Vuosikymmeniä sitten suljettu junarata halutaan avata kaasuvetureille

Porin ja Haapamäen välisen rataosuuden avaaminen uudestaan parantaisi selvityksen mukaan alueen kuntien taloustilannetta.

rautatieliikenne
Pori-Parkano-rata
Pori–Haapamäki-rata on päässyt nurmettumaan ja paikoin jopa metsittymään käyttämättömänä.Jari Pelkonen / Yle

Porin ja Haapamäen välinen junarata halutaan avata uudestaan kaasukäyttöisille vetureille. Radan varren kuntien teettämässä selvityksessä ehdotetaan, että välillä voitaisiin kokeilla uudenlaisia LNG- ja biokaasuvetureita.

Parkanon kautta kulkeva Pori–Haapamäki-rata on ollut poissa käytöstä 1980-luvulta saakka. Alueen kunnilla on ollut jo jonkin aikaa halua avata rata uudestaan. Myös Porin satama on esittänyt radan avaamista.

– Kaasuvetureiden käyttö on dieselvetureiden käyttöä kustannustehokkaampaa, joten niiden avulla voidaan säästää teollisuuden kuljetuskustannuksissa ja rataverkon jatkosähköistyksessä sekä samalla vähentää liikenteen päästöjä, todetaan asiasta tehdyssä selvityksessä.

LNG-kaasua Porin satamasta

Vetureiden käyttö rataosuudella olisi helppoa, koska Porin satamassa on uusi LNG-kaasuterminaali. Rataosuus olisi kuitenkin kannattava vain, jos metsäteollisuus tekee uusia investointeja ja Venäjän raaka-ainevienti Suomen kautta kasvaa.

Raportissa perustellaan rataosuuden uudelleenavaamista myös huoltovarmuuden parantamisella ja radanvarren kuntien talouden kehittämisellä.

Huonokuntoinen rataosuus

Käytöstä pois ollut rautatie on paikoin hyvin huonossa kunnossa, ja osalla matkaa rata on poikki. Radan kunnostus maksaisi aiempien selvitysten mukaan jopa satoja miljoonia euroja.

Porin ja Haapamäen välinen rataosuus rakennettiin 1930-luvulla. Matkustajaliikenne lopetettiin kannattamattomana 80-luvun alussa ja tavaraliikenne pian sen jälkeen. Osaa reitistä on viime vuosina käytetty resiinamatkailussa.