Tutkijat happorekan onnettomuudesta: Miksi ylipainoinen säiliöauto liukasteli jääpatjalla keskellä kaupunkia?

Maaliskuussa Lahdessa sattunut onnettomuus nosti esille monta ongelmaa vaarallisten aineiden kuljetuksessa ja raskaassa liikenteessä.

liikenneonnettomuudet
Rikkihappolastissa ollut yhdistelmäajoneuvo törmäsi talon seinään.
Juha-Petri Koponen / Yle

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta esittää raskaalle liikenteelle tukun parannusehdotuksia Lahden vajaan vuoden takaisen rikkihappoturman jäljiltä.

Maaliskuussa tapahtuneessa onnettomuudessa täysperävaunullinen säiliöajoneuvoyhdistelmä kaatui kumoon Kärpäsenmäeltä Sopenkorpeen laskeutuvassa alamäessä.

Äskettäin valmistuneessa tutkintaselostuksessa perätään muun muassa lisää voimavaroja raskaan liikenteen yövalvontaan.

Lisäksi raskaan liikenteen talvirengassäännöt halutaan uudelleen tarkasteluun. Tutkijalautakunnan mukaan perävaunuissa tulisi edistää paripyörien käyttöä ja paripyörissä talvirengasvaatimuksia.

Onnettomuusajoneuvon perävaunun renkaat olivat säädösten mukaiset, mutta sopimattomat liukkaalle kelille.

Rekkoihin kaivataan myös tunnistimia, jotka huomaisivat virheellisen kuormauksen ja estäisivät tarvittaessa ajoneuvon kuljettamisen. Raskaalle liikenteelle toivotaan myös ajoneuvoyhdistelmän linkkuuntumista ehkäiseviä ratkaisuja.

Ainekset suuronnettomuuteen

Tutkijat katsovat, että yhdistelmän virheellinen kuormaus lisäisi heittelehtimisherkkyyttä. Säiliössä oli nesteen liikkumista ehkäisevä loiskelevy, mutta perävaunu oli kuormattu väärälle täyttöasteelle. Ajoneuvoyhdistelmä on virheellisesti kuormattu ja siinä oli noin tuhannen kilon ylikuorma.

Tutkijalautakunta suosittaa teille kuivatusjärjestelmiä, jonne sulamisvedet voitaisiin ohjata. Vaarallisten aineiden kuljetuksissa suositellaan puolestaan maantiekuljetusten sijasta raideliikennettä ja reittirajoituksia kaupunkialueiden lähellä.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan mukaan Lahden rikkohappolastissa olleen säiliöauton turmassa oli ainekset suuronnettomuuteen.

Lahden turma sattui, kun säiliöauton kuski menetti liian suuressa nopeudessa ajoneuvon hallinnan kaarteessa. Kaarteessa oli myös sulamisvesiä, jotka olivat jäätyneet yöllä tien pintaan erittäin liukkaaksi jääpatjaksi.