HSL laajenemassa – Siuntio mukaan, Tuusula empii vielä

Siuntion kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti hakea HSL:n jäsenyyttä. Tuusulan kunnanhallituksessa puolestaan asia jätettiin vielä pöydälle.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Juna lähtee Ilmalan asemalta.
Henrietta Hassinen / Yle

Siuntio ja Tuusula harkitsevat molemmat liittymistä Helsingin seudun liikenteen (HSL) jäseniksi. Molemmat kunnat käsittelivät asiaa maanantai-iltana. Siuntion kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti hakea HSL:n jäsenyyttä. Suunnitelmissa on liittyä ensi vuoden alusta. Onnistuuko ajatus, riippuu HSL:stä ja siitä, hyväksyvätkö HSL:n nykyiset jäsenkunnat uudet tulokkaat.

Siuntiossa HSL:ään liittymisen kustannusten arvioidaan olevan lopullisesta palvelutasosta riippuen 500 000–700 000 euroa vuodessa. Se on noin 50 000–250 000 euroa nykyistä järjestelyä enemmän.

HSL:n jäsenyys on Siuntiolle tärkeä junayhteyden takia. Siuntio on keväästä 2016 järjestänyt itse junaliikenteensä, kun liikenne- ja viestintäministeriö lakkautti aiemmat yhteydet. HSL:n jäsenyys turvaisi palvelut ja mahdollistaisi muun muassa julkisten liikennevälineiden käytön viikonloppuna.

Tuusulassa asia jäi pöydälle

Tuusulan kunnanhallituksen kokouksessa sen sijaan osa jäsenistä halusi vielä lisäaikaa ja HSL-päätöstä päädyttiin siirtämään yksimielisesti viikolla. HSL:ään liittyminen jäi siis pöydälle. Se ei kuitenkaan vaikuta tulevaan valtuuston käsittelyyn. Valtuusto voi siis tehdä päätöksensä alkuperäisen aikataulun mukaan eli 13. helmikuuta.

– Osa päättäjistä ei varmaankaan ole vielä muodostanut kantaansa, koska asia koetaan poikkeuksellisen vaikeaksi. Siihen ei kuitenkaan liittynyt mitään sen kummempaa draamaa, sanoo hallituksen puheenjohtaja Sanna Kervinen (kok.).

Kaksi Tuusulan suurinta valtuustoryhmää eli kokoomus ja Tuusulan puolesta eivät ole ottaneet asiaan selvää kantaa. Tuusulassa mielipiteet jakautuvat asukkaiden kesken.

HSL:ään liittymisestä kärsisivät etelätuusulalaiset, jotka olisivat vaarassa menettää suorat bussiyhteydet Helsinkiin muina kuin ruuhka-aikoina ja heidän kulkemisensa kallistuisi. Toisaalta nykyisin omalla autolla Espooseen tai jatkoyhteyksien varrelle ajavien liikkuminen helpottuisi ja tulisi nykyistä edullisemmaksi.

Tuusulassa HSL:ään liittymisen kustannukset olisivat noin kolme miljoona euroa. Jos niin päätetään, liittymistä suunnitellaan Siuntion tavoin vuoden 2018 alusta.

Korjaus 31.1 klo 7.20: Siuntion nettomaksuosuus on enintään 250 000 euroa, ei 150 000 euroa, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.