Ruoan ostaminen netissä kiinnostaa, jos ostamisesta tehdään helppoa

Tutkimuksen mukaan ruoan verkkokauppa ei vastaa tällä hetkellä asiakkaiden tarpeita.

Nettiruokakauppa
Lidlin kassa
Ruoan ostaminen netissä kiinnostaa, jos ostaminen tehdään helpoksi.Ville Välimäki / Yle

Ruoan myyminen verkossa kiinnostaa, jos ostaminen tehdään helpoksi.

Ruoan ostaminen verkossa kiinnostaa suomalaisia vain, jos ostaminen tehdään verkossa mahdollisimman helpoksi.

Kantar TNS:n Päivittäistavarakaupan digitalisoituminen 2016 –tutkimuksen mukaan nykyisiä ruoan verkkokauppoja on kiinnostunut kokeilemaan vain joka kymmenes. Aktiivisista digitaalisten tuotteiden käyttäjistä kaksi kolmesta on kuitenkin valmis ostamaan olennaisen osan päivittäistavaroista verkosta, jos löytää itselleen sopivan tavan toimia verkossa.

Tutkimuksen mukaan ruoan verkkokauppa ei vastaa tällä hetkellä asiakkaiden tarpeita. Suurimpana syynä pidetään kehittymättömiä toimituspalveluita, jotka ovat keskittyneet suuriin kaupunkeihin ja niitä ympäröiviin alueisiin.

– Myös ennakkoluulot elintarvikkeiden tuoreudesta jarruttavat kuluttajan kiinnostusta ruoan verkkokauppaa kohtaan, tutkimuksesta ilmenee.

Kantar TNS:n tutkimuksessa oli mukana 20 ruokaan liittyvää verkkosivustoa, 13 ruoan verkkokauppaa sekä viisi mobiilisovellusta. Tutkimukseen vastasi 4 256 henkilöä marraskuussa 2016.