Nordea Euroopan parlamentin grillattavana: Työntekijöille seuraamuksia asiakirjojen peukaloinnista

Pankki kertoi valiokunnan kuulemisessa, että sen asiakasmäärä on noussut Panama-papereiden julkitulon jälkeen.

Yle maailmalla: Bryssel
Nordean Matthew Elderfield oli torstaina aamupäivällä Panama-valiokunnan kuultavana Euroopan parlamentissa Brysselissä.
Nordean Matthew Elderfield oli torstaina aamupäivällä Panama-valiokunnan kuultavana Euroopan parlamentissa Brysselissä.EP

*BRYSSEL *Nordea-pankki on sulkenut 110 asiakkuutta ns. Panama-paperien tietovuodon seurauksena. Pankki aikoo myös rangaista epäasialliseen toimintaan osallistuneita työntekijöitä.

Nordea selitti aamupäivällä Euroopan parlamentin kuulemisessa toimintatapojaan, jotka paljastuivat Panama-tietovuodon yhteydessä.

– Emme toimineet omien vaatimustemme mukaisesti, emmekä kansainvälisten viranomaisten vaatimusten mukaisesti, Nordean compliance-johtaja Matthew Elderfield sanoi kuulemisen jälkeen Ylelle.

Panama-vuodon yhteydessä kävi ilmi, että Nordea on avustanut asiakkaitaan pöytälaatikkoyhtiöiden perustamisessa veroparatiiseihin asianajotoimisto Mossack Fonsecan kautta. Yhtiöitä oli perustettu yli 400.

Valiokunnan jäsenet esittivät Nordean edustajille kriittisiä kysymyksiä esimerkiksi siitä, mitä se aikoo tehdä työntekijöilleen, jotka olivat kehottaneet muuttamaan asiakirjojen päivämääriä jälkikäteen. Päivämäärien muuttelu tuli ilmi Panama-paperien paljastusten yhteydessä.

Päivämäärävilunkia on tehty Nordean Luxemburgin-yksikössä. Elderfieldin mukaan vääristely ei ollut Luxemburgin lakien mukaan rikollista. Toimintaan osallistuneet lattiatason työntekijät joutuvat kuitenkin kurinpitotoimien kohteeksi, johtotason väki taas menettää bonuksensa.

110 tiliä suljettu

Elderfield sanoi, että Nordea on käynyt Panama-vuodon seurauksena läpi asiakkaitaan, joilla on toimintaa verokeitaissa. Näistä asiakkaista 110:n tilit on suljettu.

– Niissä voi olla merkkejä verojen välttelystä. Esimerkiksi verokeitaaseen on perustettu tili, jota voi käyttää luottokortin avulla, Elderfield sanoi.

Epäilyttävien tilien sulkemisen jälkeen Nordean Luxemburgin-toimistolla on yhä 550 asiakasta, joilla on tilejä tai yhtiöitä verokeitaissa. Elderfieldin mukaan näitä asiakkaita käydään yhä läpi. Hän korosti, että ns. offshore-yhtiön perustaminen ei sinänsä ole laitonta. Nordea ei kuitenkaan auta asiakkaitaan tällaisten yhtiöiden perustamisessa.

Asiakkaita lisää

Europarlamentin jäsen Heidi Hautala (vihr.) kysyi kuulemistilaisuudessa Nordean edustajilta, onko pankki menettänyt asiakkaita Panama-vuodon seurauksena. Nordean henkilöstöjohtaja Johan Ekwall vastasi, että asiakkaiden määrä on kasvanut viime keväänä tehtyjen paljastusten jälkeen.

Nordea julkaisi sisäisen selvityksen toiminnastaan viime heinäkuussa. Siinä se ilmoitti aikovansa ryhtyä toimiin Luxemburgin-yksikön toiminnan muuttamiseksi. Pankki myös lupasi katkaista siteensä asianajotoimisto Mossack Fonsecaan, jonka kautta veroparatiisiyhtiöitä oli perustettu.

Jo keväällä pankki ilmoitti palkkaavansa Elderfieldin johtamaan compliance-toimintaa eli varmistamaan, että Nordea toimii määräysten mukaisesti. Elderfield on aiemmin toiminut Lloyds-pankissa ja Irlannin keskuspankissa.

Euroopan parlamentin Panama-valiokunta tutkii tietovuodon paljastamia veronkiertokäytäntöjä. Valiokunta voi esittää suosituksia komissiolle. Valiokunnan on määrä julkistaa raporttinsa kesään mennessä.