Autoverojuristi: Autovero on suomalaisten inhokki, koska sille ei löydy järjellistä selitystä

Jos kansalle ilmoitetaan etukäteen autoveron poistamisaikeista, "pelimiehet" käyttävät tilannetta hyväkseen, autoverojuristi Petteri Snell sanoo Ylen Kova talous -haastattelussa.

autovero
juristi Petteri Snell.
Autoveron vastustajana tunnettu lakimies Petteri Snell kertoo Ylen Kova talous -haastattelussa kaksi syytä, miksi erityisesti autovero jurppii suomalaisia.

Kaikista veroista juuri autovero jurppii suomalaisia ehkä eniten kahdesta syystä, autoveron vastustuksestaan tunnettu lakimies Petteri Snell sanoo.

Ensinnäkin, autoveron piti vuonna 1958 jäädä vain väliaikaiseksi veroksi. Nyt se on ollut voimassa pian 60 vuotta.

– Se on tietysti harmittanut suomalaisia autonkäyttäjiä suunnattomasti sen 60 vuotta, se on ihan selvä. Jo kun olin pikkukaveri, sanottiin, että Saksassa on halvat autot, Ruotsissa on halvat autot ja Suomessa on kalliit autot. Kun huoltoasemilla bensan hinta nousee, ja siihen liittyy vielä autovero, niin aina se on puhuttanut ihmisiä, Snell sanoo.

Toiseksi, auto on asunnon jälkeen suomalaisen kalleimpia investointeja, ja siksi veroon suhtaudutaan tunteella.

– Ihmisiä harmittaa, kun he näkevät, millä hinnalla omaa autoa myydään Euroopassa. Kaikkien muiden tuotteiden hintaeroille löytyy järjellinen selitys esimerkiksi arvonlisäverokannasta.

Yhteismarkkinoilla hintojen pitää olla samat

Jos autovero poistettaisiin nyt, ei ole aivan selvää, miten se näkyisi autojen hinnoissa.

Autotehtaiden on epäilty myyvän autoja Suomeen pienemmillä katteilla kuin muualle korkean veron vuoksi. Esimerkiksi Statista-yhtiön tilastoissa suomalaisten autojen verottomat hinnat ovatkin monien merkkien osalta halvemmat Suomessa kuin Keski-Euroopassa. Lisävarusteet taas ovat meillä kalliimpia.

Veron poistuessa autojen hinnoista lähtisi tämä "Suomi-ale", mikä söisi autoveron poistamisen vaikutuksia.

Snell uskoo kuitenkin hintojen selvään laskuun ainakin lyhyellä aikavälillä veronpoiston jälkeen.

– Kyllä siitä niin suuri möly syntyisi [jos hinnat eivät laskisi]. Tämä on myös eurooppaoikeudellinen kysymys. Komissio lähtisi liikkeelle, että taas ovat autotehtaat sählänneet näitä hintoja eri alueille. Yhteismarkkinoilla tämmöistä toimintaa ei voisi sivistyneesti harjoittaa.

juristi Petteri Snell.
Mikko Koski / Yle

Kun alesta kerrotaan etukäteen, syntyy "pelihenkisyyttä"

Snellin mielestä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teki valtavan virheen, kun hän liikenneselvitystä esitellessään runsas viikko sitten kertoi veronpoistoaikeistaan – liki vuotta ennen toteutusajankohtaa.

– On aivan järjetöntä sanoa se etukäteen. Kun auto on asunnon jälkeen suomalaisen toiseksi suurin investointi, niin eihän kukaan järkiperäisesti ajatteleva ihminen enää osta autoa ennen veronpoistoa. Kauppa loppuu siihen.

Esimerkiksi bensan hinnankorotuksista voi Snellin mielestä vallan hyvin kertoa etukäteen. Sen sijaan alennuksesta ilmoittaminen "nostattaa pelihenkisyyttä".

– Niin sanotut pelimiehet olisivat osanneet käyttää tilannetta hyväkseen. Vuoden kahden jälkeen itkettäisiin, että joku teki hirveät rahat tällä.

Autoveron poistaminen vaikuttaisi markkinoihin monella tavalla. Myös tuontiautojen verottaminen loppuu, kun vero poistetaan. "Valtava massa" voisi lähteä hakemaan käytettyjä autoja Euroopasta, Snell sanoo.

Suomalaiset täytyy ensin sopeuttaa

Snell uskoo, että tulevaisuudessa Suomessakin siirrytään käyttäjä maksaa -periatteeseen. Suomalaisten pitää tosin ensin sisäistää, että liikenneverkostossa liikkumisella on hinta.

– Ihmiset täytyy kouluttaa ja sopeuttaa tilanteeseen, siihen että se maksaa. Suomalaisissa olosuhteissa käytöstä maksaminen on kova paikka, koska Helsingistä Rovaniemelle on tuhat kilometriä. Sillä ajaa jo puoli Keski-Eurooppaa läpi.