6 000 autoa pois Mannerheimintieltä – tuloksena puhdasta ilmaa

Pakokaasut heikentävät ilmanlaatua Helsingin vilkkaimmilla sisääntuloväylillä. Päästöillä on konkreettisia vaikutuksia asukkaiden terveyteen.

liikenne
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Suurkaupunkien savusumuista ollaan Helsingissä vielä kaukana, mutta esimerkiksi Töölöntullissa Mannerheimintiellä pakokaasut saavat aamuruuhkan aikaan herkimmät köhimään.

– Äänestänikin kuulee, että huomaan ilmanlaadun olevan täällä ajoittain huono, toteaa työmatkansa viime metreillä liikennevaloihin pysähtynyt Jaana Punju.

Juuri hengityskorkeudelle päästönsä tupruttava autoliikenne on suurin syyllinen Helsingin paikoittain heikentyneeseen ilmanlaatuun. Huonoin tilanne on korkeiden rakennusten reunustamilla sisääntuloväylillä, joilta pakokaasut eivät pääse tuulettumaan pois. Vilkas liikenne nostaa näissä katukuiluissa ilmansaasteiden, kuten typpidioksidin, ja pienhiukkasten pitoisuuksia.

Ilmanlaatua seurataan jatkuvasti Mannerheimintiellä ja Vallilassa Mäkelänkadulla, jossa typpidioksidille asetetut raja-arvot ylittyvät vuodesta toiseen. Ongelmakohtia on myös keskustan Pohjois-Esplanadilla, sekä Sörnäisten rantatiellä ja Vilhon-, Kaisaniemen- ja Mechelininkadulla.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Ruuhkamaksut yksin riittäisivät

Ympäristökeskuksen mukaan päästöt saataisiin Töölöntullissa kuriin, jos Mannerheimintiellä kaasuttelisi vuorokaudessa 6000 autoa vähemmän. Mäkelänkadulla 5000 autoilijan pitäisi vaihtaa kulkupeliä.

Helsingin uutta ilmansuojelusuunnitelmaa (siirryt toiseen palveluun) varten tehdyissä tutkimuksissa ehdottomasti tehokkaimmaksi tavaksi vähentää saasteita osoittautuikin ruuhkamaksujen käyttöönotto. Niiden avulla typpidioksidipitoisuudet voitaisiin saada sallittuihin rajoihin jo 2020-luvun alkupuolella, kertoo Helsingin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.

– Pikkuhiljaa tietysti autokannan paraneminenkin vaikuttaa samaan suuntaan, mutta se tapahtuu niin hitaasti, että veisi vuosikymmeniä päästä samoihin tehokkuuksiin, mihin ruuhkamaksuilla on mahdollista päästä selvästi nopeammin.

Käytännössä liikenteen hinnoittelu voisi tarkoittaa vaikkapa sitä, että tietylle vyöhykkeelle ajaminen ruuhka-aikaan olisi maksullista.

Ilmanlaatu-grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

– Se on tietysti mitä suurimmissa määrin poliittinen kysymys. Jos vertaa kehitykseen Tukholmassa, niin myös siellä vastustus oli aluksi aikamoista. Mutta kun ihmiset huomasivat, kuinka paljon miellyttävämmäksi keskikaupunki muuttui, kun autoja tuli sinne vähemmän, niin ruuhkamaksujen kannatus kasvoi. Ja kun maksuja vuosi sitten korotettiin aika roimasti, niin korotuksille oli suuren enemmistön tuki, Nikunen jatkaa.

Kokonaisuuden kannalta myös bussien päästöjen vähentämisellä on suuri merkitys. HSL kantaakin jo oman kortensa kekoon, sillä se aikoo laskea linja-autojensa ilmanlaatua heikentävät päästöt lähes nollaan seuraavien kymmenen vuoden aikana muun muassa sähköbussien ja muun vähäpäästöisen bussikaluston sekä biopolttoaineiden avulla.

Hämeentien tilannetta helpottaa jo päätetty muutos joukkoliikennekaduksi ja Mechelininkadun liikennemäärien toivotaan pysyvän kurissa Länsimetron aloittamisen jälkeen.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Pitkäaikainen altistuminen haitallisinta

Typpidioksidi, pienhiukkaset ja katupöly kuormittavat hengityselimistöä, sydäntä ja verisuonia. Pitkäaikainen altistuminen saasteille aiheuttaa kehoon lievän tulehdustilan, kertoo THL:n johtava Tutkija Timo Lanki.

– Aika paljon tutkitaan, onko liikenteen ilmansaasteilla vaikutusta myös uudentyyppisiin sairauksiin kuten diabetekseen, alzheimerintautiin ja nivelreumaan. On liian aikaista sanoa lopputulosta, mutta hypoteesi on uskottava, sillä ilmansaasteet kiihdyttävät tulehdusprosesseja kehossa ja tulehdus vaikuttaa näihinkin sairauksiin, hän toteaa.

Koko Suomessa ilmansaasteiden lasketaan aiheuttavan vuodessa 1800 ennenaikaista kuolemaa.

– On hyvä muistaa, että se on vain pyramidin huippu. Lievempiä haittoja on paljon enemmän. On sydän- ja hengityselinsairauksista kärsittyjä vuosia. On lisääntynyttä lääkityksen käyttöä ja tietysti monenlaista lievempää oireilua, Lanki summaa.