Supercellin esimerkki ei ole innoittanut suomalaismainostajia – Super Bowl on myös brändien taistelutanner

Amerikkalaisen jalkapallon loppuottelu Super Bowl kerää sunnuntaiyönä yli sadan miljoonan katsojan tv-yleisön. Peliin ostettu puolen minuutin tv-mainos maksaa runsaat viisi miljoonaa dollaria.

Super Bowl
New England Patriots -joukkueen fani tuulettaa joukkueen voitettua Pittsburgh Steelersit Foxboroughssa, Massachusettsissa, 22. tammikuuta.
New England Patriots -joukkueen fani tuulettaa joukkueen voitettua Pittsburgh Steelersit Foxboroughssa, Massachusettsissa, 22. tammikuuta.John Cetrino / EPA

Amerikkalaisen jalkapallon finaali Super Bowl on Yhdysvaltain seuratuin tv-lähetys ja mainosten hinnat ovat perinteisesti olleet sen mukaisia. Puolen minuutin mainoksen hinta on tänä vuonna reilut viisi miljoonaa dollaria eli 4,7 miljoonaa euroa. Hintataso on samaa luokkaa kuin viime vuonna.

Loppuottelun ohessa käydään kovaa taistelua brändimestaruudesta ja tietenkin kuluttajien rahoista. Amerikkalainen Time-lehti listasi Super Bowlissa ensiesitetyt kaikkien aikojen 25 vaikutusvaltaisinta mainosvideota (siirryt toiseen palveluun), jotka ovat jääneet elämään "hauskuutensa, surullisuutensa, itseironiansa tai outoutensa" takia.

Suomalaisen peliyhtiön Supercellin Clash of Clans -mainos vuodelta 2014 ei päässyt listalle. Yhtiön mukaan mainoksen taustalla oli ennen kaikkea ajatus tarjota pelaajille jotain, mikä tekisi heidät ylpeiksi pelin pelaamisesta.

Lisäksi peli sai kerralla valtavan näkyvyyden, jolla oli pitkäkestoisia vaikutuksia.

– Mainoshan oli vuoden 2015 katsotuin Super Bowl -mainos ja sillä on tällä hetkellä noin 151 miljoonaa katselukertaa YouTubessa, kertoo viestintäpäällikkö Linda Åström.

Ehkä juuri tästä syystä tv-mainonta loppuottelun yhteydessä huippuhinnoista huolimatta ei ole menettänyt suosiotaan.

– Yhä enemmän on tarjolla vaihtoehtoisia mainospaikkoja, mutta yhä harvemmin tilaisuuksia tavoittaa samalla mainoksella massayleisö, sanoo markkinoinnin professori Tim Calkins Time-lehdelle.

Fiskars ei hae futismassoja

Sen sijaan tukevan jalansijan Yhdysvalloissa saanut Fiskars useine koti- ja puutarhatuotebrändeineen ei ole harkinnut mainosinvestointia Super Bowliin.

– Olemme mukana suurissa tapahtumissa, jotka osuvat brändiemme ytimeen. Tästä hyvä esimerkki on uuden vuoden juhlinta, jossa Waterford-kristallipallo lasketaan New Yorkin Times Squarella keskiyön vaihtuessa, kertoo brändi- ja markkinointijohtaja Alexander Matt.

Fiskarsin mielestä loppuottelua tehokkaampi keino ruuanlaittoa harrastavien sekä puutarhanhoidosta ja askartelusta kiinnostuneiden kuluttajien tavoittamiseen on sosiaalinen media.

– Keskitämme mainontaamme yhä enemmän sosiaaliseen mediaan ja muihin digitaalisen median kanaviin, Matt sanoo.

Toki parhaista Super Bowl -mainoksista tulee myös some-hittejä. Tämänkin vuoden finaalissa mainoksia nähdään useilta tutuilta auto- ja juomabrändeiltä kuten Audilta, Buickilta ja Budweiserilta.

Viime vuonna peliä seurasi noin 112 miljoonaa ihmistä ja samoja määriä odotetaan tänäkin vuonna, kun vastakkain ovat New England Patriots ja Atlanta Falcons. Finaali pelataan sunnuntaina Houstoniin NRG-stadionilla Teksasissa.