yle.fi-etusivu

Kokkolan pasuuna haluaa pelastaa koko Suomen Jeesukselle

23-vuotias saarnamies Patrick Tiainen sukkuloi viikoittain ympäri Suomea herätyskokouksesta toiseen. Tiaisen perustama uuskarismaattinen Uskon sana –seurakunta on käynnistänyt laajan Suomi Jeesukselle –kiertueen. Tutkijan mielestä liikkeen konservatiivisuus on liian suuressa ristiriidassa vallitsevan arvomaailman kanssa, jotta sillä olisi todellisia menestyksen mahdollisuuksia.

Uuskarismaattinen kristillisyys
Patrick Tiainen saarnaa Uskon sanan jumalanpalveluksessa
Patrick Tiainen saarnaa Uskon sanan jumalanpalveluksessaYle / Jyrki Richt

Entiseen teollisuushalliin rakennetun kirkon katto tuntuu nousevan ilmaan pimenevässä Kokkolan illassa.

Toistasataa ihmistä huojuu, heiluttaa käsiä, laulaa, hihkuu ja mumisee tuntemattomalla kielellä. Jotkut ovat vajonneet polvilleen. Bändi soittaa lavalla kuin hurmiossa.

Eturivissä pomppii ja huutaa nuori, hoikka mies, joka on pukeutunut vaaleaan paitaan ja tummaan liiviin. Hän laulaa ja tanssii: ”Kun Herran henki valtaa minun sydämen, tahdon tanssia kuin David…”

Ylistysbändi vauhdissa Uskon sanan jumalanpalveluksessa
Ylistysbändi vauhdissa Uskon sanan jumalanpalveluksessaYle / Jyrki Richt

Lavalta nuorukainen saarnaa väkevästi.

– Mikä tarve tässä maassa on selville pasuunan äänille, jotka julistavat evankeliumia niin kuin se kirjoitettu on, jotka eivät ota mitään pois.

Kokkolan pasuuna on uuskarismaattisen Uskon sana –seurakunnan perustaja ja johtava pastori Patrick Tiainen, 23.

Visio seurakunnasta syntyi Keniassa

Tiaisen nuoruus ei ollut helppo. Pienikokoista poikaa kiusattiin koulussa niin, että hän vaipui masennukseen ja itsetuhoisuuteen.

Apu löytyi ylhäältä. Rippikoulussa Tiainen koki herätyksen ja löysi tarkoituksen elämälleen.

– Ymmärsin, että olen koko elämäni velkaa Jumalalle, sanoo Tiainen. – Rukoilin, että mitä tahansa hän haluaa minun tekevän, niin tahdon tehdä sen.

Armeijan jälkeen Tiainen lähti Keniaan, tutustui paikalliseen Word of Faith –yhteisöön ja opiskeli raamattukoulussa.

Patrick Tianen sai oppinsa kenialaisessa raamattukoulussa
Patrick Tianen sai oppinsa kenialaisessa raamattukoulussaPatrick Tiaisen kotialbumi

Keniassa hän sai näyn seurakunnan perustamisesta Suomeen. Maaliskuussa 2014, vain 20-vuotiaana, hän rekisteröi uskonnollisen yhdyskunnan nimeltä Uskon sana / Word of Faith Finland.

Uskon sana on yksi Suomen yli sadasta uuskarismaattisesta yhteisöstä. Se perustuu henkilökohtaiseen kääntymykseen, voimakkaisiin uskonkokemuksiin, konservatiiviseen raamatuntulkintaan ja Jeesuksen toisen tulemisen odotukseen.

Uskon sanalla on tiivis suhde Kenian Word of Faith –liikkeeseen. Tiainen kertoo, että he haluavat olla kenialaisten ”hengellisen sateenvarjon” alla ja maksavat ns. kymmenyksiä Keniaan.

Menestysteologiaa vai ei?

Kansainvälinen Word of Faith –liike liitetään yleensä niin sanottuun menestysteologiaan.

– Menestysteologia korostaa sitä, että oikea uskonelämä näkyy myös suoraan aineellisessa menestymisessä, hyvinvoinnissa ja terveydessä, sanoo uuskarismaattisuuteen perehtynyt tutkija Jussi Sohlberg Kirkon tutkimuskeskuksesta.

– Menestysteologiassa tarjotaan usein helppoja ratkaisuja ja usko nähdään vastauksena kaikkeen. Voittoisa uskonelämä, ihmeet ja merkit ovat myös osa menestysteologiaa, jatkaa Sohlberg.

Evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu menestysteologiaan kriittisesti.

– Kirkon mukaan uskon laatua ei voi mitata tai arvottaa ulkonaisen onnistumisen ja menestyksen tai tietyntyyppisten karismaattisten kokemusten pohjalta, perustelee Sohlberg.

Jumala on antanut minulle uuden paremman työn, isomman asunnon ja uusia kalusteita. Jalka kasvoi tänään Jeesuksen nimessä samanmittaiseksi kuin toinen.

Esirukoilija

Patrick Tiainen ei suoraan kytke Uskon sanaa menestysteologiaan ja haluaa karttaa ylilyöntejä, mutta näkee, että uskolla ja menestyksellä on yhteys.

– Tavoitteena on taivas, mutta uskon kautta tapahtuu hyviä asioita myös tässä elämässä, sanoo Tiainen.

– Menestys tarkoittaa asetettujen tavoitteiden saavuttamista, ja uskon Jumalan haluavan, että ne tavoitteet saavutetaan.

Esirukoukset muun muassa sairastuneiden, työttömien ja talousongelmaisten puolesta ovat olennainen osa Uskon sanan toimintaa. Jumalanpalveluksessa todistetaan rukouksen voimasta.

– Masennus on väistynyt. Jumala on antanut minulle uuden paremman työn, isomman asunnon ja uusia kalusteita. Jalka kasvoi tänään Jeesuksen nimessä samanmittaiseksi kuin toinen, luettelee esirukoilija kirkon lavalla.

”Virta on nousemassa”

Patrick Tiainen ja hänen vaimonsa Maria nousevat autoon keskisuomalaisella parkkipaikalla. Takana on tilaisuus Uuraisilla, edessä odottavat herätyskokous Pyhäjoella ja rukousilta Tuusulassa. Viikoittain auton mittariin saattaa kertyä parhaimmillaan yli 2 000 kilometriä.

Tiaisten autoilu on osa Uskon sanan Suomi Jeesukselle –kiertuetta, joka vierailee kevään aikana kymmenillä paikkakunnilla.

Patrick ja Maria Tiainen puhuvat kymmenillä paikkakunnilla kevään kuluessa.
Patrick ja Maria Tiainen puhuvat kymmenillä paikkakunnilla kevään kuluessa.Yle / Jyrki Richt

– Haluamme mobilisoida eli innostaa ja varustaa jo olemassa olevia seurakuntia ja toisaalta haluamme nimenomaan tavoittaa uskosta osattomia ihmisiä. Tahdomme, että jokainen suomalainen saa kohdata Jumalan ja muuttaa elämänsä, sanoo Tiainen.

– Moni meistä kysyy, miksi me olemme täällä ja mihin olemme menossa. Ihmiset haluavat kokea toivon ja nähdä voiman, säestää Maria Tiainen.

Myöhemmin Patrik Tiainen saarnaa Tuusulan kirkossa.

– Virta on nousemassa. Jumala nostaa joka puolella ihmisiä, jotka toteavat, että tämä ei voi kerta kaikkiaan jatkua.

Taipuuko Suomi Jeesukselle?

Mutta onko suuren herätyksen tavoittelu realistista? Ei ole, vastaa tutkija Jussi Sohlberg.

– Vaikka Uskon sanan toimintatavat ovat moderneja ja dynaamisia, sen teologia on hyvin konservatiivista ja ristiriidassa nykysuomalaisten arvomaailman kanssa. Tällaiset liikkeet jäävät Suomessa pieniksi alakulttuureiksi.

Uskon sanan arvot ja raamattutulkinta ovat selkeän konservatiivisia
Uskon sanan arvot ja raamattutulkinta ovat selkeän konservatiivisiaYle / Jyrki Richt

Uskon sanan arvot ovat selkeän konservatiivisia. Homoseksuaalisuuden harjoittamista, homoliittoja, aborttia tai eutanasiaa ei hyväksytä.

– Se arvomaailma, minkä olemme omaksuneet, on todella, todella, todella suuressa kontrastissa siihen, mitä Suomessa yleisesti ajatellaan, myöntää Tiainen.

– Mutta samaan aikaan suomalaisissa lisääntyy kaipuu saada jotain muuta elämäänsä. Koko Suomen kansa on etsikkotilassa, hän jatkaa.

Tutkija Solhberg suhtautuu tähän epäilevästi.

– Kokemusperäisessä uskonnollisuudessa on vetovoimaa, mutta Suomen kaltaisissa maissa uskonnollisuus, joka asettaa jäsenilleen tiukkoja teologisia ja moraalisia kriteerejä, ei saa kovin laajaa kannatusta.

Tulot kymmenyksistä ja kolehdeista

Uskon sana haluaa laajentua. Tiainen kertoo, että kirkkokunnalla on yli 20 soluryhmää, Poriin on vastikään perustettu paikallisseurakunta ja Etelä-Pohjanmaalle on määrä ”istuttaa seurakunta” hyvinkin pian. Uskon sana on käynnistänyt myös raamattukoulun, jossa kasvatetaan liikkeelle työntekijöitä.

Uskon sanan johtajisto ryhmittyneenä Patrick Tiaisen ympärille
Uskon sanan johtajisto ryhmittyneenä Patrick Tiaisen ympärillePatrick Tiaisen kotialbumi

Talous pyörii vapaaehtoisin lahjoituksin, vakuuttaa Tiainen. Osa jäsenistä maksaa kymmenyksen omista tuloistaan seurakunnalle ja kokouksissa kerätään kolehteja.

– Kun ihmiset lukevat Jumalan sanaa, he näkevät sieltä sen periaatteen, että kun kuulun seurakuntaan, niin tehtäväni on myös taloudellisesti siunata sitä, sanoo Tiainen.

– Me olemme itse asiassa todella suuressa kasvusykkeessä. Olemme pystyneet palkkaamaan muutamia lisähenkilöitä ja menemme eteenpäin monella saralla.

Seurakuntaa johtavan Tiaisen palkanmaksu alkoi Uskon sanan toimittua runsaan vuoden. Maria Tiainen työskentelee pienen Word of Faith –shopin hoitajana ja raamattukoulun sihteerinä.

Tutkija Jussi Sohlbergin mukaan uuskarismaattisella kentällä ei ole viime vuosina tapahtunut merkittäviä muutoksia. Joitakin uusia seurakuntia on syntynyt maahanmuuttajien, lähinnä afrikkalaisten parissa. Useimmat seurakunnat ovat pieniä, muttaman kymmenen jäsenen yhteisöjä.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Egypti

Egyptin media: Ainakin 200 kuollut hyökkäyksessä moskeijaan

Black Friday

Kulutushysteria oli liikaa – osa kauppiaista nousi kapinaan mustaa perjantaita vastaan: "Älä kuluta, osta laatua"

Tuomiot

Morfiinihoitajalle ehdollista lääkevarkaudesta – käytti itse sairaan lapsen kipulääkkeitä ja laittoi tilalle vettä

Välikysymyskeskustelu

Vihervasemmistolta välikysymys eriarvoistumisesta – muu oppositio tunnustaa ongelman, mutta ei ratkaisumalleja