Kiinalaisilla ei ole lupa ajaa autoa Suomessa – voivat valita matkakohteeksi naapurimaat

Kiinalaisten auton ajokielto voi vaikuttaa siihen valitseeko kiinalainen matkakohteeksi Suomen vai kenties Norjan tai Ruotsin missä kiinalaisilla on lupa ajaa autoa.

Kotimaa
Yksityiskohta ajokortista.
Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa ei saa ajaa kiinalaisella ajokortilla. Sen sijaan Norjassa ja Ruotsissa kiinalaiset matkailijat pääsevät huristelemaan autolla ajokorteillaan.

Inarissa kulkee ulkomaisia matkailijoita ympärivuotisesti. Talvella turistit haluavat nähdä revontulia ja he tulevatkin pääasiassa Aasian maista.

Visit Finlandin matkailijatutkimusksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan Suomessa vieraili marras-huhtikuussa 2015–2016 vajaa 3,2 miljoonaa ulkomaalaista matkailijaa. Suhteessa Suomessa vietettyyn aikaan kiinalaiset olivat ahkerimpia kuluttajia. Kiinalaiset jättivät Suomeen toiseksi eniten rahaa heti venäläisten jälkeen.

Lupa ajaa Suomessa autoa voisi tuoda lisää asiakkaita

Inarilaisen yrittäjän Tapani Lappalaisen mukaan vuokra-autoilla tulevat turistit ovat lisääntyneet huomattavasti. Kiinalaiset eivät kuitenkaan pääse ajamaan autoa Suomessa oman maansa ajokortilla. Lappalainen onkin sitä mieltä, että ajokielto voi vaikuttaa kielteisesti kiinalaisten matkailuinnokkuuteen Suomessa.

– Kyllähän se negatiivisesti vaikuttaa, että siihen pitäisi minun mielestä saada joku järkevä sääntö, että he pystyvät ajamaan. Mutta sitten, että näiltä ongelmilta vältyttäisiin, niin olisi hyvä että autovuokraamot ottaisivat, minun mielestäni jonkun lisäpaketin. Vaikka, että kiinalaisille annetaan sellainen normaalia pidempi koulutus siihen, ja sen voisi vaikka hinnoitella erikseen, Lappalainen sanoo.

Tapani Lappalainen
Tapani LappalainenVesa Toppari / Yle

Lappalainen näkee, että jos kiinalaisilla olisi lupa ajaa autoa Suomessa, niin se voisi myös tuoda lisää asiakkaita.

Myös Suomen autovuokraamojen liiton puheenjohtaja Hannu Mikkonen ihmettelee sitä, etteivät kiinalaiset pääse ajamaan autoa Suomessa.

– Jos nyt katsotaan, että Suomessa saa esimerkiksi ajaa vaikkapa Intian, Kambodžan ja Zimbabwen ajokorteilla, mutta sitten esimerkiksi Kiinan, joka on meidän kasvava iso kauppakumppani ja turistilähde niin korteilla ei saa ajaa. Sitten taas Ruotsissa ja Norjassa saa ajaa niin on aika erikoinen tämä tilanne, kertoo Suomen autovuokraamojen liiton puheenjohtaja Hannu Mikkonen.

Suoma láigobiilafitnodagaid lihttu ságadoalli Hannu Mikkonen
Suomen autovuokraamojen liiton puheenjohtaja Hannu MikkonenPriváhta

Norjassa ja Ruotsissa kiinalaisella on lupa ajaa oman maansa ajokortilla. Suuri osa kiinalaisista turisteista tulee Suomen Lappiin, jotta näkisi revontulia. Revontulet näkyvät kuitenkin myös Norjan ja Ruotsin puolella ja Lappalainen sanookin, että ajolupa voi vaikuttaa siihen minkä maan kiinalaiset valitsevat matkakohteekseen.

– Totta kai se vaikuttaa, että jos on vaihtoehtoja, niin kun on. Niin jos meillä puuttuu se mahdollisuus, että vuokra-autoa ei voi käyttääkään, niin totta kai sitten, kun valitaan, että mihin mennään, niin herkästi kallistuu sitten sinne Ruotsin ja Norjan puolelle, sanoo Lappalainen.

Pääsevät kuitenkin ajamaan kelkalla, jos eivät aja reitillä tai ylitä tietä

Lapin matkailussa on paljon erilaisia moottorikelkkasafareita. Ajokielto ei vaikuta niihin ellei ajeta virallisilla reiteillä tai ylitetä tietä. Yli 15-vuotiaat kiinalaiset pääsevät ajamaan moottorikelkalla Suomessa.

Iikka Rantahalvari boarrasut konstabel, Anára boles
Vanhempi konstaapeli Iikka Rantahalvari Inarin poliisista.Vesa Toppari / Yle

– Maastossahan riittää, että on vähintään 15-vuotias ja on maanomistajan lupa siihen kelkalla ajamiseen. Pitää muistaa kuitenkin, että virallisilla moottorikelkkareiteillä vaaditaan sitten vähintään T-luokan eli traktoriluokan ajokortti. Ja aina esimerkiksi tietä ylittäessä niin vaaditaan myöskin ajokortti, kertoo vanhempi konstaapeli Iikka Rantahalvari Inarin poliisista.

– Näitä virallisia moottorikelkkareittejä on esimerkiksi Inarin alueella hyvin vähän. Käytännössä tässä Ivalon kylän ympäristössä jonkin verran, mutta esimerkiksi Saariselällä kaikki reitit, niin kuin niitä yleisesti nimitetään, niin ne on tämmöisiä uria Metsähallituksen ylläpitämiä uria ja ne on lain mukaan maastoa, niin niissä ei ajokorttia vaadita, Rantahalvari jatkaa.

Hong Kong ja Macao ovat Kiinan erityishallintoalueita ja näistä paikoista tulevilla turisteilla on lupa ajaa Suomessa heidän ajokorteillaan, koska heillä on sopimus asiasta Suomen kanssa.

Muussa kuin EU-, ETA- tai sopimusvaltioissa myönnetyillä ajokorteilla ei ole lupaa ajaa Suomessa, vaikka ajokortti olisi muutettu kansainväliseksi.Listan maista ja valtioista, joiden ajokorteilla saa ajaa Suomessa näet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilla. (siirryt toiseen palveluun)

Muokattu 22.2 kello 15.39: Lisätty tieto että muissa kun EU-, ETA- tai sopimusvaltioissa myönnetyillä ajokorteilla ei ole lupaa ajaa Suomessa, vaikka ajokortti olisi muutettu kansainväliseksi.