Ministeriö esittää: Keltaiset sulkuviivat valkoisiksi, pyöräkatu käyttöön

Lakiluonnoksessa nostetaan esiin myös pysäköinti ja polkupyöräkypärän käyttö.

tieliikenne
Hämeentien ja Helsinginkadun risteys Sörnäisissä Helsingissä.
Henrietta Hassinen / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää keltaisen sulkuviivan muuttamista eurooppalaiseen tapaan valkoiseksi. Muutoksella halutaan säästää kustannuksissa sekä parantaa erottuvuutta esimerkiksi konenäköä silmällä pitäen.

Ehdotus on osa tieliikennelakia koskevaa kokonaisuudistusta. Uudistusta on valmisteltu neljä vuotta ja se on tällä hetkellä lausuntovaiheessa.

Uudistuksella halutaan sujuvoittaa vanhaa lainsäädäntöä korjaamalla sen tulkinnanvaraisuutta ja varaudutaan tieliikenteen tekniseen kehitykseen ja automaatioon.

Huomio polkupyöräilijöihin

Lakiluonnoksessa kiinnitetään huomiota myös jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Polkupyöräilysäännöksiä halutaan selkeyttää esimerkiksi niin, että käyttöön otettaisiin pyöräkatu. Tällaisella kadulla autoilijan pitäisi sovittaa nopeutensa pyöräilijöiden liikenteen mukaisesti ja antaa esteetön kulku pyörille.

Yhtenä tavoitteena ministeriö linjaa, että tienkäyttäjien pitäisi ottaa enemmän vastuuta omasta liikenneturvallisuudesta.

Esimerkiksi polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöä suosittelevat säännökset poistettaisiin laista ja niiden käyttöön kannustettaisiin muilla keinoilla.

Ajoneuvojen pysäköintiin uusi ehdotus

Myös liikenteen automaatioon kiinnitetään uudistuksessa huomiota. Lakiluonnoksen mukaan tienkäyttäjänä ei pidettäisi enää pelkästään autoa sen sisältävä ohjaavaa henkilöä vaan myös ulkopuolelta tulevaa ohjausta. Ministeriö perustelee tätä tiedotteessa sillä, että esimerkiksi auton pysäköinti on uusimmissa autoissa mahdollista ilman kuljettajaa.

Ministerin ehdotuksessa on myös useita ajoneuvojen käyttöön liittyviä sääntömuutoksia. Ministeriön mukaan jatkossa autonsa voisi pysäköidä kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä. Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80-100 km/h-nopeusrajoituksista luovuttaisiin.

Talvirenkaita tulisi ministeriön esityksen mukaan käyttää marraskuusta maaliskuun loppuun, jos sää sitä edellyttää.

Rikesakko muuttuisi liikennevirhemaksuksi

Ministeriön mukaan uudistukseen kuuluu myös liikennevirhemaksun käyttöönotto, joka korvaisi rikesakon. Tämä tulisi ministeriön mukaan kyseeseen lievissä rikkeissä ja uusi virhemaksu olisi rikesakon tavoin kiinteä maksu.

Summa vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20-400 euron välillä. Ministeriön mukaan esimerkiksi automaattisessa liikenteenvalvonnassa saadusta rikkomuksesta määrättäisiin ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu.

Liikenne ja viestintäministeriön mukaan lakiluonnoksen lausuntokierros päättyy 13. huhtikuuta.