Suomen vesiliikenteeseen merkittävä muutos – Saimaan kanavassa voi pian liikennöidä lähes ympäri vuoden

Saimaan kanavan sulkujen alaportit uusitaan kolme talvea kestävän kunnostuksen aikana. Sen jälkeen leutoina talvina liikenne voisi jatkua lähes ympärivuotisesti.

Kotimaa
Saimaan Kanavan Mälkiän sulku remontissa
Kunnostusta varten tyhjennetty Mälkiän sulku on Saimaan kanavan suurin. Sen pudotuskorkeus on yli 12 metriä. Pohjalla näkyvät aukot, joista virtaava vesi täyttää sulun. Tommi Parkkinen/Yle

LappeenrantaSulkujen alaporttien vaihtotyö on alkanut Saimaan kanavan suurimmalla sululla Mälkiässä. Vanhat sulkuportit irrotettiin heti liikennekauden päätyttyä tammikuun puolivälissä ja uusien asennus alkaa helmikuun lopulla. Urakka on haastava, sillä yksi portti on lähes 20 metriä korkea ja painaa yli 50 tonnia.

– Tämä on Saimaan kanavan rakentamisen jälkeen yksi merkittävimmistä remonteista, joita kanavalla tehdään, sanoo Liikenneviraston sisävesiväylät -yksikön päällikkö Tero Sikiö.

Tämä on Saimaan kanavan rakentamisen jälkeen yksi merkittävimmistä remonteista, joita kanavalla tehdään.

Sulkujen alaporttien kunnostamiseen virasto sai 9,5 miljoonan euron rahoituksen liikenneväylien korjausvelkaohjelmasta.

– Vanhat alaportit ovat teknisen käyttöikänsä päässä ja uudet portit parantavat talviliikennemahdollisuuksia, jatkaa Sikiö.

Suluissa on tähän asti käytetty alkuperäisiä, 1960-luvulla rakennettuja portteja, joita ei ole suunniteltu talviliikenteelle. Viime vuosina niitä on jouduttu korjaamaan entistä enemmän. Myös uudet portit tulevat olemaan hydraulitoimisia salpausportteja, mutta toimintatapa on hieman erilainen.

– Uudet portit kääntyvät hieman ulospäin kun niitä käännetään, vanhat vain pyörähtivät ympäri, kuvailee projektipäällikkö Jukka Tuovinen Liikennevirastosta.

Tämän jalkalaakerin varassa sijaitsi vanha sulkuportti
Mälkiän sulun vanhan alaportin jalkalaakeri, jonka varassa portti kääntyi.Tommi Parkkinen/Yle

Liikennekausi pidentyy

Saimaan kanavan liikennekausi päättyi Mälkiän sulun kunnostuksen takia normaalia aiemmin tammikuun puolivälissä. Uudelleen kanava avautuu huhtikuussa.

– Liikennettä olisi ollut tulossa Saimaalle vielä, mutta remontin takia jouduttiin sulkemaan, harmittelee Sikiö.

Sulkujen kunnostuksen valmistuttua laivat pääsevät Suomenlahdelta Saimaalle leutoina talvina lähes ympäri vuoden. Leudon talven ansiosta liikennekausi olisi voinut jatkua jo tänä talvena nykyistä pidempään.

– Saimaan kanavalla joudutaan menemään säiden mukaan. Sulkujen puolesta talviliikennöinti olisi mahdollista, mutta kun pakkasta on paljon, niin sulkujen välinen kanava jäätyy lähes pohjaan asti, jatkaa Sikiö.

Sulkujen pidentäminen toisi uusia laivoja Saimaalle

Liikennevirastossa valmistellaan suunnitelmia Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä kymmenellä metrillä. Nykyisin Saimaalle pääsevät alukset, jotka ovat enintään 82,5 metriä pitkiä ja 12,6 metriä leveitä. Pidentämisen jälkeen kanavaan mahtuisivat 93 metriä pitkät laivat.

– Tällä hetkellä sulkujen pituus on pullonkaula. Nykyiset laivat eivät ole optimaalisia, vaan tällä kanavan leveydellä pitäisi pystyä rakentamaan pidempiä aluksia, laskee sisävesiväylät -yksikön päällikkö Tero Sikiö.

Kahdeksan sulun pidentäminen maksaisi noin 60 miljoonaa euroa. Liikenneviraston mukaan se kuitenkin kannattaisi, koska se mahdollistaisi uusien rahtialusten tulon Saimaalle. Samalla se käynnistäisi uusien laivojen hankinnat. Varustamoja ei ole vuosiin kiinnostanut rakennuttaa uusia rahtialuksia Saimaalle juuri sulkujen enimmäismittojen takia.

Laivoja Lappeenrannan Satamassa m/s Carelia m/s Camilla
Laivoja Lappeenrannan matkustajasatamassa odottamassa kevättä. Jari Tanskanen/Yle

Myös matkustajaliikenteeseen toivottaisiin uusia laivoja. Esimerkiksi risteilyt Saimaalta Pietariin tulisivat kannattaviksi, kun aluksiin mahtuisi kerrallaan lähes 200 matkustajaa. Edellisestä matkustajalaivan hankinnasta Saimaan alueelle on kulunut jo lähes 20 vuotta.

Metsäteollisuuden suurinvestointien toivotaan lisäävän laivakuljetuksia

Kilpailevat liikennemuodot, kuten rautatie- ja maantiekuljetukset, ovat vähentäneet viime vuosina Saimaan kanavan kautta kuljetettavan rahdin määrää. Saimaan sisäiset rahtikuljetukset lisääntyvät, mutta kanavan läpi kulki viime vuonna tavaraa enää 1,1 miljoonaa tonnia. Vuoteen 2015 verrattuna vähennys on yhdeksän prosenttia.

Liikennevirasto odottaa Saimaan vesistöalueelle lähivuosina valmistuvien metsäteollisuuden investointien näkyvän laivarahtien määrässä.

– Odotamme, että osa investointien kuljetuksista voisi tulla sisävesiväylille. Saimaalta voidaan helposti kuljettaa suuria määriä rahtia Keski-Eurooppaan tai tuoda Venäjän vesiväyliltä Suomeen, sanoo Sikiö.