Nukahdatko herkästi auton kyytiin tai sohvalle? Ehkä et olekaan niin hyvä nukkumaan kuin luulet

Unilääkärin mukaan suomalaiset ovat keskimäärin erittäin huonoja tunnistamaan nukkumiseen liittyviä ongelmiaan.

unihäiriöt
Nainen haukottelee
AOP

Tänäkin aamuna liian moni meistä on herännyt yöuniltaan heikosti palautuneena. Suomalaiset nukkuvat liian vähän ja lisäksi usein huonosti.

Dosentti ja unilääkäri Henri Tuomilehdon arvion mukaan 90 prosenttia ihmisistä, joilla on ongelmaa unen kanssa, eivät itse tunnista sitä.

– Meillä on usein jokin ulkoinen selitys siihen, mistä tilanne johtuu. Se voi olla keski-ikä tai pieni lapsi. Ja vaikka lapsi olisi nukkunut jo yhdeksän vuotta hyvin, äiti ei välttämättä saa unta vieläkään, Tuomilehto herättelee.

Lääkärin ei todellakaan tulisi olla mikään "viimeinen toivo".

Henri Tuomilehto

Tuomilehto antaa esimerkin myös ihmisistä, jotka nukahtavat herkästi vaikkapa liikkuvan ajoneuvon kyydissä tai ennen nukkumaanmenoaikaa illalla sohvalle.

– Moni heistä sanoo, että on vain niin hyväuninen, että nukahtaa herkästi. Todellisuudessa voi olla, että tällainen henkilö onkin niin umpiväsynyt, ettei mahda nukahtamiselleen mitään, Tuomilehto varoittaa.

Huonosti nukkunut usein myös syö huonosti eikä jaksa liikkua

Tuomilehdon mukaan puheet aamu- ja iltavirkuista ovat täyttä totta. Senkään piikkiin ei voi kuitenkaan laittaa kaikkea. Tuomilehto kertoo, kuinka eräs hänen asiakkaanaan ollut esimies tunnettiin työpaikallaan aamuisin niin ärtyneenä, ettei kukaan uskaltanut jutella tälle ennen puoltapäivää.

– Tuolloin hälytyskellojen pitäisi jo soida. Ja lääkärin ei todellakaan tulisi olla mikään "viimeinen toivo". Eihän muissakaan terveysongelmissa kokeilla ensin kaikkea mahdollista muuta kuin lääkäriä, Tuomilehto muistuttaa.

Jos tarvitset unta kahdeksan tuntia, varaa uniaikaa yhdeksän tuntia.

Henri Tuomilehto

Tuomilehdon mukaan unen huonous heikentää nopeasti myös muita hyvinvoinnin osa-alueita. Jos nukkuu huonosti, ei todennäköisesti tee mieli esimerkiksi syödä terveellisesti, ja kun tämäkin osa-alue on rempallaan, helposti käy niin, ettei tee mieli myöskään liikkua, joka on Tuomilehdon mukaan kolmas palautumisen tärkeä osa-alue.

– Siinä mielessä voi sanoa, että nukkuminen määrittää meidän seuraavaa päiväämme, ja kaikki lähtee liikkeelle hyvästä palautumisesta.

Tuomilehto suosittelee pitämään hyvinvoinnin perusasiat kunnossa etenkin arkena, jolloin viikonloppuna voi "vähän rötväilläkin".

Raskas työ ja raskaat huvit ovat huono yhdistelmä

Tuomilehdon mukaan nykyihmisten uniongelmat ovat hyvin pitkälti itse aiheutettuja. Tekniikka on mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin, infotulva on huikea, mutta evoluution kannalta katsottuna ihminen ei ole muuttunut luolamiesajoista juuri mihinkään.

Vuorokauden ympäri pyörivästä yhteiskunnasta kärsivät etenkin vuorotyöläiset.

Vaikka lapsi olisi nukkunut jo yhdeksän vuotta hyvin, äiti ei välttämättä saa unta vieläkään.

Henri Tuomilehto

– Vuorotyö on selkeästi palautumisen kannalta kuormittava tekijä. Tärkeintä on muistaa, että jos on rankka työ, vastapainona ei kannata viettää rankkoja huveja. Vuorotyöläisten pitäisi päin vastoin viettää vielä säännönmukaisempaa ja terveellisempää elämää kuin muiden, Tuomilehto painottaa.

Jos on ongelmaa nukkumisessa, se voi näkyä myös lisääntyneenä sairastavuutena, mikä taas heikentää työ- ja toimintakykyä, jolloin työntekijä ei todellakaan ole enää "paras painos itsestänsä".

– Asia pitäisi ottaa vakavasti työpaikoilla. Uniongelmien hoitamisella on oikeasti kansantaloudellista vaikutusta, Tuomilehto muistuttaa.

Puoliso voi ilahtua unen lisäämisestä

Tuomilehdon osaaminen on ollut kysyttyä myös urheilumaailmassa. Muun muassa HJK:n kanssa yhteistyötä (siirryt toiseen palveluun) tehnyt unilääkäri vakuuttaa, että paras yksittäinen tapa parantaa mitä tahansa fyysistä suoritusta on lisätä unen määrää.

– Jos tarvitset unta kahdeksan tuntia, varaa uniaikaa yhdeksän tuntia. Osa sängyssä vietetystä ajasta menee kuitenkin aina muuhun kuin nukkumiseen, Tuomilehto tietää.

Unen määrän lisääminen voi vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin.

– Kokeile lisätä nukkumisaikaa vähitellen, vaikkapa 15 minuuttia kerrallaan. Kysy muutaman viikon jälkeen puolisoltasi, oletko vähemmän ärsyttävä. Vastaus voi yllättää.