Viulistitähtien sijaan onnellisia ihmisiä – itämainen soittomenetelmä kaivaa piilevän muusikon esiin

Suzukimetodin mukaan jokaisella lapsella on musiikkikipinä. Sitä pitää tukea kuuntelemalla ja soittamalla.

musikaalisuus
Ville Ojasen pääsoitin on viulu.
Suzuki-metodi vaatii omistautumista myös sitä opiskelevien lasten vanhemmilta.Tenho Tornberg / Yle

Dvorakin Humoresque kaikuu kauniisti tyhjässä luokassa. Kappale on monen nuoren viulistin lempikappale. Kaunis, mutta ei vielä hirvittävän vaativa. Suzukikoulu Oktaavian toiminnanjohtaja Greta Hovi-Pietilä lämmittelee kohta alkavaa tuntia varten.

Hovi-Pietilä on itse toisen polven suzukisoittaja. Pienestä suzukioppilaasta on tullut koulun toiminnanjohtaja. Hän perusti vanhan koulun perustalle uuden Suzukikoulu Oktaavian, joka saa ensi syksystä antaa virallisesti musiikin perusopetusta.

Tähtiä koulun lapsikatraasta ei ole tarkoitus nostaa.

– Jokainen lapsi on ainutlaatuinen ja tuemme ihan jokaista lasta yhtä lailla hänen kehityksessään. Toki joku lapsi kehittyy nopeasti ja joku hitaasti. En osaa sanoa alle kouluikäisestä tuleeko hänestä ammattilainen.

Jokainen voi oppia soittamaan

Japanilaisen viulisti Shinichi Suzukin metodin mukaan lapsi voi oppia soittamaan, kunhan hän kuulee musiikkia, kuten hän oppii puhumaan kuuntelemalla puhetta. Kyseessä on paitsi soitonopiskelu, myös osa kokonaiskasvatusta.

– Musiikki on yksi osa lapsen kokonaisvaltaisessa kasvatuksessa, sanoo Hovi-Pietilä.

Tavoitteena on kasvattaa hyviä, onnellisia ihmisiä, joille musiikki on rakas osa elämää.

Greta Hovi-Pietilä

Musikaalisuutta pidetään usein periytyvänä. Perintöviulun soittajia löytyy toki, mutta Suzuki-metodissa uskotaan, että meissä kaikissa on musiikin siemen, kunhan se oikein kastellaan ja ravitaan.

– Itse asiassa 2010-luvulla tehdyissä tutkimuksissa on soitettu, että ympäristö taitaa olla suurin tekijä musikaalisuuden kehittymisessä. Varhaislapsuudessa aloitetussa musiikkiharrastuksessa eteneminen on aika huikeaa, toteaa Hovi-Pietilä kahdenkymmenen vuoden kokemuksella.

Vanhempien rooli on tärkeä

Hovi-Pietilä myöntää että hyviä musikaalisuusgeenejäkin voi periä, mutta hän uskoo myös omaan kokemukseen.

– Näen sen konkreettisesti koko ajan. Kuka tahansa kehittyy omista lähtökohdistaan. Mitä pienten lasten kohdalla prosessissa tapahtuu, on edelleen suuri hämmästys, ihastelee soitonopettaja.

Suzuki-metodi vaatii osallisuutta myös vanhemmilta. Alle kouluikäisten vanhemmat ovat mukana tunneilla tukemassa ja auttamassa. Myös kotona tuetaan ja samalla opitaan itsekin.

– Vanhemmat oppivat itsekin alkeet. Lapsen kasvaessa vanhempien rooli jää enemmän taka-alalle.

greta hovi-pietilä
Greta Hovi-Pietilä virittelee viuluaan tuntia varten.Timo Nykyri / Yle

Koulu on iso bändi

Suzukikoulu Oktaavialla on viisi työntekijää. Vaikka se ei ole ainoa musiikkikoulu Oulussa, harrastajia tuntuu riittävän pikku jonoiksi asti. Näkymät ovat tällä hetkellä hyvät. Pääsykokeita ei järjestetä, mutta oppilaat haastatellaan vanhemman kanssa ennen opetuksen aloittamista.

– Musikaalisuuta emme testaa, mutta haluamme nähdä, että lapsi on itse kiinnostunut tästä harrastuksesta. Myös vanhempi tietää minkälaiseen harrastukseen lapsi on tulossa.

Suzuki-metodissa korostettaan yhteisöllisyyttä ja järjestetään yhteiskonsertteja.

– Kevätkonsertissa lavalla on 180 oppilasta, kehuu Hovi-Pietilä.

Oman motivaationsa ytimen Hovi-Pietilä pukee nopeasti yhteen sanaan.

– Lapsilähtöisyys.

– Meidän tavoitteena on kasvattaa hyviä, onnellisia ihmisiä, joille musiikki on rakas osa elämää, miettii opettaja hetki ennen tunnin alkua.