Hätäilmoitukset tekstiviestillä 112-numeroon reilun vuoden sisällä

112 numeroon tekstiviestillä tehtävä hätäilmoitus tulee mahdolliseksi mahdollisesti jopa tänä vuonna, mutta viimeistään ensi vuoden alussa. Kuuloliitto korostaa uudesta palvelusta tiedottamisen tärkeyttä erityisesti ennakkorekisteröitymispakon vuoksi.

Yle Uutiset viittomakielellä
112 kännykän näytöllä.

Kuulovammaisalalla yhteen 112-numeroon tekstiviestillä tehtävää hätäilmoitusta on odotettu Suomessa kauan.

Jokaisella 15 hätäkeskusalueella on jo vuosia ollut käyttössä käytössä erilliset numeronsa, johon hätäilmoituksen voi tehdä tekstiviestillä. Käyttäjiltä tämä on vaatinut oman alueen numeron muistamista ja aiheuttanut ongelmia erityisesti matkustettaessa oman alueen lukopuolella. Tekstiviestien välittäminen käsin eri hätäkeskusten välillä saattaa aiheuttaa myös viivettä avun saamisessa.

Valtakunnallisen 112-numeron tekstiviestikäytön esteenä ovat hätäkeskuslaitoksen mukaan olleet tekniset syyt.

– Teleoperaattorit eivät kykene ohjaamaan numeroon 112 lähetettyjä tekstiviestejä suoraan tapahtumapaikan hätäkeskukseen. Sen vuoksi on pyritty siihen, että käyttöönotto tapahtuisi vasta sen jälkeen, kun hätäkeskukset on verkotettu keskenään ja uuden tietojärjestelmän myötä on yhteinen tietokanta, sanoo hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitoksesta.

Uusi tietojärjestelmä määrää tahdin

Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on ottaa uusi tietojärjestelmä käyttöön vielä tämän vuoden aikana. Nieminen kertoo, että lainsäädännön mukaan kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun järjestelmä on käytössä, täytyy 112-palvelun olla myös toiminnassa.

Tämän perusteella voidaan siis arvioida, että 112-tekstiviestit tulevat käyttöön viimeistään ensi vuonna maalis-huhtikuun vaihteessa.

– Tämä riippuu luonnollisesti siitä, saadaanko me koko hätäkeskustietojärjestelmää otettua käyttöön siinä suunnitellussa aikataulussa. Mutta kyllähän sen eteen teemme kaikkemme, että se saadaan vielä tämän vuoden aikana toimintaan, Nieminen korostaa.

112-numeroon tehtävä hätäilmoitus tulee vaatimaan käyttäjiltään rekisteröitymistä palvelun käyttäjiksi. Tätä perustellaan palvelun sujuvuudella ja sillä, että kansainvälisten kokemusten perusteella tällä tavalla voidaan torjua ilkivaltaisia vääriä hätäilmoituksia.

Kuuloliitto: Tiedottaminen tärkeää

Yksi asian kanssa runsaasti töitä tehnyt taho on Kuuloliitto, missä tietoon 112-tekstiviestipalvelun aikataulun vahvistumisesta suhtaudutaan varovaisen myönteisesti.

Liiton asiantuntijan mukaan palveluun liittyvä pakollinen ennakkorekisteröinti lisää palvelusta tiedottamisen tarvetta.

– Se ennakkorekisteröinti tarkoittaa vaan sitä, että kyseisen palvelutarjoajan, joka on siis hätäkeskuslaitos tällä hetkellä, niin heidän pitää satsata siihen tiedottamiseen. Että tämä palvelu on käytettävissä vain ennakkorekisteröinnin kautta. Elikkä tiedottaminen, tiedottaminen on avainasemassa, sanoo Kuuloliiton erityisasiantuntija Sami Virtanen.