Poliisi joutuu vähentämään puhallusratsioita – "Kyllä me niitä edelleen tekisimme, jos vain porukkaa olisi"

Poliisi on perinteisesti järjestänyt isoja puhallusratsioita, joissa on puhallutettu kaikki autoilijat. Enää niihin ei poliisivoimia riitä.

liikenne
Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Poliisi puhallutti autoilijoita Lappeenrannassa.Kalle Schönberg Yle

Suomalaisilla teillä on vuosikymmenten ajan järjestetty massiivisia puhallusratsioita. Niissä isolla poliisijoukolla puhallutetaan kaikki autoilijat, jotka sillä hetkellä kyseistä tietä ajavat. Todennäköisyys joutua massapuhallutukseen on nykyään entistä epätodennäköisempää.

Isoihin ratsioihin ei varaa

Poliisi on joutunut merkittävästi vähentämään massaratsioita. Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen poliisihallituksesta kertoo, että massaratsioita ei voi järjestää väen vähyyden takia.

– Se on voimavarakysymys. Vaatii ison porukan, että pannaan iso tie kunnolla poikki, kertoo Holopainen.

Holopaisen mukaan massaratsioita on jouduttu vähentämään, mutta ihan kokonaan ne eivät lopu.

– Kyllä me niitä edelleen tekisimme, jos vain porukkaa olisi. Massaratsioilla on hyvä ennalta ehkäisevä vaikutus, pohtii poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.

Poliisit puhallusratsiaa tekemässä
Isot massaratsiat vaativat paljon poliiseja.Yle / Sauli Antikainen

Partiointiaika kuulusteluihin

Poliisin työtehtävää on muutettu niin, että kentällä oleva poliisi hoitaa rattijuopon alusta loppuun saakka. Jos puhallus ylittää rattijuopumuksen rajan, viedään henkilö poliisiasemalle puhaltamaan tarkkuusalkometriin tai terveyskeskukseen verikokeisiin. Mikäli rattijuopumus on oikeasti kyseessä, tekee poliisi vielä asianomaisen kuulustelun.

Ennen poliisiuudistusta kentällä olevan poliisin ei tarvinnut kuulusteluja tehdä, vaan ne hoidettiin myöhemmin poliisiasemalla. Tämä on johtanut siihen, että nykyisin poliisi ehtii olemaan vähemmän aikaa tien päällä.

– Partioiden valvontaan käyttämä aika on vähentynyt, kun partio pyrkii hoitamaan tehtävän mahdollisimman pitkälle, kertoo Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Jukka Lankinen.

Lankinen kertoo esimerkin tien päältä, jossa puhallutuksessa on todettu henkilöllä olevan liikaa alkoholia veressä.

– Kun partio on käyttänyt epäiltyä verikokeessa tai puhalluttanut tarkkuusalkometriin, niin sen jälkeen rattijuopon tavannut partio myös kuulustelee epäillyn. Tämän työn on ennen tehnyt rikospoliisi jonain muuna päivänä.

Lankisen mukaan ajatus on, ettei epäillyn tarvitse tulla poliisiasemalle toista kertaa. Tämä kuitenkin aiheuttaa sen, että poliisi on pois partioinnista.

– Se partio, joka suorittaa kuulustelua, ei ole kentällä suorittamassa valvontaa, kertoo Lankinen.

Tarkkuusalkometri
Poliisilla on Suomessa käytössään 50 tarkkuusalkometriä.Antti Eintola / Yle

Ei selitä rattijuopumusmääriä

Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen ei usko, että poliisin kuulusteluihin käyttämä aika olisi selitys vähentyneille rattijuopumusmäärille.

– Tietysti jos rattijuoppoja ilmoitetaan, että niitä vallan ajelee useita yhtä aikaa, niin silloin se voi tilannetta heikentää. Yleensä poliisille ei kuitenkaan tule rattijuopoista ilmoituksia useita yhtä aikaa, kertoo Holopainen.

Holopaisen mielestä on parempi, että rattijuopon tavannut poliisi tekee kuulustelun saman tien, kuin että epäilty tulisi kuulusteltavaksi muutaman päivän kuluttua rikospoliisin kuulusteltavaksi.

– Jos joku vakava rikos on käynnissä, niin kyllä ne kuulustelut keskeytyvät.

Rattijuopumukset vähentyneet

Poliisin tavoittamien rattijuoppojen määrä on hienoisessa laskussa. Vuonna 2016 poliisi sai kiinni 17 296 rattijuoppoa, mikä on 260 vähemmän kuin vuonna 2015 ja 200 vähemmän kuin vuonna 2014.

Poliisin tekemien tutkimuksien mukaan rattijuoppojen määrä on pysynyt melko vakiona. Tilastot osittavat vähentymistä ja myös poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen uskoo alkoholista johtuvien rattijuopumuksien määrän pienentyneen.

– Se varmaan johtuu monesta syystä, muun muassa kaupungistumisesta. Sellaisia henkilöitä, joilla ei ole ajokorttia, on koko ajan enemmän. Kaupungeissa myös on mahdollista käyttää joukkoliikennettä. Myös alkoholikulttuuri on menossa parempaan suuntaan, pohtii Holopainen.

Vaikka alkoholin vaikutuksen alaisena ajetaan ehkä vähemmän kuin ennen, niin toisaalta huumeiden ja muiden päihdyttävien aineiden vaikutuksessa ajavia on enemmän.

– Huumeitten ja lääkkeitten vaikutuksena alaisena ajaminen on kasvanut. Kehitys ei siellä ole ollut niin positiivista, sanoo Holopainen.

Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Jos puhalluskokeessa on yli sallitut lukemat, on edessä matka poliisilaitokselle puhaltamaan tarkkuusalkometriin.Kalle Schönberg Yle

Yleisö merkittävänä apuna

Poliisin kiinni saamista rattijuopoista jo liki puolet saadaan kiinni yleisövihjeen perusteella.

– Aika paljon tulee ilmoituksia, että joku auto menee kiemurrellen, kertoo poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.

Holopaisen mukaan Suomi on poikkeuksellinen maa siinä mielessä, että ihmiset ilmoittavat rattijuopoista hätäkeskukseen.

– Rattijuopumukset katsotaan yleisesti tuomittaviksi, ja niistä ilmoitetaan hyvin poliisille. Toki tulee vääriäkin ilmoituksia.

Ilmoittamiskynnystä on laskenut erityisesti matkapuhelimien yleisyys. Ihmisten on helppo soittaa hätäkeskukseen, kun huomaavat edessään holtittomasti kulkevan auton.

Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Tämä autoilija puhalsi keskiviikkona Lappeenrannassa puhtaan nollan. Kalle Schönberg Yle

Yli 50 rattijuopon uhria vuodessa

Vaikka rattijuoppojen aiheuttamat liikennekuolemat ovat laskeneet viime vuosien aikana, on niitä edelleen joka vuosi useita kymmeniä. Liikenneturvan viime vuoden tilastot eivät vielä ole valmistuneet, mutta esimerkiksi vuonna 2015 kuoli 57 ihmisissä sellaisissa liikenneonnettomuuksissa, joissa kuskina oli rattijuoppo. Vielä kymmenen vuotta sitten kuolleita oli vuodessa noin 90.

Onnettomuuksissa, joissa on mukana rattijuoppo, loukkaantuu vuosittain noin 600 ihmistä. Erityisen paljon rattijuopumusonnettomuuksissa menehtyy ja loukkaantuu nuoria, erityisesti 18-vuotiaita.

Poliisin, Tilastokeskuksen ja Liikenneturvan yhdessä keräämistä laajoista aineistoista ilmenee, että pienessä maistissa ajavia on liikennevirrassa runsaasti.

Alkometri värähtää useammin kuin joka 120. autoilijan kohdalla. Valtatiellä sellainen määrä autoja hurahtaa ohi aika nopeasti.