Seututeiden talvihoito korpeaa autoilijoita: "Tuntuu kuin tehosekoittimessa istuisi"

Paljon ajavan autoilijan mielestä syytä on myös ratin ja penkin välissä: iso osa autoilijoista edistää polanteiden syntymistä ajamalla samoissa raiteissa.

liikenne
Kannonkoskentien urat
Heli Kaski / Yle

Talven vaihtelevat säät ovat tuoneet haasteita teiden kunnossapitoon. Erityisesti työtä on teettänyt liukkaus: torjunta on ollut vaikeaa, kun hiekoitushiekka tahtoo karata pinnoilta.

Keski-Suomessa Saarijärven ja Kannonkosken välisen seututie 648:n kuntoa on puitu esimerkiksi Facebookin Kannonkoski rules -sivulla runsaasti, äkäisten kommenttien avulla.

Irmeli Karjalainen Kannonkoskelta.
Irmeli KarjalainenIsto Janhunen / Yle

Päivittäin runsaan 35 kilometrin työmatkaa Kannonkosken ja Saarijärven välillä ajava Irmeli Karjalainen pitää tuohtumusta oikeutettuna.

– Välillä tie on ollut niin huonossa kunnossa, että normaalisti noin puolen tunnin matkaan on mennyt 50 minuuttia, kun en ole uskaltanut ajaa kuuttakymppiä kovempaa.

Monien autoilijoiden mielestä tienhoito on retuperällä, mutta urakasta vastaavasta Destiasta todetaan, että aliurakoitsija on hoitanut tietä sopimusten mukaan.

Radio Suomessa teiden talvihoito poiki vilkkaan keskustelun, ja lähetykseen soittanut urakoitsija kertoo tänä talvena ajaneensa hiekkaa enemmän kuin koskaan, mutta se pöllyää samantien pois.

Urissa heittelehtimistä

Kannonkoskelaisen Karjalaisen mukaan talven työmatkat ovat olleet hirveitä.

– Kuin tehosekoittimessa istuisi, kun polanteita yrittää vältellä. Kun rengas menee raiteeseen, mitään ei voi tehdä, auto heittelehtii. Monta kertaa auto on pyörähtänyt toiselle kaistalle ja juuri ja juuri olen päässyt pois, kun rekka on tullut mutkan takaa vastaan.

Säikähdyksistä huolimatta Karjalainen on taittanut matkaa omalla autolla. Facebook-ryhmässä on sen sijaan niitäkin, jotka ovat pyörähdysten pelossa jättäneet oman auton parkkiin, etsineet kimppakyydin tai hypänneet linja-autoon.

Monta kertaa auto on pyörähtänyt toiselle kaistalle ja juuri ja juuri olen päässyt pois, kun rekka on tullut mutkan takaa vastaan.

Irmeli Karjalainen

Polanteiden lisäksi hän pitää ajorataa kapeasti aurattuna: kovin reunaan ei voi ajaa. Karjalaisen ja monen muun autoilijan mukaan tie ei ole koskaan ollut niin huonossa kunnossa kuin tänä talvena.

– Kieli keskellä suutä saa ajella.

Kesäkelin kuntoa Karjalainen ei moiti: tieosuudet Saarijärveltä Sammakkokankaan tienhaaraan ja Siniseltä tieltä Kannonsahalle saivat uuden pinnan viime kesänä, tulevana kesänä päällystetään loput seututiestä.

"Loska pitäisi saada pois"

Karjalainen sanoo ymmärtävänsä, ettei talvi ole ollut tienhoitajallekaan helppo, kun välillä on pakkasta ja välillä lämpöasteita.

– Mutta kyllä loska pitäisi saada raavittua pois ennen kuin pakkanen tulee.

Karjalainen kertoo moittineensa tien huonoa talvikuntoa Liikennevirastolle melkein päivittäin – hänen mukaansa samanlaista viestiä ovat laittaneet kymmenet ihmiset.

Lopulta Karjalainen raportoi tilanteesta eduskuntaan. Yhteydenoton jälkeen tilanne Karjalaisen mukaan parani – hetkeksi.

Eriävä näkemys tarkastuksesta

Viime viikolla ulkopuolisen konsultin, urakoitsijan ja valvojan Kannonkoskentielle tekemässä tarkastuksessa hoidossa ei havaittu puutteita. Jatkuvasti väliä ajava linja-autonkuljettaja esittää asiasta eriävän mielipiteen.

– Tie oli tosi polanteinen, urainen ja vaikea ajaa henkilöautolla. Sivussa ei voinut ajaa, vaan oli pakko mennä samoja raiteita muiden kanssa, jolloin auto heittelehti pahasti. Viime viikolla ainakin yksi autoilija suistui tieltä.

Jos jo toisena ajava autoilija ei ajaisikaan samoissa jäljissä, ei tulisi valleja ja uria, ei se sen vaikeampaa ole.

Pekka Muittari

Radio Suomen lähetykseen soittanut linja-autoilija kertoo ottaneensa asiasta yhteyttä Liikennevirastoon. Sen jälkeen hän näki tiellä aikaisempaa järeämpää tienhoitokalustoa.

– Sellaista en ole ennen nähnyt tietä hoitamassa, ja nyt tie onkin paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin.

Toinen lähetykseen soittanut autoilija kertoo joutuneensa vaihtamaan kitkat nastarenkaisiin, kun huonokuntoisella tiellä ei niillä pärjää.

– Kun työmatkaa on kymmeniä kilometrejä, sääennusteita joutuu seuraamaan ja aikaa matkaan varaamaan. On tärkeää huolehtia, ettei renkaissa ole liian kovat paineet: jos on, silloin auto lähtee helposti lapasesta.

Ajotyyli tuo urat

Saarijärveläisen, paljon ajavan Pekka Muittarin mielestä talviteiden kunnosta ei kaikkea syytä voi sälyttää urakoitsijoiden niskaan: osasyy löytyy ratin ja penkin välistä.

Muittarin mukaan tien urautuminen alkaa, kun kolmas autoilija ajaa lumisateella samoja jälkiä.

– Sitten lumi pöllyää reunaan, eikä siellä uskalla enää kukaan ajaa, vaikka paras pito olisi juuri siellä. Jos jo toisena ajava autoilija ei ajaisikaan samoissa jäljissä, ei tulisi valleja ja uria, ei se sen vaikeampaa ole.

Muittarin mukaan ongelma on sama kaikkialla. Esimerkiksi Jyväskylän ja Uuraisten välinen tie on joskus "aivan mahdottomassa kunnossa."

– Kaikki 293 Jyväskylässä töissä käyvää uuraislaista ajaa pyörät 20 sentin tarkkuudella samoissa jäljissä. Ja sama uraongelma on kaupungeissa, sillä seurauksella, että risteyksistä tulee liukkaita, hän ihmettelee.