Älä maksa laskua vahingossa kahdesti – voit joutua maksamaan palautuksesta

Takaisinmaksun aika vaihtelee.

Kuluttaja-asiat
.jpg.
Yle

Helsinkiläismies maksoi myöhästyneen laskun perintätoimistolle, mutta vahingossa kahdesti. Hän soitti kyseiseen yritykseen ja kertoi tilanteen. Perintäfirmassa ylimääräinen summa luvattiin maksaa takaisin, mutta vasta viikkojen päästä, kun ehdittäisiin. He kertoivat asettavansa oman bisneksensä eli laskujen takaisinperinnän etusijalle. Lisäksi virheen tekijä joutuisi maksamaan viisi euroa rahojen takaisinmaksusta.

Yrityksen asenteesta suivaantunut mies soitti kuluttajaneuvontaan ja kysyi toimiko yritys oikein.

Yritys voi hyvittää seuraavassa laskussasi tai maksaa rahat tilillesi

Monet yritykset hyvittävät vahingossa maksetun summan seuraavassa laskussa. Näin esimerkiksi jotkut puhelin- ja sähköyhtiöt sekä lehtikustantajat, joihin on jatkuva asiakassuhde. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat yhtiöittäin.

Toiset yritykset maksavat ylimääräisen rahan takaisin asiakkaan pankkitilille. Siitä, kuinka nopeasti tämän pitäisi tapahtua, ei ole selkeitä ohjeita.

– Jonkinlaista osviittaa voi saada esimerkiksi siitä, että etäkaupassa asiakkaan palautettua tuotteen, on asiakkaan rahojen palauttamisessa 14 vuorokautta eli kahta viikkoa pidetty kohtuullisena aikana, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Patrick Malén sanoo.

Osa yrityksistä maksaa vahingossa maksetun summan takaisin automaattisesti, mutta osa ei. Kannattaa siis soittaa ja kertoa tapahtuneesta.

Voit joutua maksamaan rahojesi palauttamisesta

Yritykselle on myös maksettava rahojen palauttamisesta aiheutuvat kohtuulliset kulut, jos niitä vaaditaan. Kuluttajaneuvonnassa viittä euroa pidettiin sellaisena.

Kun mies kuluttajaneuvonnan ohjeista viisastuneena soitti uudestaan yritykseen, luvattiin sieltä palauttaa rahat kolmen viikon päästä, eikä epämääräisten viikkojen jälkeen. Rahojen siirto takaisin miehen tilille maksoi hänelle kuitenkin tuon viisi euroa. Etenkin perintäyritykset laskuttavat rahojen palautuksesta.

– Soittamisen sijaan olisi ehkä parempi lähestyä yritystä kirjallisesti, vaikkapa sähköpostilla, niin jää todiste siitä, mitä on yhdessä sovittu, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Patrick Malén neuvoo.