Osuuspankki tuo muutaman neliön minikonttorit palvelutaloihin ja kauppakeskuksiin – "Helpottaa konttorien sulkemisen tuskaa"

Liikkuvissa pisteissä voi maksaa laskuja verkkopankkitunnuksilla, mutta käteistä rahaa niissä ei liiku.

pankkipalvelut
osuuspankin lippu liehuu
Ismo Pekkarinen / AOP

Osa OP Ryhmän pankeista alkaa tarjota palveluitaan liikkuvissa pisteissä. Niissä asiakas voi hoitaa päivittäisiä pankkiasioitaan, mutta käteistä rahaa niissä ei käsitellä. Palvelussa voi maksaa laskuja, jos asiakkaalla on verkkopankkitunnukset.

– Sisätiloihin tuotava, pieni, muutaman neliön kokoinen piste, joka toimii minikonttorina, kuvailee OP Ryhmän palvelumuotoilija Natalie Söderlund palvelua.

Liikkuvia pisteitä on suunnitelmissa viedä esimerkiksi oppilaitoksiin, vastaanottokeskuksiin, palvelutaloihin ja kauppakeskuksiin. Pisteellä asiakkaita palvelee kaksi tai kolme virkailijaa.

Palvelumuotoilija Söderlund kertoo, että jokainen paikallinen osuuspankki käyttää liikkuvia pisteitä omien tarpeiden mukaan. Osa liikkuvista pisteistä saattaa toimia säännöllisesti tietyssä paikassa, osa toimii silloin tällöin esimerkiksi tapahtumien yhteydessä.

Paikalliset osuuspankit tiedottavat alueensa liikkuvista pisteistä. Ensimmäiset parikymmentä liikkuvaa pankkia otetaan käyttöön maaliskuussa eri puolilla Suomea.

En näe, että liikkuva piste paikkaa kokonaan konttorin mentävää aukkoa.

Natalie Söderlund

Säästöpankilla on jo samankaltainen palvelu

Myös Säästöpankkiryhmä tarjoaa palveluitaan konttorien ulkopuolella väliaikaisissa pop-up-pankeissaan. Pankki on parin vuoden ajan perustanut pop-up-konttoreita kauppakeskuksiin tai tyhjillään oleville liikepaikoille viikoksi tai kahdeksi viikoksi. Pisteissä saa opastusta ja neuvottelupalveluja, mutta laskuja ei voi maksaa.

S-Pankki ei käytä pop-up-pankkeja, koska heidän pankkipalveluja on saatavilla isojen osuuskauppojen asiakaspalvelupisteissä. Lisäksi joidenkin alueiden osuuskaupoissa kiertää palveluneuvojia tai bonusneuvojia. S-ryhmän kauppojen asiakaspalvelupisteissä sekä palveluneuvojan kanssa voi hoitaa päivittäisiä pankkiasioita, lukuun ottamatta laskujen maksua.

Konttoreita kaipaa pieni osa asiakkaista

OP Ryhmän palvelumuotoilija Natalie Söderlund arvioi, että osuuspankkien liikkuva piste voi helpottaa niiden asiakkaiden arkea, jotka haluavat edelleen asioida virkailijan kanssa. Konttorien sulkemiset maaseudulla ovat herättäneet usein suuria tunteita asiakkaissa.

– En näe, että liikkuva piste paikkaa kokonaan konttorin mentävää aukkoa. Ne voivat helpottaa joidenkin kohderyhmien konttorien sulkemisen tuskaa ja tuottavat toivottavasti jopa vanhoja konttoreita parempaa asiakaskokemusta, muotoilee OP Ryhmän Natalie Söderlund.

Säästöpankin digijohtaja Kai Koskelan mieleistä pop-up-konsepti ei voi korvata kiinteitä konttoreita. Säästöpankissa vähentyneeseen kassapalveluiden kysyntään on reagoitu supistamalla kassapalveluiden aukioloaikoja.

– Kassapalvelut eivät ole joka päivä auki, vaan vaikkapa vain aamupäivisin, sanoo digijohtaja Kai Koskela.

Danskebank ja Handelsbanken eivät käytä pop-up-pankkeja, koska eivät näe tarvetta siihen.

– Kuluttajat haluavat hoitaa pankkiasioitaan ajasta ja paikasta riippumatta, perustelee Danskebankin johtaja Johanna Kronholm.