Köydet voivat olla pian historiaa – Helsingissä kokeillaan risteilyalusten imemistä kiinni laituriin

Länsiterminaalin uuden laiturin kolmen miljoonan euron investoinnilla pyritään viiden minuutin säästöihin.

Helsinki
Tallinnanlautta kiinnittyneenä laituriin
Auttomaattinen kiinnityslaite imeytyy alipaineella laivan kylkeenHelsingin Satama

Helmikuun lopussa valmistuvan uuden ison terminaalirakennuksen lisäksi Länsisataman kärjessä on myös kaksi uutta laituria, joihin isot matkustajalaivat voivat kiinnittyä.

Toisella näistä kahdesta laiturista kokeillaan uutta tekniikkaa. Jatkossa siihen tulevan isonkaan laivan ei tarvitse käyttää köysiä lainkaan, vaan laiturin laitteet "imaisevat" laivan laituriin alipaineella.

Länsiterminaalin eteläpuolella on paljon lasipinta-alaa.
Laivan saapuessa satamaan uusi Länsiterminaalirakennus näyttää tältä. Laivaa odottaville maisemat ovat tietysti hulppeat.Paavo Häikiö / Yle

Sen sijaan, että laivasta joku heittäisi laiturilla olevalle köysiä, nappaa uusi automaattijärjestelmä suoraan laivan kyljestä kiinni. Laitteiston käyttöön tarvitaan vain yksi henkilö joko laivan komentosillalla tai laiturissa.

Länsiterminaalin uusi automaattinen kiinnitysjärjestelmä on ensimmäinen matkustajalauttakäytössä Itämerellä. Helsingin matkustajasatamien johtaja Kari Noroviidan mukaan tällä haetaan nyt kokemuksia. Jos uusi järjestelmä osoittautuu hyväksi, saatetaan niitä nähdä jatkossa myös muissa laitureissa.

– Tämä talvi on ollut vielä aika kesy, mutta tarkoitus on saada kokemuksia pakkasista, minkä jälkeen tehdään päätöksiä jatkosta, Noroviita toteaa.

Noin puoli miljoonaa euroa kappaleelta maksavia kiinnitysyksikköjä tulee toiseen laituriin yhteensä kuusi. Määrä on mitoitettu Tallinkin isoimman laivan mukaan.

Kari Noroviita uuden Länsiterminaalin työmaalla
Helsingin matkustajasatamien johtaja Kari Noroviita näyttää, mihin uudessa Länsiterminaalissa tulee "Itämeren pisin baaritiski". Paavo Häikiö / Yle

Matkustajaliikenteessä aika on rahaa

Automaattikiinnityksen ansiosta aluksissa kuluu vähemmän polttoainetta. Näin myös päästöt ja melu vähenevät. Suurin hyöty saadaan kuitenkin siitä, että kiinnitys on jatkossa viitisen minuuttia nopeampaa.

Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä nopeus on Noroviidan mukaan kriittinen seikka. Tunnin aikana pitää pystyä purkamaan ja lastaamaan laivat autoista ja ihmisistä. Tällöin jokainen säästetty minuutti tulee tarpeeseen.

– Liikennöinti perustuu siihen, että laivoilla tehdään kolme reissua päivässä, eikä viiveitä saa tulla. Jokainen minuutti on kullan arvoinen ja tällä järjestelmällä saadaan reilu viisi minuuttia lisää purkamis- ja lastaustoiminnoille.

Jatkossa köysiä tarvitaan enää silloin, jos laivan ulkosivu on jääkerroksen peitossa tai länsituulen voimakkuus ylittää 20 m/s. Tällaisia olosuhteita on Helsingin Jätkäsaaressa kuitenkin melko harvoin.

Helsingin sataman uuden Länsiterminaali 2:n avajaiset pidetään 28.2.2017, jonka jälkeen Tallinkin Star- ja Megastar-alukset siirtyvät käyttämään sitä. Eckerö Linen Finlandia siirtyy käyttämään uutta terminaalia kesäkuussa.