Rovaniemeläispajasta saa asiakkaan mukaan räätälöityjä yksilöllisiä moottoripyöriä

Uusi laki mahdollistaa täysin omavalmisteisten moottoripyörien rekisteröinnin Suomessa.

moottoripyörät
Juha Forsténin moottoripyöräpaja Rovaniemellä
Juha Forsténin moottoripyöräpaja RovaniemelläRaimo Torikka / Yle

Omavalmisteisten moottoripyörien rekisteröinti on nyt mahdollista Suomessa, koska 2015 hyväksytty nykyinen laki sallii täysin omavalmisteiset moottoripyörät.

Ennen moottoripyörän räätälöinnin rajana oli 50 prosenttia. Eli jos tehdaspyörää muutettiin yli laskennallisen 50 prosentin muuttui se uudeksi pyöräksi joita koskivat tiukat päästö- ja melurajat.

Nyt riittää se, että päästöt ovat samalla tasolla kuin sellaisilla sarjavalmisteisilla pyörillä, joissa ei vielä vaadittu katalysaattoria.

Lisäksi meluvaatimus yli 175 cc pyörillä on 103 dB(A) paikallaan mitattuna. Tämä on sama arvo kuin 1991 tai uudempien muutoskatsastuksessa. Käytännössä lain suomat rajat ovat sellaiset, että kohtuullisella työllä vaatimuksista selviää.

Yrittäjä Juha Forsténin syksyn aikana rovaniemelle valmistuneessa pajassa rakennetaan moottoripyörä asiakkaan maun mukaan. Tavoitteena rakentaa tehdaspyöriä parempia moottoripyöriä.

– Kyllä, ja ennen kaikkea räätälöitynä. Jousitus on asiakkaan painon mukaan, eikä se ei kovin eripainoiselle edes sitten sovi. Esteettisiä yksityiskohtia voi asiakas myös valita tietyissä puitteissa. Pyörä on asiakkaalle ja tarkoitukseen optimoitu tuote.

Juha Forstén on tehnyt oman runkojigin moottoripyörien runkojen valmistamista varten.
Juha Forstén on tehnyt oman runkojigin moottoripyörien runkojen valmistamista varten.Raimo Torikka / Yle

Osien tekeminen onnistuu omassa pajassa

Uudessa pajassa on mahdollista rakentaa lähes kaikki moottoripyöriin tarvittavat osat.

– Lähes kaikki mitä kannattaa itse tehdä. Kulutusosia, renkaita ja tämmöisiä ei tietenkään kannatakaan alkaa tekemään, mutta käytännössä pystyn tekemään metalleista, komposiittimateriaaleista, teknisistä muoveista mitä vaan. Lähes kaiken pystyy tekemään itse.

Luonnollisesti moottori on myös sellainen jota ei kannata keksiä uudelleen. Hyviä moottoreita löytyy varmasti jokaiseen makuun.

Tilauksia odotellessa Forstén aikoo rakentaa ensimmäiseksi itselle sen "täydellisen moottoripyörän". Haave on lähtöisin lapsuudesta ja on suurelta osin moottoripyöräpoliisina toimineen isän ansiota.

– Pääsin sen moottoripyörän kyytiin ja isä tosiaan demonstroi sitä miten semmoinen liikkuu, ja sehän liikkui. Pelonsekaisin tuntein sitten siitä muistan selvinneeni. Ehkä se oli semmoinen kohta, että moottoripyörät alkoivat kiinnostaa.

Juha Forstén suunnittelee autocad -ohjelman ja runkojigin avulla moottorin, renkaiden ja iskunvaimentimien kiinnityspaikat ja asennot.
Juha Forstén suunnittelee autocad -ohjelman ja runkojigin avulla moottorin, renkaiden ja iskunvaimentimien kiinnityspaikat ja asennot.Raimo Torikka / Yle

Apuna tietokone ja runkopenkki

Juha Forsténin oman ajokin suunnitelmat ovat jo valmiina tietokoneella, mutta muuten moottoripyörä on vielä lähinnä putkina ja metalliköntteinä pajan hyllyillä. Forstén on kuitenkin varma siitä, että menopeli valmistuu ensi kesään mennessä.

– Käytännössä kesäksi se tulee olemaan valmis tavalla tai toisella. Pitääkö sitten nukkuminen lopettaa kokonaan. Tarkoitus oli päästä siihen aikaisemmin käsiksi, mutta tämmöisiä ihan oikeita töitä on ollut sen verran paljon, että on joutunut niitäkin tekemään välillä, selvitää Forstén naurahtaen.

– Mutta käytännössä se suunnittelu on 80 prosenttia ja se tekeminen on vain 20 prosenttia siitä. Tässä on aika paljon pitänyt rakentaa, kerroksia, maalaamo, että koko tämän tehtaan rakentaminen on ollut aika iso homma. Runkojigi ja aputyökalut on tehty, niitä ei tarvi joka pyörälle omaa tehdä joten se pyörä tulee sitten vähän kuin sivussa, vakuuttaa Juha Forstén.