Autokauppa toipuu mustasta torstaista –  "Pelkäsimme jo, että vanhoja kauppoja tullaan purkamaan"

Lähes täysin pysähtynyt autokauppa on toipumassa yllättävänkin nopeasti pysähdyksestä, jonka keskustelu autoveron poistosta aiheutti kolme viikkoa sitten.

autokauppa
Ihmisiä autokaupassa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Keskustelu autoverosta pysäytti autokaupan ovet torstaina 20. tammikuuta. Suomalaiset jäivät odottamaan tilannetta, jossa autojen hinnasta olisi lähtenyt veron myötä keskimäärin viidennes.

– Kyllä sitä voi mustaksi torstaiksi kutsua. Kauppa pysähtyi niin täysin, että olisi voinut laittaa ovet kiinni, eteläsavolaisen osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen kuvaa.

Samaa ilmiötä todistettiin myös Auto-Aritassa, joka tekee autokauppaa pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Karjalassa. Yritys myy noin 8 000 autoa vuodessa.

– Me teemme kauppaa pääasiassa yksityisasiakkaiden kanssa ja kyllä se pysähtyi käytännössä täysin. Muutaman päivän aikana jäi arviolta pari sataa uutta autoa myymättä, toimitusjohtaja Tomi Orava laskee.

– Yritin valaa uskoa myyjiin, mutta asiakkaat eivät vaan tulleet kaupantekoon. Ei ehkä paniikkia, mutta myyjiä harmitti se, että asiakkaat peruivat sovittuja tapaamisia. He tekevät kuitenkin töitä provisiopalkalla.

Autokauppa varautui jo säästötoimiin, jotka olisivat tarkoittaneet laajamittaisia yt-neuvotteluita. Kaupan hyytymisen lisäksi autokauppaa olisi rassannut varastossa olevien autojen arvon pudotus.

Autovero on herkkä asia

Autoalan keskusliitto (AKL) teki heti seuraavan viikon alussa kyselyn jäsenistölleen. Sen mukaan uusien autojen kauppa putosi puoleen ja käytettyjenkin autojen kauppa lähes puoleen normaalitahdista.

– En haluaisi käyttää sanaa musta torstai, mutta se oli torstai, jolloin oli tullut sinänsä mielenkiintoinen selvitys, mutta siinä puhuttiin autoverosta tavalla, joka johti kaupan pysähtymiseen. Kyse oli merkittävästä kaupan pysähtymisestä tai hidastumisesta, AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa arvioi.

Iso osa tammikuussa rekisteröidyistä autoista oli kauppoja, jotka oli tehty viime vuoden puolella

Pekka Rissa

Tammikuussa rekisteröitiin 12 742 uutta autoja, kahdeksan prosenttia vuoden 2016 tammikuuta enemmän. Tilasto kuitenkin hämää.

– Iso osa tammikuussa rekisteröidyistä autoista oli kauppoja, jotka oli tehty viime vuoden puolella. Merkistä riippuen toimitusajat voivat olla kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen, Rissa muistuttaa.

Heikki Hämäläisen mukaan Suur-Savolla autokaupassa palattiin normaalivauhtiin melko nopeasti.

Valtiovarainministerin vakuuttelu, ettei autoveroa lasketa, laukaisi lopulta tilanteen

Heikki Hämäläinen

– Vajaa viikko sitä hiljaisuutta kesti. Valtiovarainministerin vakuuttelu, ettei autoveroa lasketa, laukaisi lopulta tilanteen, Hämäläinen kertoo.

– Mutta pahimmillaan pelkäsimme, että jopa vanhoja kauppoja tullaan perumaan. Olisi tultukin, ellei selvää ilmoitusta olisi tullut.

Hämäläisen mukaan kauppa on käynyt helmikuun puolella jo "hyvin". Myös Auto-Aritan Tomi Orava arvioi, että kauppa käy pian normaaliin tapaan. Molemmat uskovat vielä arvioon, jonka mukaan Suomessa myydään tänä vuonna reilut 120 000 uutta autoa.

– Kovasti se työtä vaatii, Orava pohtii.

Päätöksestä toteutukseen nopeasti

AKL ei ole uudistanut kyselyä jäsenilleen, mutta näppituntuman perusteella kauppa on palaamassa kutakuinkin entiselleen.

– Saamieni viestien perusteella näyttäisi siltä, että olemme palaamassa kasvu-uralle.

Tapahtumasarja opetti Pekka Rissan mukaan sen, että mahdollinen autoveron lasku tai poisto pitäisi nopealla aikataululla.

– Mieluummin päivien kuin viikkojen päästä ilmoituksesta. Se pitäisi tapahtua tässä ja nyt, eikä yhdentoista kuukauden päästä.