Riihimäen asemalla soi aikataulublues: "Kun ei ole kilpailua, se laiskistaa"

Riihimäkeläisillä on pian tilaisuus sanoa sanottavansa junayhteyksistä keskustelutilaisuudessa. Asemalla matkalaisten palaute oli ristiriitaista.

Riihimäki
Riihimäen asema
Kari Mustonen / Yle

RiihimäkiRiihimäen asemalla tavallisena tiistaiaamuna liikkui matkalaisia eri suuntiin. Kyllikki Rantakaulio oli työmatkalla Järvenpäähän, välillä suuntana on myös Tampere.

– On vähän hankalaa käydä Tampereella, kun täytyy katsoa missä pysähtyy mikäkin juna. Junat voisivat kulkea täsmällisemmin. Silloin menee hyvin, kun Helsingistä on peruttu junia, mutta viikon kahdeksasta matkasta kuusi on myöhässä.

Veera Riekkinen Jokelasta oli menossa opiskelemaan Tampereelle. VR:n palveluun hän on sekä tyytyväinen että tyytymätön.

– Ihan hyvin kerran tunnissa tästä pääsee. Vähän häiritsee, että välillä joutuu taajamajunalla puksuttamaan. Teen kouluhommia junassa ja taajamajunassa se ei onnistu. Siellä on tosi ahdasta eikä saa töpseliä seinään eikä tietokonetta pöydälle.

– Palvelu on hyvää ja junat yllättävän hyvin aikataulussa, mutta helpottaisi liikkumista huomattavasti, jos pääsisi kahdesti tunnissa kulkemaan.

Jukka Lintunen Riihimäeltä oli menossa töihin Turkuun.

– Muutos ei ole vaikuttanut työmatkaani, kuljen bussilla Turkuun ja tulen junalla takaisin, kun ei bussilla pääse. Ei ole valittamista.

"Olen erittäin suuri junaliikenteen yksityistämisen kannattaja"

Tampereelta tullut Joni Kämäräinen istui Riihimäen asemalla. Matka Lahteen tyssäsi, koska Lahden juna ei odottanutkaan myöhässä ollutta junaa.

– Palavereista ollaan myöhässä, mutta sujuu työnteko asemallakin. Olen erittäin suuri junaliikenteen yksityistämisen kannattaja, tulisi kilpailua ja VR siirtyisi sivuun, se olisi ihan hyvä asia. Kun ei ole kilpailua, se laiskistaa.

– Tampere–Helsinki-välillä eniten haittaa, että ollaan aina myöhässä. Aika monella on kiire lentokentälle, miksei niitä päästetä ensin, kun tuskin Helsingistä tulevilla on kentälle kiire, mies ihmettelee.

Marketta Niemelä Tampereelta jäi samalla tavoin asemalle odottamaan.

– Harmittaahan se, että juuri nyt myöhästyin kokouksesta, tunnin myöhästyminen tässä tulee. Mutta yleisesti ottaen olen tyytyväinen VR:n toimintaan, en jaksa harmitella tällaisia pikkujuttuja. Kerran pari viikossa tulee käytettyä junaa. Junassa pystyy tekemään töitä, konduktöörit ja ravintolavainun henkilökunta ovat tosi ystävällisiä, vain internet voisi toimia paremmin.

Riihimäkeläisillä on tilaisuus avautua junayhteyksistä keskustelutilaisuudessa tiistai-iltana Riihimäen teatterilla.

Keskustelua käydään yhä

Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen (vas.) Riihimäeltä kulkee itsekin työmatkojaan junalla.

– Kyllä junayhteydet ovat täällä kovasti puheenaiheena. On paljon liikennettä eri suuntiin ja matkalaisia on paljon. Palvelun heikennys Riihimäen junavuoroissa puhututtaa kaupunkilaisia ja työmatkaajia.

– VR:n suuntaan ollut hyvät keskusteluyhteydet ja VR on ollut hyvin suopea, keskustelua on käyty. Ei olla saatu sitä mitä ollaan toivottu eli että kaukojunayhteyksiä olisi palautettu, mikä helpottaisi kulkemista. Lähijunia vain on palautettu ja vuoroja lisätty päiväaikaan.

Junaliikenteen yksityistäminen ei ole Pekosen mielestä hyvä vaihtoehto.

– Jo nyt raidekapasiteetti on aika lailla maksimikäytöllä, radalle ei mahdu lisää junia liikennöimään. Tärkeintä olisi saada pääradalle lisäraide, jonka jälkeen voidaan miettiä, paljonko enemmän junia mahtuu tähän liikennöimään, Pekonen pohtii.

Saavutettavuus on kuninkaantekijä

Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen Hämeen liitosta pitää junayhteyksiä maakunnalle todella merkittävinä.

– Sijainti on eri asia kuin saavutettavuus. Saavutettavuus on kuninkaantekijä, joka nostaa alueet voittajiksi, ja ihmiset ja yritykset voivat hyvin.

Ahonen jakaa junaliikennetoiveensa kolmeen aikajaksoon.

– Heti pitäisi saada suunnilleen kerran tunnissa junayhteys etelään ja pohjoiseen. Entiseen aikataulutilanteeseen ei ole paluuta, että aina minuutilleen juna lähti. Ruuhka-aikoina lisäksi liikennettä täydentäisivät nopeat junat, päivän hiljaisimpina aikoina mentäisiin taajamajunakalustolla.

– Pitkällä aikavälillä katsottuna pitäisi saada takaisin vanha tilanne, taajamajuna ympäri päivän minuutilleen samaan aikaan ja tätä täydentäisi nopea tarjonta. Oikein pitkälle katsottuna pitäisi tihentää nopeiden junien tarjontaa kahteen tunnissa, jolloin Häme olisi osa metropolialuetta.

Neuvotteluyhteyttä VR:n suuntaan Ahonenkin pitää toimivana.

– Toivoisin, että Hämeenlinna voisi olla pilottikohde nopean junan pysähtymiselle, koska Hämeenlinnaan on kaikkein kovimmin iskenut tämä aikataulu-uudistus, tavalla, jota VR ei onnistunut ennakoimaan.