Ikääntyvien ajokokeelle täystyrmäys – 75-vuotiaan ei korttia uusiessaan tarvitsisi käydä enää lääkärissä 

Ajokorttia uusivalle 75-vuotiaalle riittäisi pelkkä terveystarkastus, jos ajokorttiuudistuksen kaavailut menevät läpi. 

ajokortit
Vanha mies puristaa auton rattia käsillään.
Suomessa ajokortin voimassaololla ei ole yläikärajaa.Sakari Partanen / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ilmoittaa, että ikääntyneille ei ole ajokorttiuudistuksen yhteydessä suunnitteilla ajokoetta.

– Enemmänkin alustavasti kaavailtujen muutosten on tarkoitus helpottaa ikäihmisten ajokorttiasioita.

Helpotuksella Berner tarkoittaa, että nykyisen lääkärintarkastuksen sijaan pelkkä terveystarkastus ajokorttia uusittaessa riittäisi. Ajokortti pitäisi myös ensimmäisen kerran uusia vasta 75-vuotiaana, kun se nykyään uusitaan 70-vuotiaana.

– Arviomuistiosta saatu lausuntopalaute käydään vielä läpi kun ajokorttiuudistusta parhaillaan valmistellaan, Berner toteaa.

Säännöllisesti esiin nousevien ajokoe-ehdotusten taustalla on, että ikääntyneet ajavat vähän, mutta kolaroivat paljon. Suomessa ajokortin voimassaololla ei ole yläikärajaa. Ennen oli.

Noin 80 000 yli 80-vuotiaalla on voimassa oleva B-luokan eli henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Yli yhdeksänkymppisiä heistä on noin 3 300. Ja koko ajan tulee lisää.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) ei myöskään kannata ikääntyneille tarkoitettua ajokoetta. Jalosen mukaan ajokoeasia on kuitenkin ”ikiliikkuja”, eikä siitä puhuminen tähän lopu.

– Koko minun kansanedustajan ura ajan vuodesta 2011 sitä on pohdittu.

Liikennevahingot ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet
Yle Uutisgrafiikka

Nuoren inssiajo ei ikäihmiselle käy

Ikä ei tietenkään suoraan paljasta, millainen kuljettaja ratin takaa löytyy. Ikääntynyt ajaa usein vain tuttuja reittejä valoisaan aikaan. Ja ajaa vähän.

Pitkään liikenteen lainsäädäntöä seurannut Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen naurahtaa, että ajokoetta ehdottavat ovat yleensä itse vielä nuorempia. Kun ikää tulee lisää, sama ehdottaja muuttaa sitten mieltään.

Tarvainen vastustaa ikään perustuvaa ajokoetta ja sanoo, että se on diskriminoiva.

– Jos iäkäs pannaan ajamaan vieraalla autolla vieraassa ympäristössä tai simulaattorilla, jossa pelkästään tuulilasinpyyhkimet menevät eri tavalla päälle, niin se sekoittaa ajamista. Iäkäs voi ihan hyvin pystyä kuitenkin ajamaan sitä omaa kotteroaan.

Tarvainen muistuttaa, että harkintakykyiset iäkkäät ovat ”paremmassa tallessa” autossa kuin ilman ajokorttia mopon päällä.

”Tarpeetonta yhteiskunnan maksettavaksi tulevaa bisnestä”

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo on ikään perustuvan ajokokeen jyrkkä vastustaja. Tervon mukaan ajokoe olisi ”tarpeetonta yhteiskunnan maksettavaksi tulevaa bisnestä.”

– Missään nimessä yhteiskunnan varoja ei pidä laittaa siihen, että testaamme iäkkäitä firmojen rahastamana. Tässä on taustalla vaarallinen yrittäjyys, joka yrittää lobata ajokoetta.

Tervon mainitsemat lobbarit eivät ole onnistuneet vakuuttamaan ainakaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia.

– Nykyään poliisi tai lääkäri voi määrätä henkilön ajokokeeseen jos katsoo sen tarpeelliseksi. Käytäntö on mielestäni varsin toimiva, enkä kannata mitään kaavamaista ikään perustuvaa ajokoetta, tieliikennejohtaja Marko Sillanpää ilmoittaa.