Sairaat ovat jumissa terveysasemien puhelinjonoissa – Paluu vanhaan palveluun edessä?

Sähköisen yhteydenoton kokeilu on ruuhkauttanut puhelimet kolmella terveysasemalla Helsingissä. Johto antaa viikon aikaa ongelmien ratkaisuun.

sähköiset palvelut
Sairaanhoitaja Tanja Saarelainen käsittelee sähköisiä yhteydenottoja Vallilan terveysasemalla.
Sairaanhoitaja Tanja Saarelainen käsittelee sähköisiä yhteydenottoja Vallilan terveysasemalla.Vesa Marttinen / Yle

Helsingissä aloitettiin joulukuun alussa sähköisen yhteydenoton kokeilu kolmella terveysasemalla, Vallilassa, Töölössä ja Vuosaaressa. Ideana on, että kiireettömissä asioissa asiakas ottaisi yhteyttä ensisijaisesti nettilomakkeen avulla. Myös soittaminen terveyasemalle on edelleen mahdollista, mutta takaisinsoittopalvelusta on luovuttu kokeilun ajaksi.

Sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet ja niihin on pystytty vastaamaan nopeasti, mutta puhelimen puolella kaikki ei ole sujunut yhtä ruusuisesti. Linjat ovat ruuhkautuneet ja jonossa on saattanut kulua jopa tunteja. Varsinkin Vuosaaressa ongelmat ovat olleet suuria, kertoo SDP:n vuosaarelaisvaltuutettu Ville Jalovaara.

– Joissain tapauksissa ihmiset ovat päivien ajan yrittäneet saada yhteyden terveysasemalle tai jonottaneet puhelimessa useita tunteja. Tai sitten he ovat joutuneet odottamaan tuntitolkulla terveysasemalla. Vaikka kaupunki on ilmoittanut, että ongelma ratkaistaan, tuntuu se vain jatkuvan ja jatkuvan, sanoo Jalovaara Yle Huvudstadsregionenin haastattelussa.

Jalovaara nosti asian esiin myös Helsingin valtuuston kokouksessa keskiviikkoiltana.

Terveystoimen johtaja: "On selvää, että näin ei voi jatkua kauan"

Helsingin sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan virkaa hoitavan Pia Panhelaisen mukaan puheluiden aiheuttama kuormitus on ollut suuri ja puhelimeen vastaavia ihmisiä töissä liian vähän. Puhelut ovat myös kestäneet kauan, sillä asiakkaan ongelma on pyritty ratkaisemaan heti ensimmäisen yhteydenoton aikana mahdollisimman pitkälle.

Panhelainen myöntää, että tilanne ei voi jatkua tällaisena. Puhelintekniset ratkaisut tehdään hänen mukaansa jo lähipäivinä.

– Tulevan viikon tai tulevien viikkojen aikana ongelma täytyy ratkaista tavalla tai toisella. Takaisinsoitto esimerkiksi voitaisiin ottaa jälleen osittain käyttöön backuppina, jos asiakas ei saa yhteyttä terveysasemaan tietyn ajan kuluessa, hän pohtii.

Pahimmista puhelinruuhkista kärsineeseen Vuosaareen on jo siirretty lisää henkilökuntaa.

– Mutta en usko, että ongelma ratkeaa pelkästään palkkaamalla lisää väkeä. Prosesseja pitää kehittää niin, että henkilökunta pystyy palvelemaan asiakkaita nykyistä nopeammin.

Christoffer Gröhn / Yle Huvudstadsregionen