Koe uusi yle.fi

Biobussit liikkuvat ruoantähteistä ja jätevedestä tehdyllä kaasulla

Vaasan kaupunki ottaa käyttöön tällä viikolla kaksitoista biokaasubussia. Ne pudottavat Vaasan paikallisliikenteen hiilidioksidipäästöt lähes nollaan. Tänään käyttöön otettiin linja-autojen kaasun tankkauspiste.

biokaasu
Biobussin värit ovat oranssi ja valkoinen. Kyljessä kaupungin poriifikuva.
Vaasan biobussit pääsevät kaikki tällä viikolla liikenteeseen.Hannu Puikkonen / Yle

Vaasan kaupunki on hankkinut leasing-sopimuksella kaksitoista biokaasubussia reilulla 3 miljoonalla eurolla paikallisliikenteen reiteille. Nyt liikenteessä on kuusi autoa, mutta kaikki kaksitoista uutta bussia saataneen liikenteeseen tällä viikolla.

– Hyvä niitä on ajaa. Ei se paljon eroa dieselautosta, mutta ehkä moottori on hiukan hiljaisempi, sanoo Vaasan Paikallisliikenteen liiikennepäällikkö Mika Joki.

Nyt aluksi bussit ajavat nesteytetyllä maakaasulla. Stormossenin biokaasua tuottava laitos saadaan valmiiksi kuukauden kuluttua ja sen jälkeen autot liikkuvat oikeasti biokaasulla. Biokaasua tuotetaan silloin bussiliikenteen lisäksi noin tuhannen henkilöauton tarpeisiin.

Stormossenin alueelle on rakennettu erillinen biobussien tankkausterminaali. Siellä autojen katolla olevat säiliöt voidaan täyttää auttavasti pikatankkauksella muutamassa kymmenessä minuutissa tai yön aikana hiljalleen. Siilloin tankki tulee täyteen kaasua.

Vaasan paikallisliikenteeseen tulevat biobussit tankkausterminaalissa
Biobusseilla on tankkauspilttuut Stormossenin lähelle rakennetulla varikolla.Hannu Puikkonen / Yle

Hiilidioksiidia lähes nolla

Uudet bussit tulevat käyttämään kaupunkilaisten ruokajätteistä ja jäteveden lietteestä kehitettyä biokaasua. Biokaasulla liikkuvat linja-autot vähentävät bussiliikenteen dieselin tarvetta 280 000 litraa vuodessa. Niiden hiilijalanjälki on samaa luokkaa kuin tuulisähköllä kulkevan linja-auton. Bussiliikenteen päästöt pienentyvät reilusti.

– Se on todella suurta. Uskon, että pääsemme sinne 97 prosenttiin. Se on todella merkittävää eli käytännössä päästöt ovat lähes nolla, sanoo suunnittelupäällikkö Pertti Hällilä Vaasasta.

Vaasan 24 dieselbussista puolet korvataan bioautoilla. Osa vanhoista dieseleistä päätyy purkaamolle. Biobussit tulevat vilkkaimmin liikennöidyille reiteille ja hoitavat jatkossa lähes koko reittiliikenteen.

– Niillä ajetaan vuodessa noin 700 000 linjakilometriä, mikä on todella paljon. Dieselautot ovat vain tukiautoina, lisäautoina ja erikoisvuoroissa, sanoo suunnittelupäällikkö Pertti Hällilä Vaasan kaupungista.

Vaaasan lisäksi kaasulla kulkee vielä kaksikymmentäviisi bussia pääkaupunkiseudulla. Siellä kaasubussien rinnalle on tulossa toistakymmentä sähköbussia.