1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. elämänmuutokset

"Tajusin, että olen 44 enkä pääse sängystä ylös" – kaksi naista kertoo, miten saivat elämänmuutoksensa kestämään

Avain onnistuneeseen elämäntaparemonttiin on siinä, että sen tekee omista lähtökohdistaan eikä ulkoisten ihanteiden perässä.

Jaana Kilpi harjoittelee pyöräilyä talvisin polkemalla pyörällään sisällä rullien päällä. Kuva: Joonas Nieminen / Yle

Eräänä aamuna Jaana Kilpi huomasi, että hän ei päässyt sängystä ylös.

Selkä oli oireillut pitkään ja kertaalleen leikattukin. Mutta kun siihen ei sattunut tarpeeksi, Kilveltä ei löytynyt aikaa selän kuntouttamiseen kiireisen arjen keskellä. Sitten tuli vuoden 2014 kesäloma ja umpikuja.

– Tajusin, että olen 44 enkä pääse sängystä ylös aamulla. Valkeni, että nyt on viimeiset hetket tehdä jotakin.

Kilpi meni kuntosalille. Se oli kiinni, mutta hän sai sovittua paikalla olleen ohjaajan kanssa ohjausajasta. Siitä alkoi elämäntapojen muutos, joka on muuttanut koko ihmistä.

Nyt Kilpi harrastaa pyöräilyä, juoksua ja uintia. Hän kuvaa olevansa virkeämpi, hyvävointisempi ja toistakymmentä kiloa hoikempi kuin muutama vuosi sitten.

– Työpäivän jälkeen on monesti nuutunut ja väsynyt olo, mutta kun käy liikkumassa, fiilis on eri. Voi olla fyysisesti väsynyt, mutta virtaa on ihan eri tavalla.

Jos lähtee tekemään elämänmuutosta sen takia, koska se kuulostaa trendikkäältä, muutos tuskin kantaa kovin pitkälle.

Anu Kangasniemi

Muutoksen laukaisee usein kriisi

Yksittäisten ihmisten onnistuneet suunnanmuutokset nousevat nyt herkästi esille mediassa – kuten tässäkin jutussa. Jaanan ja hänen kaltaistensa tarinat kertovat siitä, miten itsensä kehittämisestä on tullut yhteiskunnassa trendikästä.

Ovatko elämänmuutokset muotia? Se on ehkä liian pitkälle viety tulkinta. Aihetta tutkinut terveyspsykologi Anu Kangasniemi näkee elämäntapamuutokset valintana, jonka taustalla on arvoihin liittyvä pohdinta.

Monesti ihminen ajautuu ennen muutosta elämässään pisteeseen, jossa huomaa, ettei voi jatkaa – kuten Jaana Kilven tapauksessa. Tällöin muutoksesta tulee helpommin aito ja kestävä.

– Jos lähtee tekemään elämänmuutosta sen takia, koska se kuulostaa trendikkäältä, muutos tuskin kantaa kovin pitkälle, Kangasniemi miettii.

Hänen mukaansa elämäntapamuutosten suosion voi ehkä nähdä heijastelevan sitä, että ihmiset etsivät syvällisestä arvopohdinnasta vastapainoa kiivastahtiselle elämälle.

En ikinä enää halua palata siihen väsyneeseen, kiukkuiseen ja turhautuneeseen ihmiseen.

Annukka Ruuskanen

"En ajatellut hankkivani elämääni takaisin"

Annukka Ruuskanen menetti vartalostaan "22 vehnäjauhosäkkiä" ja huomasi myös mielialansa muuttuneen. Kuva: Joonas Nieminen / Yle

Kuopiolaiselle Annukka Ruuskaselle kipinä elämäntapamuutokseen lähti kaikkein eniten omasta peilikuvasta reilu vuosi sitten. Hän oli tyytymätön itseensä ja samalla vähän kaikkeen muuhunkin.

– Mietin, että miten elämää lähtisi muuttamaan. Päädyin siihen, että olen itse lähimpänä. Jos siitä aloittaisi, hän kertoo.

Hän ei ajatellut muuttavansa elämäänsä, jotta saisi elämänsä takaisin. Lähinnä häntä motivoi se, miten kaikki väsytti: vaikka maidon hakeminen kaupasta.

Ruuskasella resepti terveellisempään elämään löytyi lenkkeilyn aloittamisesta ja ruokatottumuksien muuttamisesta. Olut, sipsit ja keksit ovat kadonneet. "Hirveä määrä jugurttia" on vaihtunut rahkaan. Ennen kaikkea ruokailun rytmi on muuttunut.

– Yritän syödä kahden tunnin välein. Ennen ruokien välillä saattoi kulua seitsemän tuntia, kun tuntui ettei kerennyt. Nyt istun pöytään ja syön kun muutkin istuvat.

Valitse itsellesi sopivat tavoitteet

Vaikka motivaatio elämänmuutokseen tulisi mediasta tai jostakin muualta ulkopuolella, sen toteuttamisessa pitää tuntea itsensä. Terveyspsykologi Anu Kangasniemi neuvoo: mieti omia arvojasi ja valitse itsellesi sopivat tavoitteet.

Itsensä vertaamisesta johonkin ulkopuoliseen ihanteeseen saattaa tulla taakka, joka kaataa koko elämänmuutoksen. Ei esimerkiksi kannata ottaa tavoitteeksi kävellä 10 000 askelta päivässä, jos 5 000 askeleenkin kanssa tekee tiukkaa.

– Monesti on viisainta lähteä pienin askelin liikkeelle. Silloin käy hyvin usein, että muutos vahvistuu.

Voi olla fyysisesti väsynyt, mutta virtaa on ihan eri tavalla.

Jaana Kilpi

Annukka Ruuskaselle sopiva tahti omaan elämäntaparemonttiin löytyi järkevän personal trainerin avulla. Hän sai Ruuskasen vakuutettua siitä, että "kolme viikkoa ja 18 kiloa pois" ei ole oikea tapa.

Jaana Kilpi kertoo miettineensä paljonkin sitä, miksi elämäntapamuutokset jäävät usein kesken. Hän ratkaisi ongelman tekemällä kuntoiluohjelmasta "oman pomonsa". Hän sijoittaa treenikerrat viikko kerrallaan kalenteriin, ja niistä ei yksinkertaisesti laisteta.

"Aika hyvin selkävammaiselta"

Sen aamun jälkeen, jolloin Jaana Kilpi ei päässyt nousemaan sängystä ylös, hän on osallistunut kahteen triathlon-kisaan. Ensi kesänä tähtäimessä on puolimatka Joroisten Triathlonilla.

– Aika hyvin selkävammaiselta, hän heittää.

Annukka Ruuskanen saa voimaa siitä, mikä häntä eniten turhautti ennen muutosta: omasta peilikuvasta. Hän ei juurikaan käy vaa'alla, vaan vertaa kuvaansa nyt ja "22 vehnäjauhokilosäkkiä sitten".

Hän sanoo sama kuin Kilpi: usein treenaamaan lähteminen tympii, mutta harvoin se kaduttaa. Hänellä ei ole muuta erityistä tavoitetta kuin pitää kiinni uudesta elämäntavasta, koska se on antanut hänelle myös paremman olon.

– En ikinä enää halua palata siihen väsyneeseen, kiukkuiseen ja turhautuneeseen ihmiseen.