Bisnesoppaita ostetaan tarpeeseen – vain tunnetuimmat tekijät nousevat myyntilistojen kärkeen

Suomen Ekonomien raadin mielestä vuoden 2016 paras bisneskirja oli Sari Torkkolan teos asiantuntijatyön johtamisesta. Se ei ole toistaiseksi ollut myyntimenestys.

Talous- ja liiketoimintakirjallisuus
Helsingin pörssi.
Vain harvat talouskirjat ylittävät uutiskynnyksen, vaikka useat talousuutiset ylittävät uutiskynnyksen päivittäin.Kalevi Rytkölä / Yle

Yksittäisen talouskirjan menestystä selittää pitkälti kirjoittajan tunnettuus.

Suomen Ekonomit myönsi torstaina 24 000 euron suuruisen palkinnon viime vuoden parhaasta yrityskirjasta Sari Torkkolan teokselle Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Raati luonnehti voittajaa uudenlaiseksi johtamisen kirjaksi, joka antaa keinoja synnyttää ihmisissä halun oppia uutta.

Kaikki kilpailun kuusi finalistia tulivat kahdelta kustantamolta: neljä Alma Talentilta ja kaksi Docendolta. Suosituimpien kirjojen myynti voi nousta kymmeniin tuhansiin, mutta yleensä jäädään pieneen osaan tästä.

Lean asiantuntijatyön johtamisessa perustuu Patrian tietohallintojohtajana työskentelevän Torkkolan omiiin kokemuksiin. Sille voi ennustaa löytyvän lukijoita lähinnä johtajien joukosta.

– Ammattikirjojen markkina ei ole kovin suhdanneherkkä. Kirjojamme ostetaan todelliseen tarpeeseen, sanoo sisältöpäällikkö Suvi Aalto kirjan kustantaneesta Alma Talentista.

Suomen Ekonomien myöntämä tunnustus on Suomen ainoa yrityskirjapalkinto. Joka toinen vuosi jaettavan palkinnon tarkoitus on nostaa esiin ansiokkaita, suomalaisia yrityskirjoja.

"Tuntemattomampikin voi menestyä"

Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinnosta kisasi myös Koneen toimitusjohtaja tunnetun Matti Alahuhdan teos Johtajuus. Se oli vuonna 2015 neljänneksi myydyin (siirryt toiseen palveluun) tietokirja reilun 25 000 kappaleen myynnillään.

Suomen Kustannusyhdistyksen kokoamalla viime vuoden listalla (siirryt toiseen palveluun) taloutta käsittelevät kirjat eivät päässeet lähellekään vastaavaa menestystä. Esimerkiksi Torkkolan palkittua teosta ei listalta löydy.

Docendon mukaan markkinoilla on kyllä paljon hyviä talouskirjoja, mutta ainoastaan parhaiden ja tunnetuimpien asiantuntijoiden kirjat yltävät hyvään myyntiin.

– Vain harvat ylittävät uutiskynnyksen, se on keskeinen menestystekijä. Tuntemattomampikin tietokirjailija voi menestyä ajankohtaisuudella tai ainutlaatuisella aihevalinnalla, sanoo kustantaja Juha Janhonen Docendolta.

Janhonen muistuttaa Suomen olevan pieni maa, mistä johtuen myös merkittäviä talousvaikuttajia ja huippukirjoittajia on vähän.