Salon Hajalassa mietitään jo hyperloop-putken väriä

Jokilaaksomaisemaan Saloon ilmestyvä testirata voisi olla myös maan uumenissa.

Hyperloop-junat
Hyperloopin putkia.
Hyperloopissa matkustetaan alipaineistetussa putkessa eräänlaisen sukkulan sisällä. Kuvassa putkia odottamassa testiradan rakentamista.Hyperloop One

Hajalan vanha koulurakennus pullisteli keskiviikkona, kun Salon kaupunki esitteli suunnitelmia rakentaa hyperloopin testirata Saloon. Hajalan kylä Salon keskustan länsipuolella on juuri siinä paikassa, jonka halki uusi yhteys todennäköisesti menisi.

Hyperloopissa matkustajat ovat sukkulassa, joka kulkee alipaineistetussa putkessa. Kulkumuodolle luvataan yli tuhannen kilometrin tuntinopeus. Toistaiseksi prototyyppiä on testattu Nevadassa Yhdysvalloissa.

Hajalalainen kyläaktiivi Jari J. Laiho mieltyi ajatukseen, että putki rakennettaisiinkin enimmäkseen maan sisälle. Tällöin vältyttäisiin ilmeisiltä tonttiriidoilta. Moni muukin kyläläinen olisi valmis upottamiseen muun muassa maisemakysymysten takia.

– Jos putki upotetaan maahan, maanpäälliset toiminnot jatkuisivat entisellään, kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo lisäsi.

Putken väritys kiinnosti

Noin 60 hengen ryhmä esitti runsaasti kysymyksiä muun muassa logistiikasta, mahdollisista ympäristöhaitoista ja magneettisäteilyistä.

Yksi takapenkkiläinen tiedusteli putken väriä. Kysymys ei ollut ollenkaan huono, sillä kulttuurimaisemaa mahdollisesti halkova putki on iso maisematekijä. Putki rakennettaisiin ainakin osittain maan päälle tai tolppien nokkaan ilmaan.

Hajalan kylän asukas Jari J. Laiho (vas) uskoo epäluulojen kylällä hälvenevän, kun uutta tietoa Hyperloopista saadaan.
Hajalan kylän asukas Jari J. Laiho (vas) uskoo epäluulojen kylällä hälvenevän, kun uutta tietoa Hyperloopista saadaan.Paula Koskinen / Yle

Kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo näkee Hyperloopissa, sen testiradassa ja Saloon suunnitellussa tutkimuskeskuksessa hyviä puolia.

– Jos ja kun se toteutuu, se on työllisyyden ja elinkeinotoiminnan kehittymisen kannalta erinomainen asia. Liikenteellisen aseman ja yhteyksien kannalta se on ratkaisevan tärkeä asia, eli mielestäni tässä hankkeessa on vain voitettavaa, Heimo hehkuttaa.

Joustavat liittymät mahdollisia

Pitkän ajan suunnitelmissa on huippunopea yhteys Suomen ja Ruotsin välille. Hankkeen alustavaksi kustannusarvioksi on esitetty 19 miljardia euroa.

– Teknisesti hyperloop mahdollistaa joustavan liittymisen ja pääputkesta poistulon noin 30 kilometrin välein. Periaatteessa meillä voisi olla Kaarinassa, Paimiossa, Salossa ja Lohjalla asemat. Enemmänkin voisi olla, jos se katsotaan taloudellisesti järkeväksi, kaupunginarkkiitehti Jarmo Heimo arvioi.

Salon kaupunki on sijoittanut hankkeeseen 100 000 euroa. Enempää ei ole Heimon mukaan tarkoitus laittaa kaupungin rahoja. Hyperloopin taustalla pitää olla vankka yksityinen sijoitustoiminta.

Hyperloop-hankkeesta on Salolle vain voitettavaa, uskoo Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo.
Hyperloop-hankkeesta on Salolle vain voitettavaa, uskoo Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo.Paula Koskinen / Yle

Pari vuotta vielä odotettava

Hyperloop Onen suunnitelmat Saloon ovat varsin optimistiset. Testirata voisi kaupunginarkkitehti Jarmo Heimon mukaan olla Salossa valmiina jo vuonna 2020.

Salon kaupunki on ilmaissut yhteistyöhalunsa Hyperloop One -yhtiön kanssa. Esisopimusta vasta valmistellaan.

– Tässä on vielä aika pitkä lista selvitettävää, ja sen takia me haluamme Saloon tutkimuskeskuksen, jonka kautta saamme tänne tutkijoita ja selvitettyä muun muassa turvallisuuteen ja toimintaan liittyvät asiat, Heimo perustelee.

Salon Hajalan kylän asukkaat kokoontuivat keskustelemaan Saloon suunnitellusta Hyperloop-yhteydestä.
Salon Hajalan kylän asukkaat kokoontuivat keskustelemaan Saloon suunnitellusta Hyperloop-yhteydestä.Paula Koskinen / Yle