Talvirengaspakko paransi ulkomaisten rekkojen renkaita – nyt Lapin poliisia huolettaa piittaamattomuus lepoaikoja kohtaan

Jotkut rekkakuskit manipuloivat ajopiirtureita peittääkseen ylipitkät vuoronsa. Renkaat sen sijaan alkavat olla kunnossa Lapin teillä ja talviset ulosajot ovat poliisin mukaan hieman vähentyneet.

Liikenne ja kuljetus
Rekka ojassa Kilpisjärventiellä 7.3.2016.
Tapio Nykänen

Vuodenvaihteessa voimaan astunut raskaan liikenteen talvirengaspakko näkyy ulkomaisten rekkojen renkaissa. Vetoakseleissa on käytettävä joulu-helmikuun aikana talvirenkaita, joiden urasyvyys on viisi milliä.

– Kenttävalvonnasta kerrotaan, että renkaat ovat muuttuneet lain mukaisiksi, mutta eivät ulkomaiset rekkakuskit aiemminkaan ihan sileillä renkailla ajaneet, kertoo ylikomisario Rauno Pätsi Lapin poliisista. Muutos ei siis ole ollut suuren suuri. Kotimaisissa rekoissa poliisi ei ole havainnut muutosta lainkaan.

– Kotimaiset tekijät ovat hoitaneet asiansa aiemminkin, heillä on nastarenkaitakin ohjaavissa akseleissa ja joillakin myös vetoakseleissa.

Myös tullissa valvotaan rajat ylittävien autojen kuntoa. Tulliylitarkastaja Kari Hannu Tornion tullista kertoo, että vuodenvaihteen jälkeen muutamalle venäläiselle rekkakuskille on annettu huomautus renkaiden kunnosta Vartiuksen raja-asemalla.

– Rekat on päästetty huomautuksen jälkeen jatkamaan matkaa, Hannu kertoo.

Sallan tai Raja-Joosepin rajanylityspaikoilla rekkojen renkaisiin ei ole puututtu.

Kuskit huijaavat ajopiirtureita

Ylikomisario Rauno Pätsin tuntuma on, että rekkojen ulosajot olisivat tänä talvena harventuneet.

– Tilastoja asiasta ei ole, mutta semmoinen näppituntuma on, että ojaanajot olisivat aavistuksen verran vähentyneet takavuosista. Siihen tosin voi olla muitakin syitä kuin renkaat. Kuljettajille on ehkä tullut lisää kokemusta meidän olosuhteista, kokenut poliisi arvioi.

Hän kertoo, että renkaiden sijaan puutteita on viime aikoina havaittu lepoaikojen noudattamisessa. Poliisin haaviin on jäänyt lukuisia ulkomaisia rekkakuskeja, jotka ovat viitanneet lepoajoille kintaalla.

Rekan nosto Inarissa
Rekan nosto vaatii järeää kalustoa.Ville Nieminen / Destia Oy

– Erilaisia manipulointikeinoja käytetään, kun yritetään peittää ylimääräisiä ajoja. Kuljettajat ajavat kahdella kortilla tai yrittävät manipuloida ajopiirturia. Yhtämittaisista ajoajoista saattaa tulla hurjan pitkiä, Pätsi tietää. Julkisuudessa on kerrottu, että ajopiirturia voi huijata esimerkiksi parin euron magneetilla.

– Edesauttavina syinä näihin ulosajoihin on ollut se, että ajovireys on laskenut ja onko sitten pahimmillaan nukahdettu rattiin, kun on väsyneenä ajettu, Pätsi arvioi. Onnettomuusalttiilla VT 21:llä poliisi valvoo muutamia kertoja viikossa. Se on Pätsin mielestä liian vähän.

Onnettomuusrekkojen renkaat useimmiten kunnossa

Muoniolainen hinausauton kuljettaja Kari Ylitalo kertoo auttaneensa näillä lumilla yli kymmenen rekkaa valtatie 21:n pientareelta. Vain harvoin ulosajon syynä näyttäisi olevan kelvottomat renkaat. Hinauspalvelu Falckin leivissä työskentelevä Ylitalo kertoo tavanneensa kahdet käyttökelvottomat renkaat, nekin ennen talvirengaspakon voimaantuloa.

– Usein syy on ratin ja penkin välissä. Ajetaan liian reunaan, kun toinen iso auto tulee vastaan ja sitten tupsahdetaan ojaan. Eikä aina ole huono keli. Joskus ihmettelinkin, miten näin hyvällä ilmalla ajetaan ojaan, Ylitalo kertoo tien päältä. Toki useimmat ulosajot tapahtuvat lumituiskussa.

Rekka ajaa tiellä
Jarmo Honkanen / Yle

Ylitalo kertoo rientäneensä tänä talvena virolaisten ja puolalaisten rekkakuskien avuksi.

– Se on tosi harvinaista, että suomalaisia kuskeja on ojassa, toteaa Ylitalo.

Työtaakkaa helpottanee lähivuosina se, että kapeaa, mutkaista ja mäkistä tietä remontoidaan 35 miljoonalla eurolla Kolarin ja Kilpisjärven välillä.