Peilijää pahin ongelma – autoilijoiden someryhmässä on tänä talvena varoiteltu liukkaudesta

Ilmoituksia jäätyneistä tienpinnoista ja puuttuvista hiekka-autoista on tehty eri puolilta Suomea.

teiden kunnossapito
Jäinen tie - vesisateen ja jään sekoitus
Risto Koskinen / Yle

Kelitiedotteet ja varoitukset Suomi - ryhmässä Facebookissa on tänä talvena ollut yksi kantava teema: peilijäiset tienpinnat, joita ei ole suolattu tai hiekoitettu ajoissa.

Ilmoituksia on sadellut useita päivässä. Autoilijoiden mukaan parannettavaa on ollut eri pätkillä esimerkiksi valtateillä 1-6, 8, 12-16, 18 ja 19 sekä pienemmillä teillä.

Ryhmän perustajajäsen Tiia Rajala kertoo, että runsaan parin tuhannen jäsenen ryhmästä ilmoituksia on tullut eri puolilta maata, mutta ei paljoa aivan pohjoisimmasta tai toisaalta eteläisimmästä osasta.

– Ehkä heillä on tiet kunnossa, naurahtaa Rajala, joka itse ajaa ammatikseen täysperävaunuyhdistelmää Pohjanmaalla, yleensä valtatie kolmella.

Painostusta teiden urakoitsijoille

Ammattikuskit perustivat joulukuussa someryhmän siksi, että heidän mielestään tienpito ei ole oikealla tolalla.

Valtatie kahdeksalla Pohjanmaalla oli juuri sattunut kahden rekan kuolonkolari, jossa ilmeisesti yhtenä syynä oli liukkaus. Monet autoilijat kokivat, etteivät urakoitsijat reagoineet säiden muuttumiseen ajoissa. Autoilijoiden mielestä aurauksen ja liukkaudentorjunnan tasoa pitäisi valvoa nykyistä paremmin.

Facebook-ryhmän tarkoitus on kertoa kavereille, jos jollakin tieosuudella on syytä ajaa todella varovaisesti tai peräti miettiä kiertotien käyttöä liian liukkaan tai muuten vain huonon tien korvikkeeksi.

Ryhmän säännöissä todetaan, että somepäivityksen lisäksi ilmoitus on hyvä tehdä myös Liikenneviraston ylläpitämälle Tienkäyttäjän linjalle (siirryt toiseen palveluun) (numeroon 0200 2100), jolloin vinkki välittyy tieosuuden vastaavalle urakoitsijalle. Tämän toivotaan luovan tietynlaista painetta.

Valitettavasti yleensä se vaatii aina ensin jonkun hengen, ennen kuin asiat lähtevät luistamaan.

Tiia Rajala

– Ajatushan tähän ryhmään lähti kuolonkolarin jälkeen. Me yritämme tällä tavalla osaltaan myös vähän painostaa, että siihen kiinnitettäisiin enemmän huomiota ja lähdettäisiin valvomaan tienpitoa. Minä ymmärrän, että ELY-keskuksella on liian vähän valvojia. Me pyrimmekin siihen, että meiltä tulisi apua tämän ryhmän kautta, kertoo Tiia Rajala.

Lisää silmäpareja valvomaan

Facebook-ryhmään toivotaan mukaan kaikenlaisia autoilijoita eri puolilta Suomea.

– Ihan sama, millä härvelillä liikenteessä ollaan, niin joka ryhmästä toivotaan mukaan jäseniä. Sen takia käyttäjiä toivottaisiin lisää, että huonosta tieosuudesta tulisi tietoa päivän mittaan, ovatko olosuhteet huonot edelleen tunnin päästä, kahden tunnin päästä tai jopa vuorokauden päästä, perustelee Rajala.

Ammattiautoilijalla ei ole patenttiratkaisua tiestön hoito-ongelmiin. Ei ainakaan sellaista, joka noin vain onnistuisi.

– Rahaahan siihen tarvittaisiin. Homma ontuu siinä, että tarvitaan enemmän valvontaa. Nyt ei ole tarpeeksi ihmisiä valvomaan sitä, toteutuvatko urakat. Jostain syystä täällä täytyy aina tapahtua jotain, ennen kuin asioihin reagoidaan. Valitettavasti yleensä se vaatii aina ensin jonkun hengen, ennen kuin asiat lähtevät luistamaan, harmittelee someryhmän perustaja Tiia Rajala.

"Suomi on pitkä maa"

Autoilijoiden Facebook-päivitysten kautta suomalainen talvikeli on tänä talvena näyttäytynyt pääosin jäisenä ja liukkaana. Tienkäyttäjän linjalle soitetuista kaikista puheluista on kuitenkin välittynyt vaihtelevampi säänkuva.

Päivystäjän täytyy usein kertoa, että puhelu ei tosiaan tule sinne aura-auton koppiin, eivätkä voimasanat auta.

liikennekeskuspäällikkö Tuomas Komulainen

Liikennekeskuspäällikkö Tuomas Komulainen kertoo, että Liikennekeskuksen päivystäjille Tienkäyttäjän linjan kautta soitetut puhelut ovat koskeneet ongelmia aurauksessa, liukkauden torjunnassa ja polanteiden tasaamisessa. Sama toistuu joka talvi, eikä tänä vuonna mikään noista ongelmakohdista ole erityisen korostunut.

– Ehkä someryhmässä on paljon raskaan liikenteen kuskeja, jotka ajavat paljon pääteitä pitkin. Niillä ongelmat ovat toiset kuin pienemmillä teillä. Suomi on myös pitkä maa. Kun Oulun korkeudella on lunta, muualla voi olla vähälumista. Sään äkillinen vaihtelu lisää aina puheluita.

Puheluita yhä enemmän

Tienkäyttäjän linjalle soitettujen puheluiden määrä on kasvanut viidessä–kuudessa vuodessa. Nyt vuosittain linjalle tulee noin 70 000 puhelua, kun vielä 2010 soittoja oli 50 000.

Liikennekeskuspäällikkö Tuomas Komulaisen mukaan kasvu saattaa johtua siitä, että numero alkaa olla tienkäyttäjien tiedossa. Puheluissa voi myös heijastua teiden korjausvelka eli se, että teiden kunnossa on enemmän ongelmia kuin ennen.

Pääosa soitoista on asiallisia. Joskus kuitenkin autoilija on tien kunnosta niin tuohduksissaan, että ei ymmärrä soittavansa vain ihmiselle, joka välittää tiedon eteenpäin.

– Jostain syystä soittajat eivät aina käsitä, että puhelimeen vastaava päivystäjä ei itse lähde ajamaan hiekka-autoa, vaan ainoastaan kirjaa ongelman. Päivystäjän täytyy usein kertoa, että puhelu ei tosiaan tule sinne aura-auton koppiin, eivätkä voimasanat auta, hymähtää Komulainen.

23.2.2017 kello 14:19 artikkelin Kelikeskus-sana korvattu Liikennekeskus-sanalla.