Älä tökkää sähköautoa taloyhtiön pistokkeeseen lupaa kysymättä – lämmitystolppa vie muiltakin sähköt

Asukkaan tulee ilmoittaa sähköautostaan etukäteen taloyhtiölle, jotta sähköjärjestelmän kestävyys voidaan varmistaa.

sähköautot
latausjohto kiinni sähköautossa
Yle

Taloyhtiöt ovat varautuneet huonosti sähkö- ja hybridiautojen tuloon. Suomen Isännöintiliitto on laatinut jäsenistölleen lakiohjeen, miten suhtautua taloyhtiön pihalle ilmestyviin latausta kaipaaviin autoihin. Tärkeä selvitettävä asia on muun muassa sähköjärjestelmän kestävyys.

– Asia tulee taloyhtiön hallituksen käsittelyyn yleensä siinä tapauksessa, että tarve ilmenee asukkaan kautta, vaikka voi hallitus toki edistää mahdollisuutta sähköautojen lataukseen omatoimisestikin, sanoo lakiasiantuntija Jaana Sallmén Suomen Isännöintiliitosta.

Myös asukkaan on hyvä selvittää tiettyjä asioita ennen kuin tökkää sähköautonsa taloyhtiön sähkötolppaan. Taloyhtiölle tulee ilmoittaa asiasta etukäteen, jotta sähköjärjestelmän kestävyys voidaan varmistaa. Sähköjärjestelmä saattaa olla sellainen, että muut eivät saa tolpistaan virtaa, jos yksi lataa akkujaan yhdestä pistokkeesta.

Toinen selvitettävä kysymys on kustannusten jakautuminen. Asukas ei saa ladata autoaan naapureiden piikkiin. Autopaikan vuokra tai vastike kattaa yleensä lohkolämmityksen käytön talven ajan, parkkipaikan aurauksen ja hiekoituksen.

– Suurempaa sähkökulutusta ei yleensä ole autopaikan hinnassa huomioitu. On selvitettävä, onko auton lataaminen verrattavissa lohkolämmityksen käyttöön, toteaa lakiasiantuntija Jaana Sallmén Suomen Isännöintiliitosta.

– Jos sähkö- ja hybridiauton lataus kuluttaa sähköä lohkolämmitintä enemmän, se täytyy maksaa taloyhtiölle. Kustannusten tulee jakautua yhdenvertaisesti, jatkaa Sallmén.

Turvallinen latauskin on mahdollista

Sähköasiantuntijan mukaan lataaminen onnistuu sähkötolpasta myös turvallisesti. Sähkötolpassa on usein sulake tai vikavirtakytkin, joka rajoittaa tehoa. Jos teho ylittyy, katkeaa virta vain kyseisestä pistokkeesta. Tavallisesti virtaa siis riittää muille käyttäjille.

– Tavallisesta sähköpistokkeesta lataamiseen käytetään hitaan latauksen latausjohtoa. Siinä virta-arvo voidaan valita sellaiseksi, että sähköä voidaan ladata autoon ilman ongelmia ja turvallisesti, selventää uuden teknologina johtaja Matti Rae Ensto Oy:stä.

– Kulutuskaan ei juuri poikkea auton lämmittämisestä, jatkaa Rae.

Auton lataaminen tavallisesta sähköpistokkeesta kestää useita tunteja. Usein taloyhtiöiden sähkötolpat ovat kuitenkin varustettu kahden tunnin kellokytkimillä. Sähkö- tai hybridiauton lataamiseen aika on liian lyhyt. Hitaalla latauksella auton tulisi olla latauksessa 7-8 tuntia.

Kissa nostetaan pöydälle vasta ensimmäisen sähköauton ilmestyttyä pihaan

Sähkö- ja hybridiautojen ilmestyminen puhuttaa taloyhtiöitä lisääntyvässä määrin. Päätöksenteko taloyhtiöiden hallituksissa tulee kuitenkin eteen vasta sitten, kun pihaan ilmestyy ensimmäinen latausta vaativa auto.

– Asiaa käsitellään varmaan sitten, kun sitä joku kysyy. Tämän jälkeen päätetään, miten lataus onnistuu, arvelee Kymen Isännöitsjöiden sihteeri Satu Laasonen.

– Uudiskohteissa valmius on järkevää tehdä rakennusvaiheessa. Esimerkiksi Kuusankoskelta tiedän yhden kohteen, jossa autokatokseen kaapelointi on vedetty valmiiksi sähköautojen latauspisteitä varten, jatkaa isännöitsijänä työskentelevä Satu Laasonen.

Päätöksenteossa auttavat isännöintiliiton ohjeet ja Motivan sähköautojen latausopas. (siirryt toiseen palveluun) Lisäksi aina on syytä kääntyä teknisen asiantuntijan puoleen, jotta sähköverkon kapasiteetti saadaan selvitettyä.

Taloyhtiö saattaa myös päätyä jo ennakolta edistämään sähköautojen lataamista. Sähköjärjestelmän korjauksen yhteydessä voidaan päätyä jopa asentamaan erilliset sähköautojen latauspisteet.

Täydennetty sähköasiantuntijan kommenteilla 21.2.2017 klo 17.00