Vahva ja ketterä – Suomen uusin jäänmurtaja on vakuuttanut miehistönsä

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris on osoittanut toimivuutensa pohjoisen jääoloissa. Maan koko murtajalaivasto on tarkoitus uudistaa vuoteen 2030 mennessä.

Kotimaa
Jäänmurtaja Polaris satamassa.
Riikka Rautiainen / Yle

Ensimmäistä talvea käytössä oleva jäänmurtaja Polaris on päässyt tositoimiin Perämerellä. Lounaistuulet ovat ahtaneet jäät Suomen puoleiselle rannikolle ja jäänmurtajien apua on tarvittu vahvimpienkin kauppa-alusten avustamiseen jo pelkästään kilometrien mittaisen sohjojään läpi ennen kuin on päästy kiintojäälle saakka.

Uutta jäänmurtajaa ohjataan pelikoneista tuttujen joystickien tapaisilla laitteilla eikä komentosillalla ole esimerkiksi perinteistä ruoria.

– Tämä on todella ketterä alus kulkemaan jäissä, mutta esiin on nostettava nimenomaan aluksen ajettavuus. Se kuinka helppo tätä on ohjata ja manoveerata, kuvailee yliperämies Simo Haaslahti.

Jäänmurtajassa on kolme potkuria, jotka pyörähtävät täydet 360 astetta. Tämä tekniikka on mullistanut jäissä liikkumisen ja muiden alusten avustamisen.

– Tämä tarkoittaa, että laivassa on eräänlainen nelipyöräohjaus ja sen ansiosta Polaris kääntyy vaikka paikoillaan, selventää konepäällikkö Juha Kannisto.

Uusi alus on aina haaste, kun sen mukana tulee uutta opiskeltavaa.

Aku Poso

Suomen murtajalaivasto on tarkoitus uudistaa vuoteen 2030 mennessä. Polariksen konepäällikkö Juha Kannisto on vakuuttunut muutaman kuukauden käytön jälkeen uuden jäänmurtajan toimivuudesta.

Hänen mukaansa alus on käytännössä monistettavissa, jos Suomeen päätetään joskus tilata toinen vastaava jäänmurtaja.

Jäänmurtajan tekemä ränni Kemin satamaan.
Jäänmurtajan komentosillalta on esteetön näkymä eteen, sivuille ja taakse. Riikka Rautiainen/ Yle

Eteenpäin monenlaisella polttoaineella

Kun jäänmurtaja Polaris puskee menemään jäissä Kemin ja Oulun välisellä meriväylällä, ei ylempänä komentosillalla tiedetä, mitä polttoainetta alempana syötetään johonkin aluksen neljästä koneesta.

Yliperämies Simo Haaslahti sanoo, että se selviäisi toki mittareista katsomalla, mutta jäänmurtoon ja avustustehtäviin ei polttoaineen laadulla ole mitään vaikutusta.

Pääsääntöisesti Suomen tehokkainta jäänmurtajaa Polarista ajetaan nestemäisellä maakaasulla, mutta koneet käyvät myös vähärikkisellä dieselillä.

Nestemäistä maakaasua tuodaan alukseen tankkiautoilla Porista, mutta vuoden kuluttua sen polttoainesäiliöt täytetään Tornion Röyttän satamaan valmistuvassa LNG-terminaalissa.

– Kun Tornion terminaali saadaan valmiiksi, voidaan jatkossa ajaa nykyistä enemmän maakaasulla, luonnehtii konepäällikkö Juha Kannisto.

Tällä hetkellä maakaasun käyttöä joudutaan vähän säätelemään, jotta sitä riittäisi varmasti seuraavaan satamakäyntiin saakka.

Konevalvomo.
Jäänmurtajan konevalvomossa on monta näyttöruutua.Riikka Rautiainen/ Yle

Vankka kokemus painoi miehistöä palkattaessa

Monia asioita testataan Polariksella käytännössä nyt ensimmäistä kertaa, joten miehistöönkin on valikoitunut kokenutta väkeä.

Samalla on tarkoitus siirtää vuosikymmenten aikana erilaisilta jäänmurtajilta ja monitoimimurtajilta kertynyttä kokemusta eteenpäin nuoremmalle polvelle.

– Kyllähän sitä kaipaa välillä vaihtelua ja uusi alus on aina haaste, kun sen mukana tulee uutta opiskeltavaa. Toisaalta on myös mukava olla välillä lähempänä kotia, luonnehtii Aku Poso, joka tuli Polarikselle monitoimimurtaja Nordicalta.

Edellisellä aluksella hän oli laivalla kuusi viikkoa, jonka jälkeen alkoivat vapaat. Nyt laivalla ollaan 20 vuorokautta putkeen ja sen jälkeen vapaata on 10 vuorokautta.