Valtava ostosparatiisi on vielä kolmen vuoden jälkeen pelkkä mainoslakana – tuleeko Kotkan puolen miljardin jättihankkeesta uusi Sunny Car Center?

Asukkaat ja asiantuntijat epäilevät ostoskeskuksen toteutumista, mutta hanketta vetävä amerikkalaismies ja kaupunki uskovat siihen kuin vuoreen.

Tavaratalot & ostoskeskukset
Suurikokoinen mainos Kotkan kantasatamaan rakennettavasta viihdekeskuksesta.
Kantasataman rakennustöiden symbolinen aloitustilaisuus pidettiin Kotkassa vuosi sitten, huhtikuun lopulla.Olli Törönen / Yle

Kotkaan tulee tänä kesänä satapäin risteilyturisteja. Kaupunkiin saapuu suurten purjealusten kilpailutapahtuma Tall Ships Races, ja samaan aikaan järjestetään maankuulut Kotkan Meripäivät.

Uutta, suurta ostoskeskusta turistit eivät kuitenkaan näe. Samoin alueelle kaavaillut hotellit, kahvilat, merenranta-asunnot ja ammattikorkeakoulun kampus ovat vielä suunnitteluvaiheessa.

Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu jopa 500 miljoonaa euroa. Lopullista summaa ei tiedetä, mutta toistaiseksi ainoa näkyvä muistutus Kantasatamaan suunnitellusta tulevaisuudesta on suuri mainoslakana.

Moni kotkalainen epäilee lehtien yleisönosastoissa hankkeen toteutumista ja järkevyyttä. Sille on myös naureskeltu keskustelupalstoilla (siirryt toiseen palveluun) ja toriporukoissa.

Tämä muistuttaa hylättyä Sunny Car Centeriä, jonka piti kai saada rahoitusta Sambian ex-presidentin leskeltä.

Sijoittaja Kauppalehdessä

Hankkeen eteneminen on jo viivästynyt.

Myöskään Kauppalehden (siirryt toiseen palveluun) alkuvuodesta haastattelemat asiantuntijat eivät usko hankkeen toteutumiseen.

– Tämä muistuttaa Hämeenlinnan hylättyä Sunny Car Centeriä, jonka piti kai saada rahoitusta Sambian ex-presidentin leskeltä, arvelee eräs Kauppalehden haastattelema sijoittaja.

Selvitimme Kantasataman massiivisen hankkeen nykytilaa ja taustoja.

Miten ostoskeskus etenee?

Vaikka pitkään suunniteltu ja ihmisiä puhuttanut hanke on hyvin vähän näkyvissä, vakuuttaa hankkeen kehittäjä Cameron Sawyer useiden ihmisten paiskivan jatkuvasti töitä hankkeen eteen.

Sawyer lupaa rakennustöiden alkavan pian, mahdollisesti tulevana kesänä.

Useita sijoittajia on jo mukana.

Cameron Sawyer

Vuokrasopimus Sawyerin kehittämisyhtiön ja kaupungin välillä syntynee, kun kantasataman alueen siivoustyöt ja hallien purkaminen pääsevät liikkeelle.

Sawyer kertoi viimeksi helmikuun lopulla, että vuokrasopimuksen yksityiskohtien parissa työskennellään parhaillaan ja se allekirjoitettaisiin pian. Toistaiseksi nimet paperista vielä puuttuvat.

Havainnekuva Kotkan Kantasataman kehittämissuunnitelmista
Kotkan Kantasatamaan kaavaillun ostoskeskuksen on määrä avata ovensa syksyllä 2019.AHR Architects

Hankkeen alkuperäinen aikataulu on joustanut moneen otteeseen. Ei vähiten sen vuoksi, että tonttikaupoista käytiin kiistaa Kantasatamassa toimivan yrittäjän kanssa. Kaupunki pääsi yrittäjän kanssa sopuun, mutta aikataulu ehti venähtää yli puolella vuodella.

– Hankkeen alkaessa vuonna 2014 ajateltiin Tall Ships Races -tapahtumaa, niin onhan se myöhässä, Lindelöf toteaa.

– Minulla on tunne, että asiat menevät joka kuukausi eteenpäin. Pitäisi vain olla malttia odottaa. Hankkeistus vie oman aikansa. Tapaamiset ovat vahvistaneet uskoa siitä, että me tulemme tämän tekemään. Pitää kuitenkin vuosi pari odottaa, että näemme sen rakentuvan, Lindelöf sanoo.

Miten ostoskeskus rahoitetaan?

Julkisuuteen ei ole vielä kerrottu hankkeen päärahoittajan nimeä. Sawyerin mukaan rahaa kuitenkin virtaa sisään.

– Useita sijoittajia on jo mukana. Kartutamme pääomaa jatkuvasti. Yli kymmenen miljoonaa euroa on jo käytetty, Sawyer sanoo.

Outlet-ostoskeskuksen ensimmäisen vaiheen hintalappu on yhteensä noin 60 miljoonaa euroa. Mahdollinen hotelli tulee vielä tämän päälle. Sawyerin mukaan Kantasatama-projektin parissa työskentelee yli sata henkilöä, vaikkei työ vielä näykään kotkalaisille Kantasatamassa.

Pitäisi vain olla malttia odottaa.

Henry Lindelöf

Rahoittajien ohella ostoskeskukselle on etsitty operaattoria, joka vastaisi kauppakeskuksen käytännön johtamisesta ja hallinnoinnista sen valmistuttua. Varsinainen omistaja sen sijaan jättäytyy kasvottomaksi taustavaikuttajaksi.

Cameron Sawyer kertoo, että neuvottelut yhden operaattorin kanssa olivat alkuvuonna jo pitkällä, mutta neuvottelut keskeytettiin, kun yhtiö päätti panna jäihin kaikki Euroopan investointinsa vähintään puoleksi vuodeksi.

– Toistaiseksi jatkamme projektin hallinnointia itse. Apunani on John Mulligan ja hänen firmansa Lontoossa. Saatamme myöhemmin löytää operaattorin tai sitten emme, se ei ole kokonaisuuden kannalta tärkeää, Sawyer sanoo.

Pääasia ovat vuokralaiset.

– Kun meillä on vuokralaisia, muu tulee luonnostaan.

Lapiot hiekkalaatikossa Kotkan kantasataman suuren viihdekeskushankkeen avajaistilaisuudessa.
Lapiot on toistaiseksi isketty vain aloitustilaisuutta varten paikalle raahattuun hiekkalaatikkoon.Olli Törönen / Yle

Mitä yrityksiä ostoskeskukseen tulee?

Italialaiset muotimerkit ovat pääosassa outlet-kauppakeskuksessa. Vuokrasopimuksista vastaa Milanossa sijaitseva DEA-yhtiö, jota johtaa Luca de Ambrosis. Kantasatamaan jo lupautuneita vuokralaisia ovat muun muassa Baldinini, Missoni ja John Ashfield. Neuvotteluja käydään edelleen muun muassa Hugo Bossin ja Levis'in kanssa.

– Etupäässä vuokralaiset ovat italialaisia brändejä, mutta myös saksalaisia, amerikkalaisia, englantilaisia ja suomalaisiakin. Italialaiset brändit eivät välttämättä niin vetoa kotkalaisiin, mutta odotamme asiakkaita Helsingistä ja Venäjältä sekä aasialaisia turisteja myös, Sawyer sanoo.

Sawyerin mukaan Kantasatamassa on jo tarpeeksi vuokralaisia. Vapaata tilaa ei juuri enää ole. Osaa sopimuksista viimeistellään vielä.

Deadlinet ovat turhia.

Markku Hannonen

Helmikuun puolivälissä Kantasatama-hankkeen tiimoilta järjestettiin markkinointitilaisuus Suomen Italian-suurlähetystössä Roomassa. Paikalla oli viisikymmentä kutsuvierasta: vuokralaisiksi jo ilmoittautuneiden muotitalojen edustajia, lehdistön edustajia, sekä niitä brändejä, jotka vielä pohtivat mukaan lähtöä.

Tilaisuuteen osallistui myös Kotkan kaupunginjohtaja Henry Lindelöf, joka kehui tilaisuuden tunnelmaa estoitta.

– Muotibrändien edustajat pääsivät ääneen yleisöstä ja he toinen toisensa perään todistivat kiinnostustaan ja innostustaan hankkeeseen. Se oli menestys!

Tuhlataanko hankkeeseen verorahoja?

Ulkomaisten kutsuvierastilaisuuksien into ei kuitenkaan säteile Kotkaan saakka. Kaupunkilaisten nurina on kantautunut myös kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannosen korviin. Hannonen kertoo saaneensa jatkuvasti kotkalaisten epäilevää palautetta kaupungin rahankäytöstä hankkeessa. Hän korostaa, että kyseessä on yksityinen hanke.

– Hanke rahoitetaan yksityisellä rahalla. Kaupungin tilanne on rauhallinen, eikä meillä ole kiire minnekään. Deadlinet ovat turhia, sillä olemme oman osuutemme tehneet, Hannonen toteaa.

Kaupunki on satsannut outlet-keskukseen kaavoitustyötä sekä osallistunut markkinointiin, viestintään ja suunnitteluun. Kotka on myös laatinut sopimuksia esimerkiksi sataman ja sen nykyisten toimijoiden kanssa.

Täysin ilmaista Kotkan tekemä työ ei tietenkään ole. Kaavoitus vei parisen vuotta ja sen laskennallinen kustannus kaupungille on noin 400 000 euroa. Lisäksi esimerkiksi kaupunginjohtaja Henry Lindelöf on matkustanut Euroopassa markkinoimassa ja kokoustamassa hankkeen ohjausryhmän kanssa.

– Asemakaavan laatiminen tuon kokoiselle alueelle on pitkä prosessi. Se ei ole rahaa rahana niin, että se olisi jostain muualta pois. Tämä on ihan arkista kaupunkisuunnittelutyötä, Lindelöf toteaa.

Kotkan Kantasataman alueelle haluttaisiin rakentaa useita uusia ravintoloita
Kotkan Kantasataman alueelle haluttaisiin rakentaa useita uusia ravintoloita.AHR Architects

Samoilla linjoilla Lindelöf on matkakuluistaan hankkeen suhteen. Niille ei tosin ole laskettu rahallista arvoa.

– Tämä on kokonaisvaltainen hanke, jollaista varten kaupunginjohtaja on olemassa. Varmasti on mennyt rahaa, mutta eikö se ole sitä työtä, mihin minut on palkattu.

Suurin investointi kaupungin osalta on infran rakentaminen. Kadut, tiejärjestelyt, lämmöt, vedet, tapahtumatori ja puisto istutuksineen maksavat Lindelöfin arvion mukaan muutamia miljoonia euroja.

– Täytyy nähdä metsä puilta. Tämä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Puhumme miljoonaluokan tulovirroista kaupunkiin. Se tuo kiinteistöveroja, osa henkilöstöstä maksaa palkkatuloista verot Kotkaan ja jo pelkästään vuokrista tulee satoja tuhansia euroja vuodessa.

Infran rakentaminen tulee ajankohtaiseksi sen jälkeen, kun kaupunki ja Sawyer allekirjoittavat vuokrasopimuksen kantasataman tontista. Vuokrasopimuksen allerkirjoittamisen jälkeen koko hankkeen on määrä lähteä kunnolla käyntiin. Tontti vuokrataan useiksi kymmeniksi vuosiksi.

Kotka ei kustanna infraa kokonaan, vaan Sawyer yhtiöineen maksaa kauppakeskusalueen sisäpuolella tehtävistä töistä yli puolet.

Mitä muuta Kantasatamaan on suunnitteilla?

Outlet-ostoskeskukseen tulee mukaan valikoituneiden brändien omia pieniä liikkeitä, joissa muotikaupat myyvät poistomyyntituotteita. Sen lisäksi Outlet-keskukseen on tulossa ainakin kahviloita ja ravintoloita.

– Keskuksen tarkoitus on tarjota ratkaisua ajanviettoon, viihtymiseen ja matkailuun, Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen sanoo.

Kaupungin laatima asemakaava mahdollistaa kauppakeskuksen lisäksi paljon muutakin. Rakennusoikeutta on ruokakaupalle, kahdelle hotellille ja muulle kaupalliselle toiminnalle kuten viihde- ja kulttuuripalveluille. Myös merenranta-asuminen on merkitty kaavaan. Kantasatamaan onkin suunniteltu myytäviä asuntoja.

Kaava sallii myös toimistot ja oppilaitoksen. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on pitänyt kantasatamaa yhtenä vaihtoehtona uudelle kampukselleen. XAMK:n odotetaan päättävän asiasta syksyllä. Uusi kampus on osa koulun viisivuotissuunnitelmaa, joten koulu rakennettaisiin muutaman vuoden sisällä.

Pienvenesatama on myös mukana kaavassa sekä risteilysatamakäyttö rahti- ja matkustajaliikenteelle. Kaupungin ja kehittämisyhtiö Cursorin hanke risteilijöiden tuomiseksi Kotkaan ei kuitenkaan ole osa Cameron Sawyerin Kantasatama-hanketta.