Kuluttaja-asiamies varoittaa autonhintaarvio.fi-sivustosta – yli sata valitusta

Kuluttajaviranomaisille tulleiden ilmoitusten mukaan sivuston mainoksissa ei selviä, onko palvelu maksullinen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
kuvakaappaus
Yle Uutisgrafiikka

Kuluttaja-asiamies varoittaa netissä olevasta autonhintaarvio.fi-sivustosta. Yli sata kuluttajaa on ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, maistraattien kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa sivustoon liittyen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessa, että sivustolla tarjotaan auton hinta-arviopalvelua. Kuluttajaviranomaisille tulleiden ilmoitusten mukaan palvelun mainoksissa ei selviä, onko kyseinen palvelu maksullinen vai ei.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan varsinaisella tilaussivulla hintatiedot ovat vaikeasti löydettävissä. Palvelun tarjoaksi on nimetty virolainen Nordicpartner Oü -niminen yritys.

Yrityksen palveluehtojen mukaan tilausta ei voi peruuttaa, jos kuluttaja on vastaanottanut yrityksen "digitaalisen tuotteen". Kuluttaja-asiamiehen mukaan kyseessä on digitaalisen sisällön toimittamisen sijaan palvelun etämyynti, ja siksi sen voi peruuttaa 14 päivää tilauksesta.

Toimi näin ongelmatilanteessa

Jos olet tilannut sivuston kautta auton hinta-arvion tietämättä sen maksullisuudesta, ja palvelu toimitetaan sinulle peruuttamisajankohdan, eli 14 päivän sisällä tilauksesta, vaikka et ole näin pyytänyt, tee asiassa reklamaatio.

Kuluttajasuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritettua palvelua, jos se on tuona aikana aloitettu ilman kuluttajan lupaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan perusteetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta reklamaatio on hyvä lähettää yritykselle.

Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, että asiasta jää todiste. Kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo ottamaan talteen myös saamasi arvion.