Koe uusi yle.fi

Kotimainen pilkkijä-sovellus myy Kiinassa – virtuaalituotteet tarjoavat uusia elämyksiä eri-ikäisille

Virtuaalipelit ovat lähdössä liikkeelle todenteolla ja myös kotimaiset tekijät ovat vahvasti mukana markkinoilla. Keinotodellisuutta hyödyntäviä tuotteita suunnitellaan eri-ikäisille käyttäjille.

virtuaalitodellisuus
mies pelaa virtuaalipeliä

Vantaan Flamingo-viihdekeskuksessa pari viikkoa toimineessa virtuaalipuistossa on mahdollisuus maksimissaan 50 hengen kokeilla erilaisia keinotodellisuustuotteita, pelejä, elokuvia ja muita sovelluksia.

Toistaiseksi puiston suosituin tuote on nimeltään Mount Everest, missä voi virtuaalisesti kokeilla vuorikiipeilyä. Kotimainen pilkkimissovellus antaa puolestaan mahdollisuuden pilkkimiseen lämpimässä oli keliä tai ei.

Virtuaalitodellisuus on siirtänyt elokuvat ihmisen pään sisään. Sinä oletkin yhtäkkiä elokuvan keskipisteessä tai tietokonepelin keskipisteessä ja liikut sen elokuvan sisällä, kun ennen katsoit ruutua, selittää Pikseli-virtuaalipuiston toimitusjohtaja ja pääomistaja Jan Hursti.

Pikseli Arcade on toistaiseksi ainoa paikka Suomessa, missä useampi ihminen voi yhtä aikaa kokeilla virtuaalielämyksiä. Osa sovelluksista on pelejä ja osa vaatii kokijaltaan enemmän osallistumista ja liikkumista tilassa. Osa katsottavista ja koettavista puiston virtuaalituotteista on puolestaan sellaisia, että ne eivät vaadi liikkumista, joten ne soveltuvat monille eri ryhmille, myös senioreille tai jopa eri tavoin liikuntarajoitteisille.

It-alalla muutenkin työskentelevä virtuaalipuiston toimitusjohtaja myöntää jo pitkään jatkuneen peli-intoilun.

– Minä olen pelannut koko ikäni tietokonepelejä. Olen ollut ihan friikki vanhemmitenkin. Testasin näitä laitteita vuosi sitten Jenkeissä ja se oli minun mielestäni todella hieno kokemus. Kun nämä laitteet tulivat markkinoille kesällä, testasin niitä uudestaan ja sen jälkeen ostin ne ja tuli mieleen, että tässä voisi olla bisnes-idea.

kaksi nuorta miestä pelaa
Nella Nuora / Yle

Ylen tiloissa kehitetään uusia, koettavia mediasisältöjä

Yleisradion uumenissa Helsingin Pasilassa toimii puolestaan rypäs alan yrityksiä, jotka kehittelevät uusia Virtual Reality VR eli virtuaalitodellisuus -tuotteita markkinoille, ihmisten koettaviksi.

– Meillä on Ylessä pitkät perinteet uusien innovaatioiden lanseeraamiseen ja nyt me olemme ruvenneet miettimään mikä se seuraavan sukupolven mediakokemus on. Yleen on perustettu Yle Beta (siirryt toiseen palveluun)-nimellä kulkeva ohjelma, hautomo, jossa kokeillaan erilaisia teknologioita ja uudenlaisia tarinankerronnan tapoja. Mietitään, mitä uutta se voi avata meille tarinankertojina ja journalisteina, kertoo Yle Beta -tulevaisuushautomon päällikkö Anssi Komulainen.

Ylen tiloissa toimivia pieniä virtuaalipelifirmoja yhdistää niiden oma kattojärjestö, Finnish Virtual Reality Association (siirryt toiseen palveluun) FIVR, (siirryt toiseen palveluun) joka on saanut tälle vuodelle rahoitusta muun muassa Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä.

– Yle on kokeillut aika paljon tällaisia paikkoja, jotka voisivat olla kiinnostavia meille kokea sillä tavalla, että ollaan paikan päällä sen sijaan, että katsoo kaksiulotteisesti televisiosta. Viimeisimmät jutut, mitä me olemme tehneet, liittyy sotajournalismiin ja erilaisiin alueisiin, mihin ihmiset eivät pääse tai ei ehkä kannata mennä itse tutustumaan, mutta minne voitaisiin viedä heidät uuden elämyksen kautta, Komulainen sanoo.

Yksi Ylen tiloissa toimivista yrityksistä on Lucky You Studio.

Lucky You Studion Tuomas Karmakallio kertoo, että tähän mennessä eri puolilla maailmaa on tuotettu noin sata laadukasta virtuaalipeliä ja näistä kymmenkunta Suomessa.

Suomalaisesta, kolmiulotteisen elokuvan 3D ja nyttemmin virtuaaliosaamisesta on vaikuttunut myös Vantaan Pikseli-virtuaalipuiston toimitusjohtaja Jan Hursti.

– Täällä on todella kovia pelintekijäfirmoja. Tuo Ice Lakes -pilkkimissovellushan on hyvä. Se on lyönyt Kiinassa läpi niin, että se on herättänyt massoja, sitä on ladattu tosi paljon.

Virtuaalituotteiden suuren yleisön kiinnostukseen vaaditaan vielä sekä laitteistojen keveneminen että itse sovellusten tarinoiden, visuaalisuuden ja käytettävyyden kehitys.

Korjaus. Finnish Virtual Reality Association FIVR on saanut rahoitusta Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä ei artikkelissa ensin mainitulta Suomi 100 -organisaatiolta.