Maailman paras opettaja: Muut maat voisivat ottaa oppia kotouttamisesta Suomen kouluissa

Hanan Al Hroub valittiin viime vuonna maailman parhaaksi opettajaksi. Ensimmäistä kertaa Suomessa vieraileva palestiinalaisnainen on vaikuttunut suomalaiskoulun monikulttuurisuudesta.

opettajat
Hanan Al Hroub.
Hanan Al HroubinPekka Tynell / Yle

Hanan Al Hroub voitti viime vuoden keväällä arvostetun Global Teacher Prize -opetuspalkinnon, jota kutsutaan myös opettajien Nobeliksi. Kilpailun kymmenen finalistia valittiin noin 8000 hakijan joukosta lähes 150 maasta. Suomalainen Maarit Rossi ylsi kymmenen parhaan joukkoon.

Al Hroub tuntee hyvin Suomen koulujen hyvän maineen, jota vierailu Helsingin Meri-Rastilan ala-asteella tuntuu vain vahvistavan.

Koulukuokka.
Meri-Rastilan ala-aste.Pekka Tynell / Yle

Mallia maailmalle

Äititeresamainen Al Hroub tekee heti saapuessaan vaikutuksen Meri-Rastilan ala-asteen oppilaisiin ja opettajiin. Oppilaat kilpailevat kuka saa esitellä koulua vieraalle.

Meri-Rastilan ala-asteen yli kahdestasadasta oppilaasta puolet puhuu jotain muuta äidinkieltä kuin suomea. Kaikkiaan äidinkieliä on kolmisenkymmentä. Suomen jälkeen suurimmat kieliryhmät ovat arabia, somalia, venäjä, ruotsi ja viro. Myös henkilökunnassa on paljon maahanmuuttajia.

Meri-Rastilan ala-asteella eri kulttuuritaustoista tulevien oppilaiden sopeutumista helpotetaan sekä kotien ja koulujen välisellä yhteistyöllä että tehokkaalla suomen kielen opetuksella. Koulussa on kaksi monikielistä ohjaajaa, jotka pitävät yhteyttä oppilaiden vanhempiin.

Al Hroub on kiertänyt useissa maissa, joissa on paljon maahanmuuttajia.

– Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten monikulttuurisuus saadaan toimimaan hienosti. Siitä voitaisiin ottaa mallia monissa maissa, joissa nyt on vaikeuksia maahanmuuttajien kanssa.

Palkitun opettajan mielestä suomalaisen koulun vahvuus on siinä, että oppilaat voidaan ottaa huomioon yksilöinä. Lisäksi opettajilla on Al Hroubin mielestä suomalaiskoulussa hyvät mahdollisuudet käyttää erilaisia työkaluja ja opetusvaihtoehtoja.

Meri-Rastilan ala-asteen rehtori Tarja Tapper näkee kotouttamisen onnistumiseen kaksi syytä. Ensinnäkin opettajakunnassa on maahanmuuttajia, ja lisäksi koulussa on kaksi monikielistä ohjaajaa, jotka pitävät yhteyttä oppilaiden koteihin.

Toinen onnistumisen avain on suomen kieli.

– Meillä on paljon suomi toisena kielenä –opetusta. Kieli ja kulttuuri näkyy sosiaalisessa ja fyysisessä ympäristössä.

Hanan Al Hroub koululuokassa.
Hanan Al Hroubin Meri-Rastilan ala-asteella.Pekka Tynell / Yle

Pakolaisleiriltä opettajaksi

Hanan Al Hroub kasvoi pakolaisleirillä lähellä Betlehemiä. Opettajankoulutuksen hän sai avoimessa yliopistossa Ramallahissa. Opettajana hän on toiminut jo kahdeksan vuotta.

Viime vuoden voitto Global Teacher Prize -kilpailussa tuli Al Hroubille yllätyksenä vaikka hänen opetustapansa oli jo saanut kansainvälistä huomiota.

– Opetukseni perustuu leikkimiseen ja oppimiseen, ja siinä sanotaan ei väkivallalle. Keksin leikkejä lapsille, joilla on traumaattisia kokemuksia sodasta. Leikkimällä heitä voidaan kuntouttaa ja saada taas nauttimaan oppimisesta.

Myös Suomi tukee palestiinalaishallinnon opetussektoria. Vuodesta 1997 lähtien tukea on annettu 25 miljoonaan euroa.