Ministeriö panttasi tietoa tieverkkoyhtiöstä – Bernerilläkin puutteelliset tiedot

Mönkään mennyt esitys tieverkkoyhtiöstä oli vahvasti liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten luomus. Ministeri Anne Bernerin rooli valmistelussa oli Ylen tietojen mukaan aiemmin kerrottua vähäisempi.

politiikka
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli tiedotustilaisuudessa esitystään tieverkkoyhtiöstä.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Mahalaskun kokenut esitys uudesta tieverkkoyhtiöstä oli Ylen tietojen mukaan virkamiesten luomus, jonka kaikista yksityiskohdista edes ministeri Anne Berner (kesk.) ei ollut tietoinen.

Yle perustaa tietonsa useisiin asiaa tunteviin lähteisiin.

Esitys oli liikenne- ja viestintäministeriön, LVM vastuulla. Hanke kaatui suurelta osin sen takia, että esityksellä olisi ollut suuria verotukseen liittyviä vaikutuksia.

Valtiovarainministeriöstä, VM on kerrottu, etteivät ministeriön edustajat saaneet useista pyynnöistä huolimatta tarkkaa tietoa esityksen sisällöstä. LVM on kiistänyt (siirryt toiseen palveluun) väitteen.

Liikenneministeriö on perustellut (siirryt toiseen palveluun) asiaa sillä, että valtiovarainministeriön apulaisbudjettipäällikkö Juha Majanen oli mukana hankkeen edistymistä valvovassa seurantaryhmässä.

Kahden ministeriön kiistan ytimessä on erityisesti se, minkä tasoista tietoa LVM on jakanut hankkeen aikana.

Ylen tietojen mukaan seurantaryhmän saama tieto oli monilta osin pinnallista ja puutteellista. Tämän takia valtiovarainministeriön edustajat pyysivät useaan otteeseen tarkempaa tietoa etenkin esityksen verotusta koskevista osista.

Ministeriön edustajat kertoivat Ylelle, ettei tarkempia tietoja saatu.

Myös ministeri Anne Berner on saanut pääasiallisesti tietonsa esityksen sisällöstä samasta seurantaryhmästä. Vaikuttaa siis siltä, että ministeri Berner on johtanut hanketta tiedoilla, joita kokeneemmat lainlaatijat pitävät vajavaisina.

Bernerillä on ollut vahva luottamus LVM:n virkamiesten osaamiseen. Väyläyhtiöesityksen täystyrmäys näyttääkin tulleen Bernerille yllätyksenä.

Liikenneministeriö vaikenee

Useiden eri lähteiden mukaan väyläyhtiöesityksen keskeinen arkkitehti on ollut LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiainen. Hän on pysytellyt pois julkisuudesta koko sen ajan, kun esitystä on riepoteltu.

– Virkamiehet eivät voi arvioida prosessia, jota ministeri johti, Pursiainen sanoi Helsingin Sanomille (siirryt toiseen palveluun).

Liikenne- ja viestintäministeriön edustajat eivät antaneet aiheesta haastattelua Ylelle.

Yle yritti useita reittejä pitkin saada haastattelua sekä kansliapäällikkö Pursiaiselta että ministeriön ylijohtajalta Juhapekka Ristolalta.

Ministeriön neuvotteleva virkamies Anna Similä lähetti lopulta Ylelle tekstiviestin, jonka mukaan LVM ja valtiovarainministeriö ovat sopineet, ettei esityksen valmistelua kommentoida enää julkisuudessa.

Harri Pursiainen on kokenut virkamies, joka osaa haastateltavien mukaan pyörittää ministereitä halutessaan toivomaansa suuntaan. Pursiaisen rooliin on kiinnitetty huomiota mediassakin (siirryt toiseen palveluun).

Useat Ylen lähteistä ihmettelevät, miksi Pursiainen ei ole puolustanut ministeri Anne Berneriä julkisesti. Lähteiden mukaan Pursiaisen kokemuksella olisi pitänyt kyetä ennakoimaan asiasta noussut kohu.

Orpo: VM ei virallisesti mukana hankkeessa

Kahden ministeriön nokittelussa ei ole kyse vain byrokraattisesta kiistasta. Bernerin esityksessä hahmoteltiin esimerkiksi autoveron poistoa. Tällä olisi merkittäviä vaikutuksia valtion verotuloihin.

Valtiovarainministeriö vastaa verotukseen liittyvistä asioista ja ministeriössä koettiinkin, että LVM astui sen varpaille.

Tilannetta ei helpottanut se, että kun Berner esitti autoveron poistoa, autokauppiaat kertoivat kaupan hyytyneen täysin. Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) joutui kertomaan, ettei autoveron poistoa suunnitella.

Orpo toisti perjantaina Ylelle myös valtiovarainministeriön näkemyksen, jonka mukaan ministeriö ei osallistunut Bernerin esityksen valmisteluun virallisesti.

– Valtiovarainministeriö ei ole ollut normaalien hallintokäytäntöjen mukaisesti virallisesti mukana näissä, ja siten ei ole myöskään kommentoinut virallisesti loppuraporttia, Orpo sanoi Ylelle perjantaina.

Useat lähteet kertoivat Ylelle epäilevänsä myös LVM:n kykyä hoitaa yhteydenpitoa valtiovarainministeriön kanssa. Valtionhallinnon toimintaa tuntevien lähteiden mukaan ministeriöillä on historiaa tukkanuottasista.

Valtiovarainministeriössä yhteistyötä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa pidetään vaikeana.