Päivittäistavarakauppojen nettimyynti pientä Suomessa – "Vastannee ehkä parin marketin vuosimyyntiä"

Verkkokauppatoiminta on kuitenkin kasvamaan päin. Oulussa välivarastoaan pitävä Ekamarket lupaa toimittaa päivittäistavarakaupan tuotteita kotiovelle kautta maan.

verkkokauppa
Uuden Ekamarketin johtaja Ville Kuusisto lupaa nopeita toimitusaikoja kotiovelle.
Uuden Ekamarketin johtaja Ville Kuusisto lupaa nopeita toimitusaikoja kotiovelle.Megalon Finland Oy

Ekamarket ilmoittaa olevansa riippumaton, kotimainen päivittäistavaroiden verkkokauppa, joka toimittaa tilaukset kotiovelle kautta maan. Uuden verkkokaupan välivarasto on Oulun Lentokentäntien varressa.

Alihankkijoiden jakeluverkkoa täydennetään yhä, mutta jakelu ulottuu jo kaikkialle, haja-alueet mukaan lukien. Toimitusjohtaja Ville Kuusisto lupaa tuotteet perille kiinteällä, vajaan kahdeksan euron kertakorvauksella.

– Tuotteet lähetetään asiakkaalle yleensä samana tai seuraavana päivänä. Perillä ne ovat yhdestä kahteen vuorokauden kuluttua lähetyksestä, Kuusisto luettelee.

Toistaiseksi valikoimissa ei ole tuore- tai kylmätuotteita. Myynnissä on muun muassa painavia ja tilaa vieviä tuotteita.

Uuden nettikaupan valikoima täydentyy jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella, Ville Kuusisto lupaa.

Ekamarket-nimi oli vapaana

Yrittäjä, hallituksen puheenjohtaja Paavo Vasala kertoo vanhan Ekamarket-nimen putkahtaneen esiin muistin sopukoista, kun uudelle verkkokaupalle ideoitiiin tiimin kokouksessa markkinointinimeä.

Vasalan mukaan E-osuuskunnan aikoinaan käyttämän historiallisen nimen uusiokäyttöön ottaminen ei pelottanut.

Hyvin on lähtenyt alkuun. Se työllistää heti muutaman ihmisen.

Paavo Vasala

– Nimi oli vapaana, ja onhan sillä tietynlaista tunnettuutta jo valmiiksi. Sehän oli hyvä kauppa aikoinaan. Nuori digisukupolvi ei tietysti edes muista E-liikettä, Paavo Vasala perustelee.

Uuden nettikaupan puuhamies on tyytyväinen uuden Ekamarketin käynnistysvaiheeseen.

– Hyvin on lähtenyt alkuun. Se työllistää heti muutaman ihmisen, ja verkkokaupan uudessa palveluyhtiössä Digizerissä on töissä kymmenen henkilöä, Vasala kertoo.

Päivittäistavaroiden nettikauppa pientä, mutta kasvaa

Päivittäistavaroiden verkkokaupasta ei ole käytettävissä kansallisia tilastotietoja, sillä ilmiö on toistaiseksi marginaalinen Suomessa.

Palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta arvioi, että verkkokaupan osuus ruoan koko liikevaihdosta on vielä pieni, muutamia promilleja.

Varsinkin ruokakauppa on luonteeltaan paikallista.

Juhani Pekkala

– Vastannee ehkä parin marketin vuosimyyntiä nykyisin, Hannu Saarijärvi pohtii.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala pitää päivittäistavaroiden verkkokauppaa vaativana projektina, jonka tulevaisuuden sanelee asiakaskysyntä.

– Varsinkin ruokakauppa on luonteeltaan paikallista. Ruoan verkkokauppa on ilmiönä pieni, mutta kasvaa voimakkaasti.

Pekkala ennustaa nopeampaa kysynnän kasvua noutopalvelukaupalle, jossa autoileva asiakas tilaa ostokset netissä ja käy itse noutamassa ne valmiiksi pakattuna kaupasta.