Lonkeron myynti laskee – panimojätti hakee uusia markkinoita maailmalta

Suuri syy myynnin laskuun löytyy kasvaneesta matkustajatuonnista. Markkinaosuutta ovat syöneet alkoholin kokonaismyynnin lasku sekä olut- ja kuohuviinibuumi.

alkoholijuomat
Lonkerolaatikoita liukuhihnalla Hartwallin Lahden tehtaalla.
Mika Moksu / Yle

Hartwallin Lahden tehtaalla tehdään päivässä satoja tuhansia tölkkejä Long Drink -juomaa eli lonkeroa. Juoma on vuodesta toiseen Alkon (siirryt toiseen palveluun) myydyin tuote, mutta moni tuotantoerä lähtee ulkomaanmarkkinoille.

Hartwall on viime vuodet pyrkinyt lyömään lonkeroa läpi esimerkiksi Aasiassa. Viimeisimpänä vientitempauksena panimoyhtiö kertoi formulatähti Kimi Räikkösen ryhtyvän lonkeron mainoskasvoksi. Tarkkoja myyntilukuja ei kerrota julkisuuteen, mutta lonkeron vakuutetaan kiinnostavan ulkomailla.

Huomattava osa myynnistä tulee ulkomailta.

Eeva Ignatius

– Hyvää kehitystä on tapahtunut koko meidän viennissä. Jos mietitään vaikka vain lonkeroiden osuutta, niin huomattava osa myynnistä tulee ulkomailta, sanoo tuotepäällikkö Eeva Ignatius Hartwallilta.

Matkustajatuonti kurittaa

Kotimaassa lonkeron ja siidereiden myynti on laskenut viime vuodet hivenen. Vuonna 2011 lonkeroa myytiin lähes neljä ja puoli miljoonaa litraa, vuonna 2015 miljoona litraa vähemmän.

Samaan aikaan olutbuumi on pitänyt oluen myynnin tasaisena, ja kuohuviinibuumi on kasvattanut muodikkaan juoman myyntiä. Yhtälöä vaikeuttaa se, että alkoholin kokonaismyynti laskee.

Erityisen paljon panimoalaa (siirryt toiseen palveluun) närästää lonkeron kasvanut matkustajatuonti. Varsinkin, kun maahan tuodusta lonkerosta vajaa kolmannes on kotimaisten panimoiden tekemää. Panimoliiton arvioiden mukaan Viron liityttyä Euroopan Unioniin vuonna 2004, matkustajien Suomeen tuoma lonkero oli lähes täysin suomalaisten panimoiden valmistamaa.

Viinapohjaisesta lonkerosta noin puolet tulee tällä hetkellä Virosta, viidennes on Alkosta hankittu, ja loput nautitaan ravintoloissa.

Elina Ussa

Panimoliiton toimitusjohtajan Elina Ussan mukaan lonkerossa on tällä hetkellä raja, että päivittäistavarakaupassa sen on oltava viinipohjaista, käymisteitse valmistettua ja ginipohjainen lonkero myydään valtion viinamonopolista.

– Viinapohjaisesta lonkerosta noin puolet tulee tällä hetkellä Virosta, viidennes on Alkosta hankittu, ja loput nautitaan ravintoloissa, selventää Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Valikoimaa laajemmaksi

Helsingin olympialaisiin kehitetty lonkero on vuosien saatossa saanut useita eri makuversioita, ja markkinoita jakaa liki jokainen kotimainen panimoyhtiö. Hartwall aikoo raapia kovasta kilpailusta omansa, ja lonkerovalikoima on laajenemassa.

Meillä on Lahdessa oma tuotekehitys, ja pyrimme täällä mahdollisimman hyvin vastaamaan kuluttajatrendeihin.

Eeva Ignatius

– Meillä on Lahdessa oma tuotekehitys, ja pyrimme täällä mahdollisimman hyvin vastaamaan kuluttajatrendeihin, sanoo Hartwallin tuotepäällikkö Eeva Ignatius.

Keväällä lanseerataan Ignatiuksen mukaan uusi lonkeromaku ja samalla yksi trendi on matala-alkoholisten juomien kehittyminen.

– Siihen lanseerasimme viime vuonna uutta ja matala-alkoholisten juomien kategorian myynti on tuplaantunut vuodessa. Se on myös maailmalla iso trendi, sanoo Hartwallin tuotepäällikkö Eeva Ignatius.