikkeelle pääsee vakuutuksen alkaessa 30 prosentin bonuksilla.

Kilpailuttaminen kannattaa – edut vaihtelevat yhtiöittäin

Lakiuudistus on isoimpia muutoksia liikennevakuutuksen hinnoitelussa kymmeniin vuosiin. Yhtiöissä uskotaan kilpailun kiristyvän selvästi. Finanssijätti OP Ryhmästä kerrotaan, että se aikoo tuoda uudet tuotteensa markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Yhtiöistä todetaan, että liikennevakuutusten hinnoittelun edut voivat vaihdella yhtiöittäin eli vertailu ja kilpailuttaminen kannattaa.

– Ylipäätään vähän vahinkoja aiheuttavat kuljettajat voivat tästä uudistuksesta hyötyä merkittävästikin, Turvan viestintäjohtaja Janne Mäkinen summaa.