Volkswagen näytti perävaloja Toyotalle – nappasi maailman myydyimmän merkin tittelin

Volkswagenin autot ovat käyneet kaupaksi erityisesti valtavilla Kiinan markkinoilla.

autoteollisuus
Toyotan johtaja Akio Toyoda esittelee vuoden 2018 malleja.
Toyotan johtaja Akio Toyoda esitteli vuoden 2018 malleja autonäyttelyssä Detroitissa 9. tammikuuta.Tannen Maury / EPA

Volkswagen syrjäytti Toyotan maailman myydyimmän automerkin paikalta viime vuonna. Tämä on ensimmäinen kerta, kun saksalainen autovalmistaja vie suosituimman merkin tittelin.

Japanilainen autojätti on dominoinut myydyimmän automerkin listaa vuodesta 2008. Vain vuonna 2011 se menetti tsunamin ja ydinvoimalaonnettomuuden jälkimainingeissa paikkansa amerikkalaiselle GM:lle.

Toyota myi viime vuonna 10,175 miljoonaa ajoneuvoa, mutta Volkswagen meni siitä ohi 10,31 miljoonalla myydyllä autolla. Myös Audi, Porsche ja Skoda kuuluvat Volkswagen-konsernin merkkeihin.

Toyotan myynti kasvoi edellisvuodesta 0,2 prosentilla, mutta se ei enää riittänyt ykkössijaan. Volkswagenin myynti kasvoi 3,8 prosenttia samaan aikaan.

Ykköspaikka lohkesi päästöhuijauksesta huolimatta. Volkswagen jäi kiinni järjestelmällisestä autojen päästöjen manipuloinnista syksyllä 2015.

Autoalaa seuraavien analyytikkojen mukaan Volkswagen on menestynyt erityisesti Kiinan markkinoilla, jossa myydään vähemmän sen kohussa tahriintuneita diesel-malleja. Vahva Kiinan-myynti onkin korvannut mahdollisia menetyksiä muualla.

Tokiolaisen tutkimuslaitos Tokain analyytikko Seiji Suguiura ennustaa, että Volkswagen voi pysytellä myydyimpänä automerkkinä pari seuraavaa vuotta.

Lähteet: AFP, AP