Suomalaisleipomo vie mustikkakukkoja Lontooseen – "Viljat ja marjat ovat suurinta, mitä Suomessa on"

Koko skandinaavinen keittiö on juuri nyt suuressa huudossa Lontoossa, sanoo nilsiäläisen Liepuska-leipomon Timo Turunen.

leipomoteollisuus
Leipomo Liepuskan leipuri pursottaa hilloa muotteihin.
Antti Karhunen / Yle

Liepuska-leipomossa Nilsiässä tuoksuu ruis ja mustikka. Ensimmäiset erät savolaista perinneherkkua, mustikkakukkoa eli rättänää valmistuvat vaativille Lontoon ruokamarkkinoille.

Leipomo on toimittanut aikaisemminkin koe-eriä Lontooseen, mutta nyt vienti on saatu auki noin 30 ravintolan D&D-ketjuun. Ensimmäiset ravintolaketjulle lähtevät rättänät leivottiin tiistaina.

Myöhemmin kevään aikana tuotevalikoima täydentyy ruisleivällä, karjalanpiirakoilla, minimuikkukukoilla sekä savulohi- ja sienitäytteisillä tartaleteillä.

Mustikkakukot tarjoillaan lontoolaisen hotellin iltapäiväteepöydässä; muita tuotteita markkinoidaan erikoiskauppoihin, ruokatoreille ja Fine Dining -ravintoloihin.

– Lontoossa on valtavat markkinat, 10 miljoonaa ihmistä ja korkea elintaso. Suomessa viljat, marjat ja sienet ovat suurinta, mitä meillä on ja niitä meidän pitäisi pystyä paremmin käyttämään. Suurkaupungin ihmiset haluavat syödä puhdasta ruokaa, sanoo Liepuska-leipomon osakas Timo Turunen.

Turunen sanoo, että juuri nyt Lontoossa koko skandinaavinen keittiö on suuressa huudossa ja siellä odottaa valmis markkina. Myös Suomen 100-vuotisjuhlat istuvat hyvin moniin Lontoon ruokatilaisuuksiin ja tapahtumiin.

Toive kasvuohjelmalle: Huomiota myös pienyrityksille

Liepuska-leipomon yrittäjät ovat yksi Ylen esimerkkiperheistä, joita seuraamme hallituskauden ajan. Tavoitteena on selvittää, miten valtiovallan toimet vaikuttavat ja mitä parannettavaa yrittäjien näkökulmasta löytyy.

Turunen sanoo, että valtio voisi lisätä neuvoja pienyrityksille vientiin liittyen. Hän pitää sinänsä hyvänä Finpron vetämää Food from Finland -kasvuohjelmaa, mutta moittii sen keskittyvän liiaksi messuihin ja isoihin yrityksiin.

– Jotain on tehty, mutta lisää tarvittaisiin. Omalla osaamisella pieni yritys pärjää paremmin.

Liepuska on valmistautumassa myös Ruotsin-vientiin lähivuosina. Tavoite on nostaa viennin osuus liikevaihdosta ainakin neljännekseen. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi reilut 700 000 euroa ja kasvu on vahvaa.

Jatkuvasti pitää olla herkillä ja kuulostella, mitä tuolla turuilla ja toreilla syödään ja juodaan.

Timo Turunen

Kilpailukykysopimusta Turunen ei myöskään pidä kovin onnistuneena.

– Kyllä sen vaikutukset ovat nollan ja mitättömän välillä. Enemmän meihin vaikuttaa maailmanpoliittinen tilanne.

Makeisveron poisto on Turusen mielestä kaksipiippuinen juttu. Hänen mukaansa vero ei ollut reilu. Kun se poistui, Turunen arvioi veron piirissä olleiden tuotteiden kysynnän kasvavan 5–10 prosenttia. Toisaalta hän myöntää, että veron poistuminen ei ole hyvä asia kansanterveyden kannalta.

Uusia tuotteita kehitettävä koko ajan

Leipomo Liepuskan perustaja Riitta Vartiainen ja nykyinen osakas Timo Turunen
Leipomo-pitopalvelu Liepuskan perustaja Riitta Vartiainen ja nykyinen osakas Timo TurunenAntti Karhunen / Yle

Liepuska-leipomo työllistää nykyisin kaikkiaan 11 ihmistä, se perustettiin vuonna 2011. Leipomon "äiti" on Riitta Vartiainen, joka edelleen työskentelee yrityksessä, Timo Turunen on hänen vävynsä. Myös Riitan Eeva-tytär on leipomon osakas.

Leipomomarkkinat Suomessa ovat vahvassa murroksessa, isoja leipomoita lopettaa ja pienet yrittävät pärjätä erikoistumalla ja omia vahvuuksia hakemalla.

– Jatkuvasti pitää olla herkillä ja kuulostella, mitä tuolla turuilla ja toreilla syödään ja juodaan ja sen mukaan pysyä kilvassa mukana, kehitellä uutta koko ajan. Laatu on tietysti a ja o. Se edellä mennään, Riitta Vartiainen sanoo.