Purjelentokoneet lisääntyvät Tervolan yllä – kesällä koneet hinataan ylös vinssillä

Tervolassa aloitetaan ensi kesänä purjekoneiden hinaaminen taivaalle vinssin avulla. Purjelentoa pitkään harrastanut Jaakko Hallikainen ottaa käyttöön kuorma-autoon rakennetun moottorivinssin.

purjelento
Purjelentokone ilmassa.
Mika Kanerva / Yle

TervolaTervolalainen Jaakko Hallikainen aloittaa kesällä purjekoneiden hinaamisen taivaalle kuorma-autossa olevan vinssin avulla.

Kuorma-autossa on moottori hinausta varten ja kela, jossa on rautalankaa noin kaksi kilometriä. Langan on mentävä kelalle nopeasti, koska purjekoneen hinausnopeus on 90–130 km/h. Lisäksi Hallikainen tarvitsee tasaista peltoa yhtä pitkän matkan kuin on ulosvedettävää vetolankaa.

Hinauskustannukset ovat vain murto-osa lentokonehinauksesta.

Jaakko Hallikainen

Vanhan ajan vinssi

Purjelentokoneen hinaaminen vinssillä ei ole uusi asia. Ennen kuin moottorilentokoneella ryhdyttiin hinaamaan purjekoneita taivaalle, vinssillä vetäminen oli yleistä.

– Lentokonehinaukset yleistyivät lentokoneiden halventuneen polttoaineen vuoksi. Vinssillä hinaaminen jäi unholaan, mutta kyllä näitä kuorma-auton rungon päälle rakennettuja vinttureita on ollut koko ajan käytössä. Nyt vinssillä hinaaminen elää uutta kukoistustaan, koska hinauskustannukset ovat vain murto-osa lentokonehinauksesta, Hallikainen kertoo.

Kustannukset murto-osa lentokonehinauksesta

Vintturin käyttö on huomattavasti edullisempaa kuin purjekoneen hinaaminen taivaalle lentokoneella. Polttoainetta kuluu vain vähän ja kenttävaatimus on vain murto-osa verrattuna moottorilentokonehinaukseen. Moottorikone vaatii hyvän kiitotien, mutta purjekoneelle riittää tasainen pelto.

–Tällä systeemillä pääsee ilmaan ihan pikkurahalla, Hallikainen laskee.

Hallikaisella ei ole vielä omaa purjelentokonetta. Sellainen on tarkoitus hankkia myöhemmin.

– Olen ajatellut hankkia ensi kesänä vuokralle kaksi konetta. Toinen niistä voisi olla kaksipaikkainen, jolloin pystyisin näyttämään ihmisille Kemijokivarren kauniita maisemia.