Kilpailukaruselli pyöräytti Rovaniemen koulukyydit uusiksi – kylien taksiyrittäjät työtä vailla

Lentokenttätakseja liikennöivä Airport Express Oy hoitaa nyt myös suurimman osan Rovaniemen koulukuljetuksista. Kylien pettyneet taksiyrittäjät kysyvät, näinkö kylien elinvoimasta huolehditaan.

kilpailuttaminen
Taksi tolpalla, Rovaniemi
Miikka Miinala / Yle

Ounasjokivarressa neljä taksiyrittäjää on jäänyt ilman työtä menetettyään koulukyydit, kertoo kaupunginhallituksessa istuva Aatos Nätynki (Vas.). Kylistä on soiteltu marraskoskelaiselle Nätyngille kiukkuisia puheluita ja ihmetelty, näinkö Rovaniemi huolehtii kylistään.

– Olisiko paremmin pitänyt huomioida kylien taksimiehet, Nätynki miettii ja on samaa kysellyt myös kaupunginhallituksessa. Kylissä taksiyrittäjien tulot tulevat koululaisten ja vanhusten kuljetuksista. Veteraanikortilla matkustavien kyydit on nekin keskitetty Rovaniemen Aluetaksi Oy:lle.

Rovaniemi kilpailutti koulukyydit eli 38 reittiä lokakuussa. Tarjouskilpailun voitti Airport Express Oy, joka teki tarjouksen 30 reitistä. Loput kahdeksan reittiä jaettiin Kutilan Liikenne Oy:n ja yksittäisen taksiyrittäjän kesken. Vuodenvaihteessa päättyneellä edellisellä sopimuskaudella kakkua oli jakamassa yli kymmenen yrittäjää, Airport Express Oy niiden joukossa.

Halvin tarjous voittaa

Kilpailutuksessa sinänsä mikään ei ole muuttunut, vakuuttaa Rovaniemen kaupungin sivistyspalveluiden toimialajohtaja Antti Lassila. Taksiyrittäjä tai yrittäjät yhdessä ovat voineet aiemminkin tehdä tarjouksen niin monen reitin osalta kuin haluavat. Airport Express Oy:n tarjous 30:n reitin hoitamisesta oli kokonaisuutena halvempi kuin jos reittien hoito olisi ostettu usealta yrittäjältä erikseen.

Sopimuskausi on kolmivuotinen, minkä jälkeen on mahdollisuus kahteen optiovuoteen. Viiden vuoden koulukuljetukset maksavat Rovaniemen kaupungille noin 12 miljoonaa euroa.

– Meillä on kilpailulainsäädäntö, jota joudumme hyvin tarkasti noudattamaan. Tavoitteena tietenkin on saada koulukuljetukset mahdollisimman kilpailukykyiseen hintaan. Sitten on oma kysymyksensä, että jos halutaan pitää kylät elävinä, niin miten se sitten kilpailutuksessa näkyisi, Lassila toteaa.

Kuljetusyrittäjän pitää täyttää tietyt ehdot, minkä jälkeen halvin tarjous voittaa. Rovaniemellä ainoa vaatimus lain noudattamisen lisäksi on se, että kuljettajan pitää olla puhelimitse tavoitettavissa eikä autossa saa tupakoida. Laki edellyttää alkolukkojen käyttöä koululaiskuljetuksissa.

Kylien taksimiehiä sittenkin tarvitaan

Joululoman jälkeen kolmellakymmenellä reitillä koululaisia kyydinneen Airport Express Oy:n toimintaan on oltu tyytyväisiä, sivistysjohtaja Lassila kertoo. Muutamia yksittäisiä ongelmia on ollut, kuten silloin tällöin Lassilan mukaan väistämättä on.

Airport Express Oy:n toimitusjohtaja Matias Lakkapää kertoo muutamista tapauksista, joissa kyydit ovat viivästyneet yritykselle annettujen väärien lukujärjestysten vuoksi.

Euroopan pinta-alaltaan suurimman kaupungin koulukuljetusten hoitaminen vaatii kalustoa ja henkilöstöä, ja kuljettajia etsitään edelleen - mieluiten kylistä.

– Olisi edullisempaa saada kuski paikan päältä kauimmaisiin kyliin kuin lähteä ajattamaan Rovaniemeltä, toimitusjohtaja Lakkapää toteaa. Yritys on saanut palkattua alihankkijoiksi kaksi koulukyytejä aiemmin ajanutta taksikuskia, ja olisi valmis palkkaamaan enemmänkin.

– Jotkut taksinkuljettajat hinnoittelivat itsensä ulos, Matias Lakkapää toteaa liian isoina pitämistään tarjouksista.

Posti iski pohjahinnan

Airport Express Oy hioo nyt koululaisten kuljetuskuvioita ja Lakkapään mukaan palkkaa lisää alihankkijoita viimeistään syksyllä. Toimitusjohtaja on tyytyväinen, että aiemmin viittätoista koululaisreittiä liikennöinyt yritys sai kaksinkertaistettua reitit, koska samaan aikaan se menetti aiemmin hoitamansa ateriakuljetukset kilpailutuksessa Postille.

– Yritin tehdä ruokakuljetuksiin tarjouksen, mutta Postin hinnat olivat niin halvat, että emme olisi niihin hintoihin pystyneet millään, Matias Lakkapää toteaa.

Hän pohtii, että jos olisi tiennyt koulukuljetuksista, hän olisi kenties voinut tehdä halvemman tarjouksen ruokakuljetuksista. Taksikuskit olisivat kuljettaneet ruokaa koulupäivän aikana.

– Tämmöistä se kilpailu on, toimitusjohtaja Lakkapää huokaa.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus