Kilpailu purilaismarkkinoilla kiristyy – Burger King avaa Suomeen kymmeniä uusia myymälöitä

Ulkonasyöjä haluaa ateriansa helposti, nopeasti ja mieluiten illalla. Hampurilaisten ja pizzojen osuus ravintolaruoasta on kasvussa.

talous
Hesburgerin katumainos Liettuassa.
Hesburgerin katumainos Vilnassa 2014.AOP

Perinteisten hampurilaisketjujen kilpailu Suomen markkinoilla kiristyy. Viime vuonna pikaruokaravintoloiden liikevaihto kasvoi lähes seitsemän prosenttia ja hinnat nousivat lähes puolitoista prosenttia.

Kotimainen Hesburger on selkeästi markkinaykkönen. Se on kasvanut voimakkaasti neljässä vuosikymmenessä.

Nyt Hesburger on burger-ketjujen ykkönen Suomen lisäksi myös Baltiassa. Suomessa Hese-ravintoloita on jo 269. Toimintaa on jo yhdeksässä maassa ja kasvu on ollut erityisen voimakasta Baltiassa.

Hesburger laajenee myös Valko-Venäjällä, missä sen franchise-yrittäjä pyörittää jo ensimmäista ravintolaa pääkaupungissa Minskissä. Ketju avaa maahan kolme uutta ravintolaa tänä vuonna.

Mäkkäri ahdingossa

Mäkkärillä eli McDonald's Finlandilla on Suomessa tällä hetkellä 65 ravintolaa. Se on ahtaalla, sillä ravintoloiden määrä on vähentynyt parissa vuodessa 17 kappaletta. Suomen toimintojen liikevoitto oli toissa vuoden tilinpäätöksen mukaan miinuksella yhdeksän miljoonaa euroa.

Ketju myy Suomen ja Pohjoismaiden ravintolansa brittisijoittajalle. Suomessa vain viisi ravintolaa on suoraan amerikkalaisyhtiön omistuksessa, loput ovat viidentoista suomalaisen yrittäjän omistamia.

Burger King haukkaamassa isompaa osaa

Nopeasti Suomessa laajenevan Burger Kingin omistaa maailmanlaajuisesti toimiva yksityinen sijoitusyhtiö 3G Capital, joka osti jenkkiketjun vuonna 2010. Suomessa Burger Kingejä pyörittää yksinoikeudella Restel.

Tänä vuonna Burger King aikoo avata 15-20 uutaa ravintolaa eri puolille Suomea, kertoo ketjujohtaja Mikko Mollberg. Ravintoloita tulee maantieteellisesti Helsingistä aina Leville asti. Nyt Burger Kingejä on Suomessa 27 kappaletta.

Viime vuonna liiketulos oli vielä miinuksella suurten investointien takia. Markkinaosuus on kuitenkin kasvanut ja se oli viime jo yli kuusi prosenttia koko pikaruokamarkkinasta.

– Tämä vuosi tulee olemaan positiivinen (tulokseltaan) ja tahti tulee olemaan kova seuraavat vuodet, sanoo Mollberg.

Maakuntien ketjut isoja tekijöitä

Maakunnista ponnistaneet Rolls ja Scanburger ovat kasvattaneet osuuksiaan ja toimipaikkojaan viime vuosina, myös pääkaupunkiseudulla. Molemmilla on jo yli sata toimipistettä. Kova haastaja pikaruokamarkkinoilla on myös maailmanlaajuinen Subway, jolla on jo yli 150 ravintolaa. Myös kauppoja kaupoissa, kuten muillakin.

Pizzeriaketjuista suurin on Kotipizza, joka omistaa myös meksikolaistyyppistä ruokaa myyvän Chalupa-ketjun. Kotipizza on Helsingin pörssin päälistalla.

Trendimuutokset suosivat pikaruokaa

Ravintolakäyttäytymisen trendimuutokset suosivat entistä enemmän nopeaa syömistä ja ravintoloilla menee ylipäätän aiempaa paremmin. Tämä käy ilmi Maran, Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n, trenditutkimuksesta viime joulukuulta.

Tutkimuksen mukaan osuuttaan ovat lisänneet erityisesti hampurilaisravintolat, pizzeriat ja kahvilat. Ylipäätään nopea syöminen vapaa-ajalla ja ravintolaillalliset lisääntyvät.

– Nopean syömisen kasvu on maailmanlaajuinen trendi. Tarjonta on kasvussa ja monipuolistunut, sanoo pääekonomisti Ari Peltoniemi Marasta.

Kana on yhä suositumpaa ja hampurilainen ja pizza ovat ohittaneet perinteiset liha- ja kalaruoat pääruokana. Pizzan osuus on noussut erityisesti illalla.

Pikaruoka-alan liikevaihto oli viime vuonna Suomessa noin 560 miljoonaa euroa.