Asiantuntijan ilmainen vinkki: Käytä maksuttomia ohjelmia ja valloita niillä maailma

Digitaalisten sovellusten tekijä ei tarvitse suuria alkuinvestointeja. Järkevää on hankkia ilmaisia sovelluksia ja ruveta tekemään.

pelit
sovelluksia puhelimessa
Kännykkään saa nykyään sovelluksen liki joka tarpeeseen. Petri Kivimäki / Yle

Monin tyttö tai poika suunnittelee tälläkin hetkellä sovellusta, josta saattaa tulla huomispäivän himotuin tuote kännykkään. Enää sovelluksen tekijä ei tarvitse valtavia alkuinvestointeja tai -pääomaa, koska tuotteita voi helposti ja nopeasti tehdä valmiilla ohjelmilla, ja testautaa niitä ilmaiseksi kavereilla.

Digihäiriköt tulevat

Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkijatohtori Erno Salmela puhuu digihäiriköistä.

– Digihäiriköinti tarkoittaa sitä, että hyödyntää netissä olevia ilmaisia tai lähes ilmaisia työkaluja. Digihäirikkö käyttää niitä työkaluja ja rakentaa niiden avulla uusia pelejä tai sovelluksia.

Alkupääomaa ei hirveästi tarvita, koska netistä hankittavat työkalut ovat maksuttomia tai maksavat muutaman euron. Kun peli on tai sovellus on valmis, niitä pääsee helposti jakamaan eri alustojen kautta.

– Myös digitaaliset alustat ovat usein ilmaisia, joten niiden avulla tuotetta pystyy helposti jakamaan ja pääsee asiakasrajapintaan kiinni.

Ihan itsekseen tämä ei tietenkään tapahdu. Intohimoa täytyy olla.

– Tärkein pääoma on aika, osaaminen ja rohkeus.

Erno Salmela hehkuttaakin rohkeutta. Hänen mukaansa rohkea toisinajattelija ja -toisintekijä menestyy, koska hän saa suuren hyödyn helpohkolla toteutuksella.

Erno Salmela
Tutkijatohtori Erno Salmela Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Petri Kivimäki Yle

Tärkeintä on ajatus

Uudet digitaaliset työkalut mahdollistavat työskentelyn jopa ilman koodaamistaitoja. Tutkijatohtori Erno Salmelan mukaan riittää, että idea ja ajatus ovat olemassa.

– Kun tarvitaan teknistä osaamista, voi käyttää verkostojaan hyväksi. Kyllä sen tarvittavan koodaamisen joku pystyy hoitamaan.

Tyyppiesimerkki helposta sisällöntuotosta ovat Erno Salmelan mukaan videot. Kuvan- ja videonkäsittelyohjelmat kehittyvät jatkuvasti ja tekevät työtä jo osittain puolestasi.

– Syötät vain äänet ja videonpätkät ohjelmaan, ja se jo antaa sinulle ensimmäisen ehdotuksen sisällöksi. Ohjelma tekee animaatiot ja muut puolestasi.

Siksi videoiden tekemisestä on myös helppo aloittaa sisällöntuottaminen.

Ala tehdä!

Salmelan mukaan ihminen ihan liian paljon pähkäilee, pohtii ja siirtää tekemistään. Pitäisi vaan rueta heti tekemään.

– Nuorista huomaa, että jos niillä on joku idea tai ajatus, niin he hakevat netistä siihen sovelluksen ja rupeavat tekemään. Ensimmäinen versio - demo - on valmis kymmenessä minuutissa. Sen jälkeen sitä testautetaan kavereilla ja saadaan koko ajan palautetta.

Hienoa prosessissa on Erno Salmelan mukaan juuri se, että oppimista tapahtuu koko ajan.

– Ei sillä tavalla opi niin paljon, että miettii vain omassa päässään. Paljon paremmin oppii niin, että tekee ja saa palautetta siitä, että toimiiko se vai eikö toimi.

Epäonnistuminen ei kaada taloutta

Jos firman tuote menee mönkään, on usein edessä suuria taloudellisia tappioita. Uudessa digimaailmassa riski ei ole niin suuri, lohduttaa Erno Salmela.

– Digitaalinen maailma antaa sen mahdollisuuden, että epäonnistuminen ei ole niin raju. Tämän mahdollistavat ilmaiset ja halvat sovellukset.

Salmela näkeekin nuorissa sukupolvissa selvän asennemuutoksen.

– Eivät he mieti epäonnistumista samalla tavalla kuin meidän sukupolvemme.

Lisäksi nuorilla on käytössä koko maailma. Sovellusta ei tavitse tehdä vain suomalaisille vaan koko maailmalle.

Oikea ajoitus

Maailma on täynnä mitä erilaisimpia kännykkään tarjottavia sovelluksia. Esimerkiksi terveysaiheisia sovelluksia on tuhansia. Eikö kaikki ole jo keksitty?

– Monet asiat on keksitty jo kymmeniä vuosia sitten. Tärkeintä on se, milloin sovellus julkaistaan ja miten käyttäjäkokemus luodaan. Tarvitaan oikea ajoitus ja oikea asiakaskunta.

Jos olemassa olevat yritykset eivät ole hereillä, niin Salmelan mukaan joku digihäirikkö tulee kaappaa markkinat. Esimerkkeinä on vaikkapa Airbnb. Sen kehittäjä ei rakentanut hotellia, vaan käytti olemassa olevia vapaita huoneistoja. Spotify ei ruvennut tekemään musiikkia, vaan tarttui musiikin jakeluun.

Salmelan mukaan digihäirikön - ja sen seuraavan menestyjän tunnistaa siitä, että hän ennakoi, mitä ihmiset tarvitsevat. Digihäirikkö myös tekee ensin ja kysyy vasta sitten.

Häirikkölupaus

Tutkijatohtori Erno Salmela kannustaa kaikkia digihäiriköiksi: olemaan rohkea toisinajattelija ja -tekijä.

Avuksi itselleen voi ottaa Erno Salmelan Häirikkölupauksen. Se menee näin:

Minä Matti Möttönen,

lupaan alkaa häiriköimään,

viimeistään ensi viikolla.

Jos olen jo häirikkö,

niin lupaan olla jatkossa,

vielä suurempi häirikkö.

Lupaan myös arvostaa ja kannustaa

kaikkia muitakin häiriköitä.

Seuraavana häirikkötekonani aion

(tähän oma häirikkötekosi).