Maan alla huhkii 160 työntekijää kolmessa vuorossa – Katso, miten uusi Pasila kohoaa

Yksi Suomen vilkkaimmista juna-asemista on nyt myös maan suurimpia työmaita. Pasilan aseman alla urakoidaan parhaillaan jättimäisiä perustuksia hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Rakentaminen & kiinteistöt
Tripla työmaa Pasilassa
Antti Kolppo / Yle

Keltaisten nostureiden ja sinisten konttien välissä käy kuhina, kun työmiehet pakertavat Pasilan ratapihaa uuteen uskoon. Töitä ei tehdä pelkästään maalla vaan myös sen alla. Parhaillaan vanhan aseman alle valetaan maan vankimpia perustuksia jättimäistä Triplan kauppakeskusta varten.

– Jo olemassa olevia perustuksia on pakko vahvistaa, jotta päälle voidaan rakentaa uuden aseman lisäksi myös kauppakeskus ja 12 kerrosta toimistotilaa. Betonia valetaan yhteensä 6 000 kuutiota eli kysymys on poikkeuksellisen suuresta urakasta, sanoo työpäällikkö Timo Leppänen YIT:ltä.

Poikkeuksellista on myös se, että töitä tehdään hyvin matalassa tilassa asemarakennuksen ja osittain myös raiteiden alapuolella. Maan alla puurtaa tällä hetkellä 160 miestä kolmessa vuorossa ja käytössä on erityisen vaativiin olosuhteisiin suunniteltuja porapaalutuskoneita.

Jotta uuden asemakompleksin rakentaminen ei kävisi liian helpoksi, täytyy kaikki työvaiheet tehdä vielä junaliikenteen ehdoilla. Pasilan aseman ja siellä toimivan työmaan ohi sekä yli kulkee päivittäin päälle tuhat junaa.

Grafiikka
Timo Kallio / Yle Uutisgrafiikka

Aseman arki rullaa työmaasta huolimatta

Raiteilla tehdään pääasiassa töitä iltaisin ja öisin, jolloin asemalla on vähemmän liikennettä ja junaliikenteessä sovittuja katkoja. Maan alla työtä painetaan läpi vuorokauden. Vilkas junaliikenne tulee ottaa työmaalla huomioon joka tilanteessa.

– Esimerkiksi ykkösraiteella kulkee juna arkipäivisin noin viiden minuutin välein. Minun tehtäväni on antaa työmiehille pillillä merkki, että osaavat varoa, kun juna lähestyy, sanoo työmaan turvamies Hannu Reinikainen.

Junien lisäksi työmaan vierestä menee arkivuorokausina lähes 1 100 bussivuoroa, 300 raitiovaunua ja jopa 25 000 ajoneuvoa. Tämä tarkoittaa joka päivä kymmeniä tuhansia ihmisiä kiirehtimässä töihin; oli rakennustyömaalla meneillään mikä vaihe tahansa.

Leppäsen mukaan myös käytettävän betonin laatuun on kiinnitetty erityistä huomiota eri puolilla maata havaittujen laatuongelmien takia.

Keski-Pasila kasvaa vuosi vuodelta

Pasilan väliaikainen asema otetaan käyttöön tämän kevään huhtikuussa ja lopullisesti vanha asema poistuu käytöstä kesäkuun puolivälissä. Sen tilalle alkaa nousta jättimäinen rakennuskompleksi Tripla.

Kysymys on kolmen korttelin kokonaisuudesta, joka imaisee sisäänsä muun muassa kauppakeskuksen, uuden joukkoliikenneaseman sekä satoja asuntoja. Kauppakeskuksen näyteikkunoita koristellaan näillä näkymin jo parin vuoden kuluttua, samalla kun uusi joukkoliikenneasema juhlii avajaisia. Ensimmäiset nojatuolit ja viherkasvit Triplan asuntoihin kannetaan aikataulun perusteella vuoden 2020 tienoilla.

Triplan pohjoispuolelle aletaan puolestaan ensi vuoden puolella rakentaa Ratapihakortteleita, joihin tulee koteja 3 000 uudelle pasilalaiselle. Muutama vuosi myöhemmin eteläpuolelle alkaa hiljalleen kohota kymmenkunta korkeaa tornitaloa, joista avattiin hiljattain kaksivaiheinen arkkitehtikilpailu (siirryt toiseen palveluun).

Tornitaloja alueelle olisi tulossa 8–10 ja niiden tulee olla korkeudeltaan vähintään 15-kerroksisia. Tavoitteena on, että ensimmäisen kohteen rakennustyöt alkavat viimeistään vuonna 2021.

Koko 2020-luvun aikana Pasilaa kehitetään monella rintamalla ja alue täydentyy muun muassa useilla uusilla päiväkodeilla ja peruskoululla.

Tavoitteena on, että vuonna 2040 Keski-Pasila on 5 000 asukkaan kaupunginosa, joka tarjoaa töitä 13 000 kaupunkilaiselle. Koko Pasilan mittakaavassa puhutaan jopa 50 000 työpaikasta ja yli 30 000 asukkaasta.