Koe uusi yle.fi

Hiljaisuus on nyt kuumin matkailutrendi – matkailuyrityksille se tarjoaa uusia mahdollisuuksia

Siinä missä osa turisteista kaipaa aina vain uusia aktiviteetteja, osa hakee pelkkää rauhaa ja hiljaisuutta. Luonnonantimet, oleilu ja hiljaisuus ovat merkittävässä osassa Suomea markkinoitaessa.

matkailu
Jäätynyt joki ja auringonlasku
Laura Valta / Yle

Rauha ja vetäytyminen nostettiin tärkeimmäksi matkailutrendiksi maailman suurimmilla matkailumessuilla Saksassa viime vuonna. Hiljaisuuden merkitys turisteille on valjennut myös monille matkailutoimijoille.

Valtion rahoittama Visit Finland, entinen matkailun edistämiskeskus, on tarttunut trendiin näyttävästi. Se julkaisi helmikuussa laajan, matkailu- ja luontoalan toimijoille suunnatun "Slow news from Finland" -artikkelisarjan, jossa luonto, rauha, luonnonantimet ja hiljaisuus ovat merkittävässä osassa Suomea markkinoitaessa.

Yksi artikkeleista kertoo, kuinka hyvinvoinnin hakeminen luonnosta ja puhtaudesta on globaali trendi, ja Suomi on yksi Euroopan hiljaisimmista maista.

– Kun turisteilta kysytään, mitä he haluavat luontoturismilta, ensimmäisenä tulevat hiljaisuus ja rauha, puhdas luonto ja kaunis, rakentamaton maisema, toteaa artikkelissa haastateltu Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen.

Hiljaisuusindeksi Euroopan kartalla
Euroopan ympäristökeskuksen vuonna 2014 julkaistu hiljaisuusindeksi mairittelee Pohjoismaita. Mitä vihreämpää, sitä hiljaisempaa.European Environment Agency

Hiljaisuus pitäisi osata tuotteistaa

Meri-Lapin matkailu Oy:n myyntijohtaja Teija Mikkola toteaa, että hiljaisuuden viestiä tulee nyt "vähän joka puolelta". Matkailijoille hiljaisuus saattaa olla yksi suurimmista elämyksistä, vaikka sitä ei ole huomattu edes mainostaa.

Toisaalta moni yritys on jo oivaltanut matkailijoiden rauhan tarpeen, ja Lappiin on perustettu esimerkiksi erähotelleja, joiden koko idea perustuu siihen, että turistit pääsevät rauhoittumaan.

– Nyt ollaan jo sillä tiellä, että ollaan tuotteistamassa hiljaisuutta. Mutta sitä pitää vielä hioa, että hyödynnetään sitä kunnolla, Mikkola huomauttaa.

Mikkola korostaa, että hiljaisuus on nyt kaikkien huulilla. Siihen pitää vain osata tarttua.

– Nyt kannattaa edetä nopeasti, että se etenee liiketoiminnaksi mahdollisimman pian. Koska ainahan markkinoinnissa menee aikaa, Mikkola rohkaisee.

Metsää.
Derrick Frilund / Yle

Ei aktiviteetteja, vaan passiviteetteja

Yksi esimerkki uudenlaisesta hiljaisuusmatkailusta on tervolalainen, vuosi sitten perustettu kahden naisen yritys, joka on päättänyt tehdä toisin kuin suuri osa muista matkailuyrityksistä. Suuria matkailijaryhmiä ei haluta asiakkaiksi, eikä tarjolla ole yhtään moottorikelkka- tai huskysafaria.

Arctic Emotionsin yrittäjät Elina Miettunen ja Pauliina Myllylä ovat tuotteistaneet sen, mikä suomalaisille on tarjolla ilmaiseksi: luonnon rauha ja sen stressiä parantava vaikutus. He eivät järjestä aktiviteetteja, vaan passiviteetteja – ainoa toiminta voi olla rauhoittumispaikkaan siirtyminen tai ruoan laittaminen nuotiolla.

Lisäksi he tarjoavat aitoja kohtaamisia paikallisten kanssa, mikä vetoaa erityisesti matkailijaryhmään, joka tunnetaan tutkimuksissa moderneina humanisteina.

– Maailmalla on suuri trendi, että halutaan nähdä aitoutta ja paikallista kulttuuria, mitä normaaleissa turistirysissä ei näe. Me tarjoamme myös sitä, Miettunen kertoo.

Pitkospuut Perämeren kansallispuistossa
Laura Valta / Yle

Miettunen ja Myllylä ottavat vastaan vain 6-8 hengen ryhmiä. Kaikki perustuu siihen, että ihminen saadaan pois kaikenlaisten ärsykkeiden ääreltä.

– Jos täällä on kaksikymmentä aasialaista, niin se ei enää ole hiljaista, Myllylä huomauttaa ja jatkaa, että luontoon meneminen tekisi hyvää muillekin kuin turisteille.

– Kyllä työelämä on aika kiireistä. Ja se on taito, että opimme rauhoittamaan itsemme ja laskemaan verenpaineen, mihin luonto auttaa. Ehkä jopa kansalaistaito, joka olisi hyvä oppia.

Hiljaisuus voisi tuoda Lapin yrittäjille leivän kesälläkin

Niin sanotulta hiljaisuusmatkailulta toivotaan nyt paljon. Esimerkiksi Lapissa talvimatkailu eksoottisine aktiviteetteineen vetää turisteja puoleensa, mutta kesämatkailu on nilkuttanut jo pitkään. Kaikkea ei voi laskea lohijokien kalastusmatkailijoiden varaan.

Teija Mikkola korostaa, että hiljaisuusmatkailu on erinomainen keino tehdä kohde kiinnostavaksi ympärivuotisesti. Tutkimuksissakin on osoitettu, kuinka metsässä oleskelu laskee verenpainetta ja lievittää stressiä, eikä se ole vuodenajasta kiinni.

Professori Tyrväinen on tutkinut metsän vaikutusta ihmisen hyvinvointiin pitkään, ja Visit Finlandin artikkelisarjassa hän suositteleekin luontokokemusten yhdistämistä lomamatkaan.

– Vihreän ympäristön terveyshyödyt ovat ilmeiset. Stressaantunut ihminen palautuu nopeasti luonnossa, Tyrväinen toteaa.