Peltipoliisin virhevälähdykset hermostuttavat autoilijoita – poliisi myöntää ongelman

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kertoo, miksi tolppakamerat ottavat kuvia myös nopeusrajoituksen mukaan kulkevista autoista.

Kuva: Raine Martikainen / Yle

Ylen toimittaja Joona Haarala oli ajamassa valtatie 8:aa Turusta Raumalle, kun tolppakamera välähti. Navigaattorin mukaan vauhtia oli 81 kilometriä tunnissa.

Haarala palasi takaisin varmistamaan nopeusrajoituksen ja rajoitus oli 80 kilometriä tunnissa. Mies ohitti välähtäneen kameran toistamiseen tasan kahdeksaakymppiä. Nopeus mitattiin tällä kertaa sekä puhelimella että navigaattorilla.

Kamera välähti jälleen.

Missä vika, poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein?

– Asfaltin alla on kaksi silmukkaa, joista lähtee kaksi signaalia. Toinen laukaisee salaman ja toinen kameran. Joskus käy niin, että salama välähtää liian herkästi.

Turhaa sakkoa ei tule

Dennis Pastersteinin mukaan kamera hylkää automaattisesti kuvan, jos kahden silmukan mittaamat nopeudet poikkeavat liikaa toisistaan. Tällöin otos ei edes välity poliisille.

Uudella tiellä silmukan päällä on enemmän asfalttia, jolloin salama ei välähdä niin herkästi.

Dennis Pasterstein

Vaihtelun aiheuttavat sekä asfaltin kunto että ajoneuvon paino.

– Uudella tiellä silmukan päällä on enemmän asfalttia, jolloin salama ei välähdä niin herkästi. Jos kamera siirretään toiseen paikkaan, jossa asfaltti on kulunut ohuemmaksi, silmukka reagoi herkemmin, Pasterstein sanoo.

Turhat väläykset näyttävät poliisille tulevien yhteydenottojen perusteella liittyvän ajoneuvon kokoon. Kamera ylireagoi herkemmin rekalle kuin pienelle henkilöautolle.

Vahingonlaukauksia tulee joka päivä

Salaman laukaiseva silmukka on pidettävä riittävän herkällä, koska muuten kamerat ottaisivat alivalotuksen takia käyttökelvottomia kuvia.

Ihmiset soittelevat lähes päivittäin. Kameran herkkyyttä voi säätää, mutta joidenkin vanhempien kameroiden säätö on haastavaa.

Dennis Pasterstein

– Ihmiset soittelevat lähes päivittäin. Kameran herkkyyttä voi säätää, mutta joidenkin vanhempien kameroiden säätö on haastavaa, sanoo liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Automaattivalvonnasta lähtee 1 500–2 000 sakkoa tai huomautusta joka päivä.

Toimittaja Joona Haaralalle kamera välähti vielä kolmannen kerran paluumatkalla Raumalta Turkuun. Nopeutta oli navigaattorin mukaan tasan sallitut 80 kilometriä tunnissa.